اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

نارضایتی از شیوه جدید اعزام‌های رسمی، سفر انفرادی و غیرمجاز عتبات را توسعه داده است

شیوه نوین سفر عتبات و گاهی ارائه خدمات نامناسب به زائران با وجود تلاش سازمان حج و زیارت، موجب شده تا بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات به صورت انفرادی یا در قالب کاروان‌های غیرمجاز به این سفر معنوی مشرف شوند.

نارضایتی از شیوه جدید اعزام‌های رسمی، سفر انفرادی و غیرمجاز عتبات را توسعه داده است

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، سفر عتبات در ماه مبارک رمضان طرفدارهای خود را دارد و برخی از زائران ترجیح می‌دهند که در این ماه به عراق سفر نکنند تا بتوانند روزه خود را کامل بگیرند. با این وجود، برخی هم قصد ۱۰ روزه کرده و زائر شهرهای مقدس عراق می‌شوند.

حرم امام حسین (ع) هم‌زمان با ماه رمضان

افزایش سفرهای انفرادی و غیرمجاز به عتبات

امسال با توجه به باز شدن مسیر زیارت پس از ۲ سال وقفه، بسیاری از زائران ایرانی در ماه مبارک رمضان هم به عراق سفر کردند تا بتوانند از فضای معنوی حرم‌های مطهر استفاده کنند. البته بیشتر زائرانی که به عراق سفر کرده‌اند، با کاروان‌های غیرمجاز همراه شده بودند یا به صورت انفرادی عازم عتبات شده‌اند.

چرا برخی زائران با کاروان‌های حج و زیارت به عتبات نمی‌روند؟

هاشم اسماعیلی، یکی از زائران عتبات که خانوادگی به کربلا مشرف شده، می‌گوید: ما قرار بود در ایام نوروز به عتبات مشرف شویم و حتی در سایت سازمان حج و زیارت ثبت‌نام کردیم. اما پس از اعلام نتایج قرعه‌کشی سفر عتبات نوروزی در اولویت هشتم قرار داشتیم و زمان اعزام نیز هفتم فروردین بود و با وجود اینکه به دلیل شرایط خانواده اصرار به سفر هوایی داشتیم، اعلام کردند که باید به صورت زمینی بازگردیم که این امر برای ما مقدور نبود. بنابراین با توجه به نبود کاروان مناسب، تصمیم گرفتیم که به صورت انفرادی به عراق سفر کنیم.

اعزام حدود ۱۵ هزار نفر به سفر عتبات نوروزی

در ایام نوروز امسال ۴۱ هزار نفر برای سفر عتبات نام‌نویسی کردند که از این بین ۲۶ هزار متقاضی سفر هوایی عتبات بودند، اما با برنامه‌ریزی سازمان حج و زیارت برای سفرهای نوروزی عتبات، ۱۴ هزار و ۶۶۴ نفر به صورت هوایی به عراق مشرف شدند که برخی از آنها با توجه به نبود پرواز، به صورت زمینی به کشور بازگشتند.

نبود استقبال از کاروان‌های رسمی عتبات

بعد از پایان سفر نوروزی عتبات که امسال به دلیل ماه رمضان زودتر به پایان رسید، برنامه‌ریزی برای سفر عتبات در ایام رمضان آغاز شد، اما استقبال چندانی از آن صورت نگرفت. برخی دلیل این کاهش استقبال را اطلاع‌رسانی محدود و برخی دیگر نارضایتی از شیوه نوین اعزام زائران به عتبات از سوی سازمان حج و زیارت عنوان می‌کنند.

حسین مسعودی، یکی از زائران عتبات که در روزهای گذشته به عراق سفر کرده است، می‌گوید: پسرم در روزهای پایانی سال گذشته همراه با سازمان حج و زیارت به عتبات مشرف شده بود، اما از کیفیت سفر رضایت نداشت و به ما هم توصیه کرد که با توجه به نبود تمرکز و حتی نظارت کافی بر اعزام‌ها، خودمان به این سفر معنوی مشرف شویم. ما نیز به صورت گروهی از تهران بدون کاروان به عراق سفر کردیم.

سفر انفرادی یا حتی گروهی به عتبات با توجه به وضعیت امنیتی یا بهداشتی در عراق، نه تنها برای زائران بلکه برای روابط ایران و عراق ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد. اما بسیاری از افرادی که به صورت انفرادی یا حتی با کاروان‌های غیرمجاز عازم عتبات شده بودند، دلیل اصلی سفر با این شیوه را مشکلات زائرانی که در ماه‌های گذشته عازم عراق شده بودند، عنوان کردند و حتی معتقدند، اگر قرار باشد باز هم به این سفر معنوی مشرف شوند، با کاروان‌های حج و زیارت همراه نخواهند شد.

حرم حضرت عباس (ع) هم‌زمان با رمضان

تلاش شبانه‌روزی مسؤولان حج و زیارت برای رفع مشکلات زائران

در ماه‌های اخیر سفر به عتبات با شیوه جدیدی انجام شده و دیگر به جای وجود یک شرکت یا نهاد برای اعزام زائران و رسیدگی به مشکلات آنها به ویژه در عراق، دفاتر زیارتی مسؤول این امر شده‌اند. بر همین اساس، زائرانی که با دفاتر زیارتی به عراق سفر می‌کنند، نهاد و مرجعی برای شکایت از شیوه اعزام یا نوع خدمات در عراق ندارند و با نارضایتی به کشور بازمی‌گردند.

این امر در حالی است که مسؤولان سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران به عتبات، شبانه‌روزی برای رفاه زائران تلاش می‌کنند و راه ارتباطی برای ثبت گزارش تخلفات کاروان‌ها اعلام کرده‌اند. (اینجا بخوانید)

گلایه زائران از نامناسب بودن خدمات کاروان‌ها در عراق

همچنین نمایندگان حج و زیارت در شهرهای مقدس عراق حضور دارند و بر روند خدمات‌رسانی به زائران نظارت دارند. البته در روزهای پایانی سفرهای نوروزی عتبات، بسیاری از زائران کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت معتقد بودند که نه تنها ناظر به هتل محل اسکان آنها مراجعه نکرده، بلکه کسی هم پاسخگوی مشکلات زوار نبوده است.

در حالی که در شیوه گذشته اعزام زائران به عتبات، در هر کدام از شهرهای زیارتی عراق محلی برای مراجعه و گزارش مشکلات بود و در همان سفر به مشکلات زوار رسیدگی می‌شد و نیازی به شکایت پس از سفر نبود، اما اکنون برخی استان‌ها و دفاتر زیارتی از نبود نظارت کافی سوءاستفاده کرده و سطح خدمات‌ به زائران را کاهش می‌دهند و برخی هم به فکر سودجویی از زائران هستند.

حامد حسینی که هفته اول فروردین با سازمان حج و زیارت به عراق سفر کرده است، می‌گوید: نوروز امسال با توجه به حضور گسترده زائران در کربلا و نجف، سطح خدمات به زائران مناسب نبود. حتی محل اسکان نیز کیفیت پایینی داشت و نه تنها تمیز و هتل درجه الف نبود، بلکه می‌توان آن را به عنوان هتل درجه چندم دانست. اتاق‌ها کوچک و بدون پنجره مناسب و حتی تهویه بود و غذای زائران هم محدود و بی‌کیفیت! همچنین دورچینی در کنار غذای زائران نبود و فقط در وعده ناهار یک نوع میوه به زوار می‌دادند که آن هم کیفیت خوبی نداشت.

وی می‌افزاید: وقتی مشکلات را با مدیر کاروان در میان گذاشتیم، به ما می‌گفت که سفر زیارتی است و باید تحمل کنید. هر چه سختی بیشتری بکشید در سفر زیارتی، زیارت شما مقبول‌تر خواهد بود! سؤال اینجاست: ما که بیش از ۱۰ میلیون تومان برای سفر یک هفته‌ای به عتبات دادیم، چرا باید در ارائه خدمات بی‌کیفیت چنین جوابی بشنویم؟ اگر چنین حرفی درست است، چرا سازمان حج و زیارت و مسؤولان مربوطه هزینه پایین‌تری نمی‌گیرند تا به سختی بیفتند؟ واقعا خدمات کاروان‌های زیارتی مناسب نیست و باید مسؤولان چاره‌ای در این باره اتخاذ کنند.

با این وجود، حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت می‌گوید: ما بخشی از هزینه سفر زائران را بلوکه می‌کنیم و در صورت ارائه گزارش تخلف، دفاتر زیارتی مجبور به پرداخت جریمه به زوار هستند.

افزایش سفرهای غیرمجاز عتبات با ادامه روند شیوه نوین اعزام

بسیاری از زائرانی که پیش از این و قبل از اجرای شیوه نوین سفرهای زیارتی به عتبات به این سفر معنوی مشرف شده بودند، معتقدند که چنین شیوه‌ای نمی‌تواند پاسخگوی نیاز زائران باشد و با ادامه روند اعزام‌ها با شیوه نوین، تعداد زائرانی که به صورت انفرادی یا با کاروان‌های غیرمجاز به عراق سفر می‌کنند، افزایش خواهد یافت.

در ایام نوروز هم برخی از زائران به صورت انفرادی و گروهی خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت عازم عراق شدند و در روزهای ابتدایی ماه رمضان هم این امر کاملا مشهود بود؛ به طوری که با وجود ثبت‌نام زیارت عتبات در ایام ماه رمضان از سوی سازمان حج و زیارت، استقبالی از این سفر نشد و تعداد کاروان‌های اعزامی به عتبات از سوی سازمان حج و زیارت در هفته اول ماه رمضان انگشت‌شمار بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول