اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

جدی نگرفتن خانواده‌ها مبنی بر آموزش در فضای مجازی سبب کاهش کیفیت آموزشی شده است

معلم نمونه گلستانی گفت: متاسفانه در زمان شیوع بیماری کرونا بسیاری از خانواده‌ها آموزش را در فضای مجازی جدی نگرفتند که این امر سبب شده کیفیت آموزش با حضوری شدن نیز کاهش پیدا کند.

جدی نگرفتن خانواده‌ها مبنی بر آموزش در فضای مجازی سبب کاهش کیفیت آموزشی شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، بیش از دو سال از زمان شیوع بیماری کرونا در جهان، کشورمان و استان گلستان می‌گذرد. در این سال‌ها، محدودیت زیادی در ارتباطات‌جمعی و اجتماعی به ویژه حضور در مراکز آموزشی به وجود آمد.

شیوع بیماری کرونا در کشور در حوزه آموزش و پرورش تاثیرات منفی و مثبت زیادی بر روند آموزش داشت.

با حضوری شدن دوباره مراکز آموزشی، حال بعد از گذشت زمان مسوولان آموزش و پرورش، مدیران و معلمان متوجه نواقص و کمبودها در نحوه آموزش در زمان شیوع بیماری شده و می‌بایست این کمبودها برای امادگی کشور در زمان بحران‌ها برطرف شود.

خبرنگار خبرگزاری فارس گفت‌وگویی با «فاطمه انوری‌پور» یکی از معلمان نمونه گلستانی در مورد مشکلات آموزش در زمان شیوع بیماری کرونا انجام داده که با هم می‌خوانیم.

فارس: در ابتدا خودتون معرفی کنید؟
انوری‌پور:
فاطمه انوری‌پور کارشناس ارشد روانشناسی با هشت سال سابقه کار از گنبدکاووس بوده که هم اکنون در دبستان شاهد پسرانه پایه دوم در حال خدمت هستم. در زمان شیوع بیماری کرونا به مدت دو سال در مدارس  چند پایه‌ای عشایری بخش داشلی‌برون گنبدکاووس خدمت می‌کردم.

در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به عنوان معلم نمونه شهرستانی معرفی و امسال معلم نمونه استانی انتخاب شدم.

فارس: معیارهای انتخاب معلم نمونه را بیان کنید؟
انوری‌پور:
شاخص‌هایی مانند تولید محتوا آموزشی و تسلط بر این محتواها، آزمون‌های گرفته شده، ارائه تکالیف و مقالات، افزایش کیفیت آموزش و دیگر معیارها از جمله معیارهای انتخاب معلم نمونه است.

فارس: مشکلات آموزشی در زمان شیوع بیماری کرونا را بیان کنید؟
انوری‌پور:
بیماری کرونا در زمانی در کشور و استان ما شیوع یافت که متاسفانه هیچ زیرساخت لازم آموزشی و فضای آموزشی مناسب فراهم نبود و با توجه به تلاش‌های فراوان معلمان و کادر آموزشی بر ادامه اموزش، به دلیل عدم زیرساخت‌های مناسب آموزش‌ها متوقف شد.

در مناطق محروم و دورافتاده استان گلستان مانند مراوه‌تپه و داشلی‌برون و حتی بسیاری از روستاهایی که در نزدیکی شهر و مرکز استان بودند با عدم وجود اینترنت مواجه شدند.

بسیاری از خانواده‌ها در مناطق دورافتاده و محروم توانایی تهیه و خرید گوشی همراه و تبلت و یا خرید بسته اینترنتی نداشتند و این امر سبب شد تا ارتباط بین معلم و دانش آموز محدود و در بسیاری از زمان‌ها قطع شود وبا توجه به اینکه بیشتر این خانواده‌ها سواد نداشته و یا آشنایی با فضای مجازی نداشتند، دانش آموزان این مناطق آسیب دیده و امروز با مشکلات زیادی در زمینه آموزشی مواجه هستند.

در شهرها و مکان‌هایی که اینترنت وجود داشت و یا خانواده‌ها توانایی تهیه و خرید گوشی همراه و تبلت داشتند باز هم مشکلات دیگری وجود داشت.

در برخی از این خانواده‌ها متاسفانه آموزش در فضای مجازی را جدی نگرفته و دانش آموزان و فرزندان خود را مجاب به حضور در فضای شاد و آنلاین برای تحصیل نکردند و این عدم همکاری خانواده‌ها سبب شده تا کیفیت آموزش کاهش پیدا کند.

بی‌شک آموزش چهره به چهره تاثیر بسزایی در مسائل آموزشی داشته و معتقدم که با آموزش چهره به چهره می‌توان مسائل پرورشی نیز به دانش آموزان ارائه داد.

سهل‌انگاری برخی از خانواده‌ها به مسائل آموزشی در زمان شیوع بیماری کرونا و عدم توجیه قوانین و مقرارت تحصیل و مدرسه به دانش آموزان و فرزندان خود سبب شده که با حضوری شدن مدارس متاسفانه دانش آموزان این قوانین را نیاموخته و مشکلاتی را در برخورد با همسالان خود، مربیان آموزشی و مسائل آموزشی ایجاد کند.

از طرف دیگر برخی از خانواده‌ها در این زمان بیش از حد به دانش آموزان بها داده و اعتماد‌به‌نفس کاذب در این دانش آموزان ایجاد شده و یا برخی از دانش آموزان اعتمادبه‌نفس لازم را نداشته که قرار گرفتن این دو گروه از دانش‌آموزان در کنار هم مسائل آموزشی را تحت تاثیر قرار داده است.

در زمان شیوع بیماری کرونا دانش آموزان محدود بوده و بیشتر آنها در اجتماع و جامعه حاضر نشده که با حضوری شدن مدارس، بیشتر دانش آموزان بیش فعال بوده و دارای انرژی زیادی هستند و در محیط مدرسه تلاش دارند تا این انرژی را تخلیه کنند که کنترل انها سخت شده است.


«فاطمه انوری‌پور» یکی از معلمان نمونه گلستانی

 

فارس: به نظر شما عمده مشکلات معلمان چیست؟
انوری‌پور:
مهمترین و عمده  مشکلات فرهنگیان و معلمان که بسیار تکراری شده، مسئله معیشت آنها است. معلمان آینده‌سازان جامعه و کشور هستند ولی متاسفانه این جامعه هدف به دلیل مشکلات معیشتی و مالی در حال فرسودگی است‌. جامعه می‌داند که حال خوب کشور و دانش آموزان، آموزش و پرورش و خانواده‌ها در گرو خوب بودن حال معلمان است.

متاسفانه شان و جایگاه معلمان در سال‌های گذشته نادیده گرفته شده و مسوولان و خانواده‌ها خود را در‌ مقابل معلمان می‌بینند در صورتی که خانواده‌ها و مسوولان باید برای آینده خوب کشور و تربیت صحیح فرزندان در کنار معلمان باشند.

ما‌ معلمان انتظار داریم فقط در هفته معلم یادی از این قشر زحمتکش نشود و در طول سال شان و جایگاه آنها حفظ شود.

فارس: چه صحبتی با دانش آموزان دارید؟
انوری‌پور:
دانش آموزان عزیز به قوانین مدرسه احترام بگذرانند و دوستان خود را درک کرده و با هم تعامل داشته باشند. به دانش آموزان دیگر احترام گذاشته و حقوق همسالان خود را یاد گرفته و رعایت کنند. خانواده‌ها بهترین راهنما در رعایت این موضوعات به دانش آموزان هستند.

انتهای پیام/۲۳۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول