اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

کدام بنگاه های بزرگ اقتصادی هرمزگان مالیاتشان در استان پرداخت نمی شود؟

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: باید شفاف اعلام شود که کدام یک صنایع بزرگ مالیات‌شان را در هرمزگان پرداخت نمی‌کنند، سهم دولت و سهم شهرداری از ارزش افزوده بصورت دقیق مشخص شود و از سوی سازمان امور مالیاتی شرکت های بزرگ که ارزش افزوده پرداخت نمی‌کنند، اعلام شوند.

کدام بنگاه های بزرگ اقتصادی هرمزگان مالیاتشان در استان پرداخت نمی شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس احمد کناری نژاد امروز در گفت و گویی رسانه‌ای با اشاره به سهم استانی ارزش افزوده شهرداری بندرعباس که توسط سازمان امور مالیاتی هرمزگان ماهیانه واریز می شود، افزود: محاسبات سهم عوارض کالا و خدمات (بند الف ماده ۳۸ قانون ارزش افزوده موقت) و سهم آلایندگی (تبصره ماده ۳۸ قانون موقت ارزش افزوده) شهرداری بندرعباس توسط سازمان امور مالیاتی استان هرمزگان تاکنون مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه براساس بخشنامه شماره ۱۸۵۵ مورخ ۲ ۱۱ ۱۳۹۰ سازمان امور مالیاتی صراحتا بیان شده است که بر اساس قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه نظر به اینکه حکم ماده ۱۲۳ قانون عوارض وصولی ارزش افزوده و عوارض آلایندگی واحدهای تولیدی موضوع بند الف و تبصره ۱ ماده ۳۸ ارزش افزوده در هر شهرستان به نسبت جمعیت بین شهرداری ها و دهیاری ها تقسیم خواهد شد، اظهار کرد: بر اساس بند ۲۰ همین بخشنامه متولی تعیین ضریب فهرست جمعیتی دفتر امور شهری استانداری هرمزگان است که سازمان مالیاتی می بایست بر اساس این اقدام کند.

کناری نژاد با اشاره به اینکه براساس بند سیزدهم این بخشنامه دفتر نظارت بر امور اجرایی مالیات بر ارزش افزوده ادارات مالیاتی الزام دارد وجود قانونی موضوع ۳۷_ ۳۸-۳۹ را که از و سپس نسبت به واریز مانده عوارض به حساب شهرداری اقدام کنند، تصریح کرد: براساس بخشنامه مذکور اعضای کمیته توزیع عوارض آلایندگی باید نماینده معاونت برنامه ریزی استان هرمزگان، نماینده سازمان مالیاتی و نماینده محیط زیست باشد.

وی با بیان اینکه سوال اینجاست که تاکنون هیچ کدام از کمیته های مقرر در قانون و بخشنامه ها، آیا تشکیل شده است و اگر تشکیل شده آیا تاکنون گزارشی ازمیزان وصولی ماهیانه یا سالیانه و نحوه ی تقسیم عوارض سهم بند الف و آلایندگی به شهرداری بندر عباس ارائه شده است، اضافه کرد: تاکنون سازمان امور مالیاتی هرمزگان هیچ گونه گزارشی از مبنای محاسبه سهم شهرداری های استان و شهرستان بندرعباس ارائه کرده است.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به اینکه سهم کشوری شهرداری بندرعباس از وصولی قانون ارزش افزوده که به حساب وزارت کشور واریز می شود، عنوان کرد: عوارض تبصره ۳ ماده ۴۱ قانون موقت و تبصره ۲ ماده ۳۹ همین قانون به حساب وزارت کشور واریز و بر اساس آماده ۳۹ قانون ارزش افزوده فی‌مابین شهرداری را تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: براساس ماده ۳ تصویب نامه شماره ۲۰۹۳۳۰ت ۴۲۳۳۳ مورخ ۲۰/۹/۸۹ صراحتاً بیان می کند توزیع وجه واریزی به حساب تمرکز وجوه کشور تحت نظر کارگروهی متشکل از نمایندگان معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهور وزارت اقتصاد و دارایی و یک نفر از کمیسیون اقتصادی مجلس خواهد بود، اظهار کرد: بر اساس ماده ۹ همین تصویب نامه وزارت کشور موظف این گزارش عملکرد وجه دریافتی را هر سه ماه یکبار به شورای عالی استان‌ها و کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه کند که همین از طریق شهرداری بندرعباس می‌تواند میزان سهم واقعی و به حق خود را پیگیری کند.

کناری نژاد اضافه کرد: قانون موقت ارزش افزوده از سال ۸۷ الی تیرماه ۱۴۰۰ به صورت آزمایشی اجرا و در تاریخ ۱۳ تیرماه سال گذشته به صورت دائم ابلاغ شد و از این تاریخ لازم اجرا شده است ولی به علت اینکه تاکنون بخشنامه جدید در خصوص نحوه اجرای قانون دائمی ابلاغ نشده است، بخشنامه های قبل اجرا می شود.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ سهم ۹درصد ارزش افزوده از ارکان یک درصد بیمه سلامت، چهار درصد سهم مالیاتی دولت و چهار درصد سهم عوارض شهرداری است، افزود: باید شفاف اعلام شود که کدام یک صنایع بزرگ مالیات‌شان را در هرمزگان پرداخت نمی‌کنند، سهم دولت و سهم شهرداری از ارزش افزوده بصورت دقیق مشخص شود و از سوی سازمان امور مالیاتی شرکت های بزرگ که ارزش افزوده پرداخت نمی‌کنند، اعلام شوند.

انتهای پیام/ ۸۸۰۵۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول