اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

انصارالله: سرنوشت یمن، در داخل این کشور تعیین می‌شود، نه خارج از مرزهای آن

سخنگوی انصارالله یمن در واکنش به نشست ریاض تأکید کرد که هر گونه فعالیت خارج از مرزهای یمن، عبارت است از نمایشهای طنز و بازیهای سرگرم‌کننده‌ای که کشورهای ائتلاف متجاوز انجام می‌دهند.

انصارالله: سرنوشت یمن، در داخل این کشور تعیین می‌شود، نه خارج از مرزهای آن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله یمن و رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی این کشور از برگزاری نشست ریاض به بهانه حل بحران یمن انتقاد کرد.

به گزارش شبکه خبری المسیره، عبدالسلام در واکنش به این نشست تأکید کرد: «آینده و حال حاضر یمن، در داخل یمن، رقم می‌خورد. هر گونه فعالیت خارج از مرزهای آن، عبارت است از نمایشهای طنز و بازیهای سرگرم‌کننده‌ای که کشورهای ائتلاف متجاوز انجام می‌دهند».

وی همچنین تأکید کرد، راه صلح از توقف حملات، لغو محاصره و خروج نیروهای خارجی می‌گذرد و بدون این امر، صرفا تلاش مذبوحانه‌ای برای سازماندهی مجدد مزدوران و استفاده از آنان برای افزایش تنش در یمن است.

این مسئول یمنی خاطر نشان کرد، ملت یمن برای اقدامات غیر قانونی در خارج از مرزهای خود که توسط طرفای غیر قانونی صورت می‌گیرد،  هیچ اهمیتی قائل نیست.

این در حالی است که بامداد امروز، عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری یمن که به گفته برخی منابع رسانه‌ای تحت بازداشت خانگی رژیم سعودی به سر می‌برد، در ریاض از برکناری «علی محسن الاحمر» معاون خود و واگذاری قدرت خود به نهادی موسوم به «شورای رهبری ریاست‌جمهوری» خبر داد.

 وی اعلام کرد که این شورا به ریاست «رشاد محمد العلیمی» و با عضویت هفت نفر دیگر کلیه اختیارات ریاست‌جمهوری و معاونت آن را به دست خواهد گرفت.

در هیمن ارتباط، محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله هم در واکنش به این مسئله گفت: «ایجاد شورای رهبری ریاست‌جمهوری همه را غافلگیر کرد. "رشاد العلیمی" به عنوان رئیس این شورای جدید انتخاب شد چراکه او آدم آمریکاست».

محمد البخیتی همچنین تأکید کرد: «رشاد العلیمی تنها فردی بود که در تصویب یک ماده که حضور آمریکا در یمن را مشروع می‌کرد، شرم نکرد. ما یک روز پیش از تجاوز در آستانه برداشتن چنین گامی بودیم اما چرا امروز با اختیار آمریکا و عربستان سعودی این گام را برداشتند؟»(جزئیات بیشتر).

 تنها چند ساعت پس از آن‌که عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن با تشکیل شورای رهبری ریاست‌جمهوری قدرت خود و معاونش را به این شورا واگذار کرد، عربستان سعودی، از این گام استقبال کرد.

 دولت سعودی همچنین اعلام کرد که حمایت فوری خود را از اقتصاد یمن با ارائه مبلغ ۳ میلیارد دلار نشان دهد که از این میزان، ۲ میلیارد دلار به صورت مشترک با امارات در حمایت از بانک مرکزی یمن ارائه می‌شود و یک میلیارد دلار از سوی پادشاهی سعودی پرداخت خواهد شد تا از این میزان،۶۰۰ میلیون دلار برای صندوق حمایت از خرید فرآورده‌های نفتی و ۴۰۰ میلیون دلار برای طرح ها و پروژه‌های توسعه‌ای هزینه شود.

مذاکرات ریاض چهارشنبه گذشته در عربستان آغاز به کار کرد. پیش از برکناری هادی، کارشناسان تأکید کردند، این مذاکرات بیش از هر چیزی، نشان دهنده «بحران اعتماد» بین ریاض و هادی است؛ زیرا عربستان از بیش از ۶۰۰ نفر از عناصر وابسته به خود را برای حضور در این مذاکرات دعوت کرد، ولی از هادی و معاونش «علی محسن الاحمر» که در ریاض نیز حضور داشتند. دعوت به عمل نیاورد.

این در حالی است که عربستان تمامی سرکرده‌های نظامی، قبیله‌ای یا رهبران سیاسی را کنار گذاشت که از سیاست ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی در یمن انتقاد کرده بودند و در مقابل از کسانی دعوت کرده است که بیشترین وفاداری را به این کشور دارند.

برخی مقامات در شورای همکاری خلیج فارس اسفند ماه گذشته خبر دادند که این شورا تصمیم دارد از طرف‌های درگیر در یمن برای برگزاری نشستی در عربستان سعودی دعوت به عمل آورد. 

 یک مقام وزارت امور خارجه یمن هم در واکنش به این مسئله، تأکید کرد که یمن از هرگونه گفت‌و‌گو با کشورهای عضو ائتلاف در هر کشور بی‌طرف و غیردخیل در تجاوز علیه یمن -چه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس یا دیگر کشورها- استقبال می‌کند.

اما «نایف الحجرف» دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، بدون توجه به شرط صنعاء اعلام کرد که این رایزنی‌ها در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، برگزار خواهد شد. مقامات یمنی تأکید داشتند که این گفت‌و‌گو نمی‌تواند به میزبانی یک کشور متجاوز برگزار شود.

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول