اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

کمبودی در خصوص کالای اساسی در خراسان‌شمالی وجود ندارد/۶۲۱ تُن شکر وارد استان شده است

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: هیچ گونه کمبود و مشکلی برای تحویل کالای اساسی و یا روغن به مغازه داران وجود ندارد و عمده فروشان و اتحادیه خواروبار فروشان به هر تعدادی که مغازه دار متقاضی دریافت روغن باشد، تحویل داده می شود.

کمبودی در خصوص کالای اساسی در خراسان‌شمالی وجود ندارد/۶۲۱ تُن شکر وارد استان شده است

مهرداد داودزاده، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد، اظهار کرد: پیش از اعلام آزادسازی یارانه ها، کارگروه تنظیم بازار استان پیش بینی کرده بود که اقلام اساسی در بازار موجود باشد و این کار انجام شد و شکر، مرغ، روغن، برنج، گوشت در ذخایر استان خراسان شمالی موجود است و مشکلی در تامین ذخایر استان وجود ندارد.

وی گفت: گفتنی است که در حوزه روغن، مشکلات جهانی بوده و مختص ایران و خراسان شمالی نیست، با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، یارانه مملکت به سایر کشورها می رفت که باید جلوی این اتفاق می افتاد و بعد از آزادسازی یارانه ها عملا این یارانه وارد کشور و به دست مردم خواهد رسید.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: در زمان کمبود روغن در بازار، تولیدات و کارخانجات به دلیل بالارفتن هزینه ها در تحویل این محصول به استان ها تعلل داشتند، اما از روز پنج شنبه هفته گذشته همزمان با آغاز طرح آزادسازی یارانه ها، اعلام شد که کلیه روغن ها در حجم ها و انواع مختلف باید با قیمت مصوب فعلی به فروش برسند.

داوودزاده بیان داشت: با اعلام آزادسازی یارانه و بالارفتن قیمت کالاهای اساسی در بازار، ناهماهنگی هایی در حال رقم خوردن بود، زیرا باتوجه به این که قیمت ثبت شده روی کالا با قیمت قدیم بود، سریعا براساس دستور ابلاغ شده، از تمامی انبارها، عمده فروشان و مباشران اعلام موجودی گرفتند و صورت جلسه شد که توزیع با قیمت جدید به دست مصرف کننده برسد.

وی یادآور شد: همچنین اختلاف قیمت مصوب فعلی با مصوب قبل، باید به حساب هدفمندی یارانه واریز شود و در واقع مباشران و عمده فروشانی که از قبل روغن موجودی داشتند، مبلغ مابه تفاوت روغن به جیب شان نخواهد رفت.

رابط تنظیم بازار استان خراسان شمالی عنوان کرد: در روزهای نخست اجرای طرح هدفمندی یارانه ها به دلیل تقاضای بالای مردم در برخی نقاط صف هایی رقم خورد که  الان درخواست ها حقیقی و بازار به حالت آرام درآمده است.

داوودزاده اظهار داشت: اجرایی شدن این طرح باعث می شود که عرضه و تقاضا که مولفه های اصلی تنظیم بازار هستند، مسیرش را پیدا کند، به طور نمونه مرغ گرم در سراسر کشور قیمت کیلویی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان مصوب شد، اما در کارگروه تنظیم بازار استان این قیمت کیلویی ۵۵ هزار تومان تصویب شد که طی روزهای بعد به قیمت ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان، ۴۳ هزار تومان و ۴۰ هزار تومان رسید و همین روال اگر ادامه پیدا کند، قطعا قیمت پایین تر می آید.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با واقعی شدن تقاضا و عرضه به میزان اولیه در سطح استان، بازارها به حالت طبیعی درآمده است، گفت: این در حالی است که در روزهای نخست اجرایی شدن این طرح، به دلیل بالارفتن تقاضا، میزان ۷۸ تن مرغ گرم و ۵۰ تن مرغ منجمد در کمتر از یک روز در سطح استان به فروش رفت و مردم به احتکار خانگی روی آورده بودند.

داوودزاده گفت: سایر کالاها نیز به همین صورت خواهد بود و روغن نیز در نهایت به حالت نرمال خواهد رسید و به همین صورت با پایین آمدن تقاضا قیمت ها به حالت واقعی می رسند.

وی در رابطه با نبود روغن در برخی فروشگاه ها و مغازه ها توضیح داد: هیچ گونه کمبود و مشکلی برای تحویل روغن به مغازه داران وجود ندارد، عمده فروشان و اتحادیه خواروبار فروشان به هر تعدادی که مغازه دار متقاضی دریافت روغن باشد، تحویل داده می شود و هیچ کمبودی وجود ندارد.

داوودزاده گفت: این در حالی است که حتی بعد از آزادسازی یارانه ها، عمده فروشان برای خرده فروشی روغن به مردم هم اعلام آمادگی کردند.

وی بیان داشت: دلیل عدم استقبال فروشندگان نسبت به تهیه روغن از عمده فروشان، کمبود سرمایه در گردش آنهاست که می توانند به تعداد کمتری روغن را خریداری کنند و در اختیار مردم قرار دهند و مجدد خرید بزنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه هیچ گونه تغییر قیمت و گرانی در موضوع برنج در بازار وجود نداشته است و با قیمت سابق عرضه می شود، گفت: همچنین بخش خصوصی ۷۰۰ تن واردات برنج پاکستانی انجام داده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداشته است.

داوودزاده از واردات ۶۲۱ تن شکر به داخل استان خراسان شمالی خبر داد و گفت: در حال حاضر تغییر قیمت شکر در بازار اعلام نشده است و شکر های بسته بندی یک کیلویی با قیمت ۱۵ هزار تومان به فروش می رسند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول