اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

تنوع زیستی سرمایه‌ای تکرار نشدنی است

سرپرست اداره کل محیط زیست استان مرکزی گفت: تنوع زیستی سرمایه‌ای تکرار نشدنی و ارزشمند برای نسل حاضر و آینده است.

تنوع زیستی سرمایه‌ای تکرار نشدنی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، سیدمهدی مصطفوی صبح امروز در نشست حفاظت از تنوع زیستی اظهار کرد: سازمان ملل متحد روز ۲۲ می(مصادف با اول خرداد) را با هدف ارتقای آگاهی عموم و افزایش سطح بینش مردم نسبت به تنوع زیستی، ارزش‌های آن و گام‌هایی که می‌توانیم در حفظ آن برداریم، به عنوان روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری کرده است. 

وی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی «ساخت آینده‌ای مشترک برای همه اشکال زندگی» نامگذاری شده است، تاکید کرد: تنوع زیستی به عنوان ذخیره‌گاه حیات و سرمایه‌ای ارزشمند برای همه نسل‌هاست که حراست و ارتقای آن در کیفیت چرخه زیستی و حیات نقش مهم و کلیدی دارد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تنوع زیستی مفهومی است که امروزه در سه سطح ژن، گونه و اکوسیستم مطرح می‌شود و تنوع زیستی که امروز شاهد آن هستیم، محصول میلیاردها سال تکامل موجودات است که به وسیله فرآیندهای طبیعی و البته به‌طور فزاینده‌ای تحت تأثیر انسان به وجود آمده است بنابراین، ما بخش جدایی‌ناپذیر از این تنوع زیستی و به طور کامل وابسته به آن هستیم.

مصطفوی تصریح کرد: تنوع زیستی در اکوسیستم طبیعی به عنوان یک عامل پشتیبان و تنظیم کننده فرآیندهای طبیعی است به طوری که زیست و فعالیت گونه‌ها و شرایط آنها بر کیفیت هوا، مهار فرسایش خاک،کنترل آفات، تکثیر موزون گونه‌های سازگار، ذخیره منابع آبی و دهها فرآیند دیگر اثرگذاری مستقیم دارد. 

تنوع زیستی یک منبع تجدیدناشدنی است

وی با اشاره به این موضوع که تنوع زیستی یک منبع تجدیدناشدنی است که از دست دادن آن غیرقابل جبران خواهد بود، افزود: این ثروت ارزشمند و تاریخی به دلایل متعددی از جمله تخریب زیستگاه‌ها، افزایش فشار جمعیتی، فعالیت‌های اقتصادی و فناوری و هم چنین عوامل اجتماعی و فرهنگی در حال تغییر و از بین رفتن است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در ادامه گفت: راهبردهای متعددی جهت حفظ تنوع زیستی وجود دارد و یکی از قدیمی‌ترین و شناخته ‌شده‌ترین این راهبردها ایجاد مناطق تحت حفاظت است که تمام اجزای تنوع زیستی اعم از اجزای شناخته شده و ناشناخته را به صورت یکپارچه حفظ می‌کند.

هفتاد قله بهترین زیستگاه حیات وحش کشور

مصطفوی افزود: درحال حاضر ۵ و ۹ صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب  هفت منطقه  تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده است که این مناطق از بهترین زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش کشور محسوب می‌شوند و این در حالی است که متوسط مناطق حفاظت شده در ایران ۱۱.۲ درصد و میانگین جهانی آن ۱۴ درصد است.

وی حفظ محیط زیست و تنوع زیستی را امری همگانی و مستلزم هم‌افزایی بیشتر مردم و مسئولان اعلام و  تاکید کرد: برای حفظ تنوع زیستی در کشور، مشارکت و همدلی مردم ضروری است و بهترین حافظان تنوع زیستی در واقع ساکنان همان مناطق هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول