اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

انحصار همراه اول در سرشماره‌های خدمات پیامکی، کسب‌وکارها را متضرر کرد

از ابتدای ماه جاری همراه اول بسیاری از سرشماره‌های خدمات پیامکی را مسدود کرده است که کسب‌وکارها به آنها وابسته‌اند. فعالان این بازار می‌گویند: مشکل ناشی از انحصار همراه اول در سرشماره‌هاست که باعث شده هر طور می‌خواهد با مشتریانش‌ رفتار کند.

انحصار همراه اول در سرشماره‌های خدمات پیامکی، کسب‌وکارها را متضرر کرد

به گزارش سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، اخیرا فعالان حوزه سرشماره‌های پیامکی از قطع هزاران سرشماره و الزام به احراز هویت مجدد خبر داده‌اند. در نتیجه این اقدام، فعالیت چند هزار شرکت مختل شده است و چند صد اپلیکیشن که بر بستر این سرشماره ها فعالیت می کردند قطع شده‌اند.

در پیگیری خبرنگار فارس، همراه اول اعلام کرد در راستای حفظ حقوق مشترکان همراه اول و جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم به خصوص به آن دسته از مشترکانی که در سامانه‌های همراه اول که دریافت پیامک تبلیغاتی خود را مسدود کرده اند، همراه اول اقدام به پایش، رفع مغایرت و اصلاح فرآیندهای خدماتی سرشماره های پیامکی کرده است و تا پایان خردادماه امسال برای کسب و کارهای واجد شرایط سرشماره های خدماتی فعال می‌شود.

اما بررسی موضوع نشان داد که با این اقدام همراه اول، مشکلات متعددی برای کاربران و صاحبان شرکت‌ها به‌وجود آمده است، از این رو به نظر می‌رسد قطع یکباره همه سرشماره‌ها راه‌حل معقولی برای برخورد با تخلفات به‌نظر نمی‌رسد. بدیهی است دسته زیادی از این شرکت‌ها هویت مشخص و تأییدشده دارند و این رویکرد همراه اول، در واقع تر و خشک را با هم سوزانده است. رویه منطقی این است که برخورد با شرکت‌هایی صورت بگیرد که در هویتشان ابهامی وجود دارد یا تخلفی مرتکب شده‌اند و پیش از قطع خدمات، به آن‌ها اخطار داده شود. توجه به این موضوع بسیار ضروری است که هر نوع اختلال فنی، آسیب جدی به کسب‌وکار شرکت‌ها و همین طور فعالیت‌های کاربران وارد می‌کند و ضرر و زیان مالی نیز به همراه خواهد داشت.

در پیگیری ماجرا، تلاش کردیم برای نمایان کردن ابعاد بیشتر موضوع، از دید کسب و کارها به این مسئله نگاه کنیم تا ببنیم این تصمیم اپراتور چه تاثیر عملی روی مشتریانش داشته است.

*مشکل دقیقا کجاست؟

همچنان که این موضوع از سوی مخاطبان فارس به خبرگزاری فارس اطلاع داده شد، مخاطبان در تماس‌هایی با خبرنگار فارس درباره ضرری که این وقت به کسب و کار آنها وارد کرد صحبت کردند و تلاش کردند ابعاد بیشتری از مشکلات خود را شرح دهند.

احمدی، یک فعال بازار خدمات پیامکی در گفتگو با خبرنگار فارس توضیح داد: از ابتدای اردیبهشت ماه امسال، همراه اول بسیاری از سرشماره خدمات پیامکی را مسدود کرده است و شرکت ها ناگزیر برای امورات خود از خط های دیگری استفاده می کنند.

وی گفت: خطی که حدود ۵ سال است فعالیت می کند به دلیل نبود اطلاعات کافی مسدود شده است؛ یعنی خط تخلفی نداشته است. حال این نبود اطلاعات کافی ممکن است به دلیل گم شدن مدارک در شرکت همراه اول باشد.

احمدی اضافه کرد: امروز سایت های زیادی خدمات پیامکی OTP (پسورد یکبار مصرف) استفاده می کنند؛ برای مثال اپلیکیشن ها برای ورود کاربر کدی برای او می فرستند که احراز هویت می شود و اگر این کد به دست کاربر نرسد و کاربر آن را در اپلیکیشن وارد نکند، نمی تواند وارد اپلیکیشن شود و اپلیکیشن در کار خود دچار مشکل خواهد شد. 

* پای درد و دل یک کسب و کار اینترنتی

 

این فعال بازار خدمات پیامکی در تشریح بخشی از ابعاد مشکلات خود، گفت:‌ در این مدت بسیاری از کمپین های کسب و کارها با مشکل مواجه شده است. برای مثال یکی از شرکت ها کمپینی داشت که دوره جدید خود را به کاربران دوره قبلی معرفی می کرد. مدیر شرکت گفت که پس از معرفی دوره بازخورد بسیار کمی مشتریانش دریافت کرده است و در تلاش بودند که بفهمند چرا اقبال شان بین مشتریان شان کمتر  شده است و به دلیل چه ایرادی کمپین آن‌ها ناموفق شده است. بعد متوجه شده اند پیامک های آنها اصلا به دست مشتریان شان نرسیده است و پیامک ها در بازه ای ارسال شده که همراه اول خط را مسدود کرده بوده است.

همچنین شیخ پور، دیگر فعال بازار پیامکی که یک اپلیکیشن جابه جایی بار از طریق ماشین های سنگین را دارد، از جمله کارهایی که سرشماره آنها قطع شده است.

وی  گفت: پنج سال پیش یک تغییر کوچک در اسم شرکت داشتیم که در روزنامه رسمی ثبت شده است. بعد از پنج سال، از اول ماه جاری، همراه اول سرشماره ما که وسیله اصلی کار مان بود را قطع کرده است و در پیگیری اعلام کرد که به دلیل تغییر اسم، این کار را انجام داده است.

شیخ پور گفت: تغییر اسم کاملا قانونی بوده است و در این مدت تخلفی هم انجام نداده ایم. اما با این تصمیم همراه اول در سرویس دهی به مشتریان مان را با مشکل مواجه شدیم. 

*ضرری که به کسب و کارها وارد شد

اما توجیه همراه اول برای دفاع از این اقدام،‌ مزاحمتی است که در نتیجه تخلف برخی از آنها برای مردم ایجاد شده است؛ مانند کلاهبرداری هایی که از طریق فیشینگ انجام می شود.

احمدی فعال بازار خدمات پیامکی درباره این دلیل همراه اول، نکاتی را یادآور شد.

وی گفت: در این بازار واقعاً برخی از شرکتها تخلف می کنند و موضوع تخلف آنها صحت دارد؛ اما راه برخورد همراه اول با این قضیه صحیح نیست. اقدامات همراه اول درست مانند این است که چون چاقو خطر دارد و می تواند آلت جرم باشد چاقو را از سطح کشور جمع کنند.

وی تاکید کرد: اگر مسدود کردن شرکت هایی که تخلف داشته اند را بپذیریم، چه دفاعی برای مسدودکردن شماره شرکت هایی که تخلف نداشته اند دارند؟

*بازار سرشماره های خدمات پیامکی در انحصار همراه اول است

زمانی که سرشماره ها راه اندازی شدند اپراتور های ایرانسل و رایتل فعال نبودند و فقط همراه اول بود. بعد همراه اول با ایرانسل و رایتل قرارداد بست که بتواند به مشترکان آنها هم پیامک تبلیغی بزند. 

احمدی فعال بازار خدمات پیامکی به شکل خاص بازار خدمات پیامکی در کشور اشاره می کند و آن را دارای ایراد می داند.

به گفته وی، مشکل این است که همراه اول سلیقه ای عمل می کند و به دلیل این که در این بازار انحصار دارد هرطور مایل باشد رفتار می کند.

احمدی در توضیح بیشتر در این باره با ذکر مثالی گفت: همراه اول اعلام کرده که به شرکت هایی که اینماد و جواز کسب دارند خط خدماتی نمی دهد و این شرکت ها اصلا نمی تواند از همراه اول سرویس بگیرند. یعنی به هر شرکتی که مایل باشد سرویس می دهد. این در حالی است که امروز پیامک زیرساخت کسب و کار های کشور است.

وی با بیان اینکه ده سال ست که در این بازار فعالیت می کنیم و جزو شرکت های دانش بنیان هم هستیم، گفت: شرکت هایی که در این حوزه فعالیت می کنند دارای مجوز هستند و هر یک از یک نهادی مجوز گرفته اند. ما هم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان نظام صنفی رایانه ای، اتحادیه کسب و کارهای مجازی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجوز فعالیت داریم. در حال حاضر ۲۱۰ کسب و کار مشتری یا کاربر ما هستند و با دریافت سرشماره از خدمات پیامکی ما استفاده می کنند. شرکت های کوچک و کسب و کارهای کوچک مشتری های ما هستند. چرا برخی از شرکت های دارای مجوز نباید از خدمات پیامکی استفاده کنند؟

*زمان مسدودی بدون اخطار گذشته است

موضوع مسدود کردن و فیلتر کردن همیشه خط قرمز کسب و کارها بوده است و از آن به عنوان آخرین راهکار در برخورد با کسب و کارها یاد می شود.

برای پیگیری ضرری که متوجه کسب و کارها شده است و اینکه آیا کسب و کارها شکایتی از این موضوع را ارائه کرده اند؟ به سراغ سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران رفتیم.

حسین اسلامی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران به خبرنگار فارس،‌ گفت: در این باره شکایت یا گزارشی از بخش خصوصی دریافت نکرده‌ایم؛ البته اینکه اپراتور در موضوع پیامک های تبلیغاتی و تخلف برخی از شرکت هایی که خدمات پیامکی ارائه می کنند همیشه وجود داشته است.

وی گفت: برخی از این شرکت ها از چارچوب‌های قانونی خارج شدن و به جای اینکه از ابزارهای تبلیغاتی استفاده کنند از بستر خدمات پیامکی تبلیغ می فرستند؛ همچنین برخی از این شرکت ها حتی فراتر از چارچوب‌های قانونی رفته اند و از خط قرمزها عبور کرده‌اند و لینک سایت های کلاهبرداری و فیشینگ داخل پیامک برای مردم می فرستند. این مشکلات واقعا وجود دارد.

 رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران افزود:‌ اما با وجود همه این مشکلات، قطع کردن بدون اطلاع قبلی، بدون تذکر و هشدار، بدون گفتگو و یکباره صحیح نیست. ما با هر نوع اقدام مسدود کردن و فیلتر کردن بدون ارائه تذکر لازم و پیگیری کافی مخالف هستیم. فقط در صورتی که تذکر داده شود و متخلف اصرار بر تخلف داشته باشد چاره ای جز مسدودی نیست. 

وی گفت: در این شرایط اقتصادی کشور همه تصمیم گیران در بخش خصوصی و بخش دولتی باید به این نکته توجه داشته باشند تا کسب و کارهای بخش خصوصی و تجارت مردم دچار مشکل نشود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول