اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«تاشکند» میزبان نخستین نشست سازمان شانگهای با محوریت قرنطینه گیاهان+تصاویر

نخستین نشست روسای وزارتخانه‌ها و ادارات کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر «تاشکند» پایتخت ازبکستان برگزار شد.

«تاشکند» میزبان نخستین نشست سازمان شانگهای با محوریت قرنطینه گیاهان+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، نخستین نشست روسای وزارتخانه‌ها و ادارات کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در زمینه قرنطینه گیاهان همکاری‌های متقابل انجام می‌دهند، در شهر «تاشکند» به صورت نیمه حضوری برگزار شد.

در این نشست نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از جمله هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان حضور پیدا کردند.

این نشست به ریاست «ابراهیم ایرگاشیف» مدیر کل آژانس قرنطینه و حفاظت از گیاهان ازبکستان برگزار شد.

روسای هیئت‌ها در این نشست در مورد چگونگی و اصلاحات در دست انجام در کشورهای خود و چشم انداز برقراری همکاری‌های موثر در زمینه تامین امنیت بهداشت گیاهی در چارچوب سازمان همکاری شانگهای تبادل نظر کردند.

طرفین از ابتکارات ازبکستان در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و ساز و کار جدید همکاری‌های دائمی یعنی اجلاس روسای وزارتخانه‌ها و ادارات کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در زمینه قرنطینه گیاهان همکاری‌های متقابل انجام می‌دهد، استقبال و دستور کار اجلاس روسای وزارتخانه‌ها و ادارات کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را تصویب کردند.

در چارچوب ریاست ازبکستان در سازمان همکاری شانگهای توسط آژانس قرنطینه و حفاظت از گیاهان ازبکستان ابتکار ایجاد یک پلت‌فرم ویژه برای تحکیم همکاری‌های همه جانبه در زمینه قرنطینه گیاهان، ارائه کمک برای ارتقای اعتماد متقابل و همچنین ایجاد شرایط مناسب برای تشدید تجارت بین المللی مطرح شد.

اجلاس  روسای وزارتخانه‌ها و ادارات کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در زمینه قرنطینه گیاهان همکاری‌های متقابل انجام می‌دهند، یک  قالب جدید همکاری‌های متقابل در چارچوب سازمان همکاری شانگهای است.

مساعدت برای پیشبرد تجارت متقابل و گشایش تدریجی بازارها برای فرآورده‌های کشاورزی کشورهای عضو، افزایش همکاری‌های علمی و فنی در ابعاد مانند افزایش پتانسیل مراکز و آزمایشگاه‌های فعال در زمینه قرنطینه گیاهان یکی از زمینه‌های همکاری‌های همه جانبه در چارچوب سازمان همکاری شانگهای است.

«ابراهیم ایرگاشیف» مدیر کل آژانس قرنطینه و حفاظت از گیاهان ازبکستان با اشاره به ابتکار کشورش گفت: این ابتکار به موقع، مورد تقاضا و امیدوارکننده است.

وی افزود: به کارگیری مقررات بهداشت گیاهی مشترک و هماهنگی تشریفات جابجایی محصولات گیاهی در چارچوب سازمان همکاری شانگهای می‌تواند برای اجرای وظایف استراتژیک مصوب هم در چارچوب کنوانسیون بین‌المللی حفاظت از گیاهان (IPPC) و هم در چارچوب سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) کمک کند.

ایرگاشیف اظهار داشت: بدین ترتیب، ازبکستان در تامین امنیت غذایی جهان سهم خود را در سازمان همکاری شانگهای دارد.

روسای وزارتخانه‌ها و ادارات کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در زمینه قرنطینه گیاهان همکاری‌های متقابل انجام می‌دهند، در پایان این نشست پروتکل نهایی را امضا کردند.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست سازمان که روزهای 8 و 9 ژوئن سال 2017 میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای‌ شدند. هم اکنون ایران نیز در حال طی کردن مراحل و فرآیندهای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای است.

ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت وگو با این سازمان هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول