اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

سامر خلیل: رنج فلسطین از یوم النکبه شروع شد و تاکنون ادامه دارد/ بررسی تحرکات اشغالگران قدس در پرس تی وی

کارشناس شبکه پرس تی وی گفت: بیش از ۷۰ سال است که موجودیت اشغالگرانه اسرائیل تلاش می کند قدس را یهودی کند و برای این هدف اخراج فلسطینی‌ها از خانه‌های‌شان و تغییر بافت جمعیتی و تعرض به میراث فرهنگی را دنبال کرده است.

سامر خلیل: رنج فلسطین از یوم النکبه شروع شد و تاکنون ادامه دارد/ بررسی تحرکات اشغالگران قدس در پرس تی وی

به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه این هفته «جریان خاورمیانه» (MidEaStream) شبکه پرس تی وی با عنوان (صهیونیستها بر طبل جنگ می کوبند) به موضوع حمله اشغالگران به مسجد الاقصی اختصاص داشت. این برنامه ضمن ارائه مقدمه‌ای از نحوه اشغال قدس به بررسی اقدامات رژیم صهیونیستی برای یهودی کردن قدس متمرکز شد و پیامدهای اقدامات اشغالگران که در هفته های اخیر شدت گرفته است را به مخاطبان خود معرفی کرد.

اشغالگران قدس تصور می کنند با یهودی سازی شرق قدس می توانند حق حاکمیت بر آن شهر را به دست آورند و به همین منظور حملات خود را بر محلات قدیمی بیت المقدس متمرکز کرده اند و (باب العامود) یا (باب دمشق) و دروازه مغربی و دیوار براق را برای تعرض خود موسوم به (راهپیمایی پرچم ها) انتخاب کردند.

با این حال ملت فلسطین به ویژه گروه‌های مقاومت به شدت به اقدامات رژیم صهیونیستی واکنش نشان می‌دهند و سال قبل که صهیونیستها به محله «شیخ جراح» ( یکی از محلات قدیمی بیت المقدس) یورش بردند نیروهای حماس و جهاد اسلامی «نبرد سیف القدس» را آغاز کردند که موجب پرتاب صدها راکت به سمت شهرها و شهرک هایی شد که صهیونیست ها در آن ساکن هستند.

این بار هم مسئولان گروه های مقاومت فلسطینی مانند حماس و فتح و نیز دبیرکل حزب الله لبنان هشدار دادند مبنی براینکه اگر خطری مسجد الاقصی را تهدید کند پیامد آن انفجار منطقه خواهد بود که با پرتاب موشک از غزه مانند سال قبل بسیار متفاوت است.

سال گذشته رژیم صهیونیستی (باب العامود) را مسدود کرده بود و بعد از اینکه که در بهار سال ۱۴۰۰ راکت های مقاومت اسلامی از غزه شلیک شد و (عملیات سیف القدس) به موفقیت رسید جوانان فلسطینی ساکن قدس حصارهای نیروهای امنیتی را باز کردند و باب العامود آزاد شد. این درب یکی از ۱۵ ورودی مسجد الاقصی است.

مروه عثمان مجری کارشناس این برنامه تلویزیون پرس تی وی تاکید کرد: «مشکل رژیم صهیونیستی بسیار بزرگتر از پرتاب موشک از غزه یا لبنان است و آن ها حتی در سرزمین های ۱۹۴۸ هم با چالش امنیتی مواجه هستند.» وی توضیح داد: «در حال حاضر صهیونیست ها از مردان جوان فلسطینی می ترسند و تصور می کنند هر لحظه یک عملیات تلافی جویانه علیه اشغالگری صورت گیرد که این مساله به ترس دائمی برای صهیونیست ها تبدیل شده است.»

به راستی حمله صهیونیست ها به مسجد الاقصی و مشخصا حضور آنان در مجاورت دیوار براق و اقدامات توهین آمیز مانند رقص های یهودی در آن مکان مقدس مسلمانان و تجاوز به حقوق فلسطینی که دائم توسط رسانه ها و دولت رژیم صهیونیستی تبلیغ می شود با چه هدفی دنبال می شود؟

یکی از موارد مهم این است که رژیم صهیونیستی از داخل با چالش های بزرگ و غیر قابل حلی رو به رو است که ابعاد امنیتی، سیاسی و اجتماعی دارد. بزرگترین مشکل برای آنها این است که امنیت از دید خود صهیونیست ها به فروپاشی نزدیک شده از این رو تل آویو تلاش می کند با چنین برنامه هایی به صهیونیست ها امید دهد.

مروه عثمان مجری برنامه «جریان خاورمیانه» برای تحلیل شرایط با «سامر خلیل» تحلیلگر مسائل سیاسی از شهر قدس گفتگو کرد. سامر خلیل گفت: «بیش از ۷۰ سال است که موجودیت اشغالگرانه اسرائیل تلاش می کند قدس را یهودی کند و برای این هدف اخراج فلسطینی ها از خانه‌های‌شان و تغییر بافت جمعیتی و تعرض به میراث فرهنگی را دنبال کرده است.»

این برنامه یادآوری کرد که «قدس از سال ۱۹۶۷ که به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد و به همراه کرانه غربی رود اردن در جهان به عنوان مناطق اشغالی خوانده می شود اما در ۵۰ سال گذشته دولت‌های عربی هیچ اقدامی برای مقابله با این اشغالگری انجام ندادند.»

نکته مهمی این است که رسانه های غربی و صهیونیستی تاکید می کنند «مردم اسرائیل» (راهپیمایی پرچم) را برگزار می‌کنند در حالیکه واقعیت این است که اعضای سازمان‌های امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی دست به اقداماتی مانند تعرض به مسجد الاقصی می زنند ولی مردم جهان از این مسائل با خبر نیستند.

به بیان دیگر شبکه پرس تی وی تلاش می‌کند آنچه از حقیقت در رسانه های جهان بیان نمی‌شود را به مخاطب جهانی به ویژه مردم کشورهای غرب اطلاع رسانی کند. تقریبا بیشتر مردم جهان نمی‌دانند که مشکل صهیونیست‌ها ساخت معبد یا نبود مکانی برای عبادت نیست بلکه آنان پیشقراولانی برای تحقق اهداف استکباری و امپریالیستی غرب هستند.

دقیقا به همین دلیل است که «سامر خلیل» تحلیلگر مسائل سیاسی فلسطینی تاکید می کند: «ملت ما از سال ۱۹۴۸ تحت اشغالگری قرار دارند و رنج آنها از زمان تاسیس رژیم صهیونیستی که به ((یوم النکبه)) مشهور است شروع شد و تاکنون ادامه داشته است.»

شبکه پرس تی وی این قابلیت را برای مخاطبان ایجاد کرده که اگر آنها بخواهند بتوانند از طریق این رسانه به حقیقت دست یابند که همواره در رسانه‌های غربی مخفی می‌شود. رویدادهای فلسطین اشغالی نیز از همین دست است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول