اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

واکنش تند چین به «فروش پاتریوت آمریکا» به تایوان

چین اعلام کرده که با فروش تسلیحات پیشنهادی آمریکا به تایوان به شدت مخالف است و این اقدام به شدت حاکمیت و منافع امنیتی چین را تضعیف می‌‌کند.

واکنش تند چین به «فروش پاتریوت آمریکا» به تایوان

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، چین روز چهارشنبه اعلام کرد که به شدت با فروش تسلیحات پیشنهادی آمریکا به تایوان به ارزش ۹۵ میلیون دلار آمریکا مخالف است.

به گزارش خبرگزاری «شینهوا» وزارت خارجه چین به شدت فروش سلاح از سوی آمریکا به تایوان را محکوم کرده و از ایالات متحده خواسته که  این طرح را متوقف کند.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفت: «فروش تسلیحات آمریکا به تایوان به طور جدی اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک چین و آمریکا به ویژه بیانیه ۱۷ آگوست را نقض، به شدت حاکمیت و منافع امنیتی چین را تضعیف می‌‌کند و به روابط چین و آمریکا آسیب می رساند.»

بر اساس گزارش‌ها، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اعلام کرده که وزارت خارجه ایالات متحده این فروش را که شامل آموزش، برنامه‌ریزی، میدان‌دهی، استقرار، بهره‌برداری، نگهداری و حفظ سیستم دفاع هوایی پاتریوت و تجهیزات مرتبط است، تایید کرده است.

مقام‌های ارشد تایوانی طی ماه‌های اخیر بارها به پکن اتهام زنی و درباره افزایش فشارهای نظامی چین به این جزیره برای پذیرش حاکمیت چین بر تایوان ابراز نگرانی و گلایه کرده‌اند.

دفتر ریاست جمهوری تایوان ضمن استقبال از موافقت وزارت خارجه آمریکا با فروش تسلیحاتی تازه آمریکا اعلام کرد که این سومین توافق تسلیحاتی واشنگتن با تایوان از زمان آغاز ریاست جمهوری جو بایدن است و این موضوع را نشاندهنده ماهیت «مستحکم و سفت و سخت» روابط آمریکا و تایوان خوانده است.

«خاویر چانگ» سخنگوی ریاست جمهوری تایوان همچنین تصریح کرد: «تایوان به نشان دادن عزمش برای دفاع از خود ادامه خواهد داد و به تعمیق مشارکت‌های همکاری با ایالات متحده و سایر کشورهای همفکر ادامه خواهد داد.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است.

اوایل اسفند ماه سال گذشته وزارت خارجه چین  از تحریم دو شرکت بزرگ تسلیحاتی آمریکایی به دلیل فروش سلاح به تایوان خبر داد. «وانگ ون‌بین» سخنگوی این وزارت خارجه این کشور اعلام کرد،  پکن در اعتراض به فروش تسلیحات آمریکا به تایوان، دو شرکت «ریتیون» و «لاکهید مارتین» را تحریم کرد.

علی‌رغم هشدارهای پی در پی چین درباره اقدامات تایوان و تحرکات تحریک آمیز آمریکا، ارتش تایوان اواخر اسفند ماه در جزیره‌ای با فاصله کمتر از ۵۰ کیلومتر از سرزمین چین، رزمایش‌هایی را برگزار و به سمت اهداف دریایی شلیک کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول