اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

تشکیل تیم پایش مزارع برای مقابله با آفت سن در سمنان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: تیم پایش مزارع برای مقابله با آفت سن در این استان تشکیل شد.

تشکیل تیم پایش مزارع برای مقابله با آفت سن در سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، لطف‌الله رضایی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: پایش مزارع از غرب استان سمنان یعنی از شهرستان‌های گرمسار و آرادان آغاز و از برخی کانون‌های ریزش سن در منطقه شمشیرکوه نیز بازدید شده است.

وی با بیان اینکه وضع ریزش سن در مزارع استان سمنان به‌صورت روزانه رصد می‌شود، افزود: امکانات کافی برای مقابله با آفت سن در دسترس است و در ایام تعطیلات، تیم‌های کشیک نوروزی ازجمله مسؤولان ستادی، مدیران شهرستان و کارشناسان مرتبط و کارشناسان پهنه بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده مزارع پایش می‌شود تا به‌محض ورود آفت سن به مزارع بر اساس دستورالعمل مقابله شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه سموم موردنیاز برای مقابله با آفت سن تأمین شده است، ادامه داد: همچنین آموزش‌های موردنیاز به کارشناسان و پهنه و بهره‌برداران داده شده است.

رضایی با اشاره به آخرین وضع ریزش سن غلات در مزارع استان سمنان عنوان کرد: در پی بازدید کارشناسان شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی سن غلات جهاد کشاورزی استان، ریزش اولیه سن مادری این آفت از بوته‌های حواشی مزارع غلات به داخل مزارع آن در برخی نقاط استان با تراکم بسیار اندک مشاهده شد.

وی با اشاره به برودت و کاهش دمای هوا در استان سمنان و تأثیر آن بر آفت غلات در مزارع این استان بیان کرد: با توجه به کاهش دمای هوا و بارش باران در روزهای ابتدایی امسال و همچنین پیش‌بینی برودت هوا در روزهای آینده، احتمال تأخیر در ریزش کامل سن از اماکن زمستان گذران به مزارع وجود دارد و این مهم باعث می‌شود که تراکم سن مادری در هیچ‌یک از مناطق آلوده تا پایان این هفته به نرم اقدام عملی برای مبارزه با این آفت نرسد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز گفت: تاکنون ۲ کانون ریزش آفت سن در مزارع غلات در منطقه لاسجرد شهرستان سرخه و اعلاء در شهرستان سمنان بر اساس گزارش‌های تیم‌های پایش و ارزیابی جهاد کشاورزی شناسایی شده است.

عباس مشیریان تصریح کرد: میانگین تراکم آفت سن در مزارع غلات منطقه لاسجرد کمتر از سه عدد در هر ۱۰ مترمربع گزارش شده و این رقم در مزارع غلات روستای اعلای سمنان کمتر از دو عدد آفت در هر ۱۰ مترمربع است.

وی خاطرنشان کرد: سطح آلودگی در روستای لاسجرد ۶۰ هکتار و در روستای اعلاء نیز ۱۵۰ هکتار گزارش شده است.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول