اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

۱۷ پرونده قصاص در سال گذشته به صلح انجامید

رییس کل دادگستری استان مرکزی گفت: در سال گذشته ۱۷ پرونده قصاص به صلح انجامید.

۱۷ پرونده قصاص در سال گذشته به صلح انجامید

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک موسوی ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته قوه قضاییه اظهار کرد: پیشگیری از وقوع جرم، تحول و خدمت به مردم، دادرسی الکترونیک، تکریم مراجعان و اجرای عدالت و تسریع در امور و اجرای رأی از اهداف و برنامه‌های دستگاه قضا است.

وی افزود: شعار محوری هفته قوه قضاییه «قوه قضاییه در مسیر تحول و خدمت به مردم» است؛  گفت: دستگاه قضا به منظور کاهش ضریب و خطا تلاش دارد تا با کار کارشناسی و تخصصی شدن امور در این امر موفق باشد، دادگستری از کار هیجانی و جنجالی با نگاه سطحی پرهیز می‌کند.

صدور الکترونیکی ۹۴ درصد ابلاغ‌های قضایی در استان 

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی کاهش هزینه‌ در دادرسی‌ها را از تأکیدات ریاست قوه قضاییه برشمرد و ادامه داد: تلاش داریم در این شرایط سخت معیشتی کمک‌حال مردم باشیم تا آنها با کمترین هزینه بتوانند خدمات مطلوبی را دریافت کنند.

موسوی اضافه کرد: یک از اقدامات خوبی که در دادگستری استان انجام شده هوشمندسازی قوه قضائیه است و در این راه در حوزه ابلاغ الکترونیک افزایش ۳ درصدی نسبت به سال ۹۹ داشته‌ایم و همچنین ۹۴ درصد ابلاغات و همچنین دادرسی زندانیان ۱۰۰ درصد به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

به گفته وی استان مرکزی در حوزه دادرسی الکترونیک در فروردین سال جاری در رتبه دوم قرار دارد.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی گفت: از یکم تیرماه ۱۳۹۹ تا به امروز بیش از ۳۲ هزار پرونده در دستگاه قضا استان مرکزی تشکیل شده است که می‌طلبد گروه‌های مردمی، خیرین و ریش‌سفیدان در این خصوص یاریگر دستگاه قضا باشند تا با مصالحه، میانجیگری و حل اختلافات به کاهش مراجعات دعاوی به کلانتری و دادگستری کمک کنند.

موسوی با اشاره به آمار پرونده‌های مصالحه در استان خاطرنشان کرد: در سال گذشته در شوراهای حل اختلاف میزان مصالحه نسبت به سال ۹۹ افزایش ۳ درصدی را به دنبال داشته است، در سال گذشته ۱۷ پرونده قصاص به صلح انجامید این در حالی است که در سال ۹۹ این آمار ۶ مورد بوده است.

وی در خصوص پرونده بزرگ قاچاق سوخت در استان تصریح کرد: قدم‌های ابتدایی کشف قاچاق سوخت در سال ۹۹ برداشته شده بود و در نهایت در شهریورماه همان سال در مراجع قضایی ثبت شد؛ در جریان رسیدگی به این پرونده  ۲۱۱ میلیون لیتر سوخت قاچاق کشف شد که البته رأی از دو ماه پیش به مرحله اجرا رسیده است.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی میزان جزای نقدی در این پرونده را  ۷۴۰ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون حدود ۴ میلیارد از متهمین اخذ شده است.

موسوی با اشاره به قاچاق عمده آرد نیز گفت: در پرونده‌ای هم که مربوط به  قاچاق عمده آرد یارانه‌ای بود مشخص شد متهمان با ۵۰ دلال در کشور در ارتباط بودند و بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار کیسه آرد به قیمت تقریبی ۴۵۰ هزار تومان به فروش رسانده بودند؛  معنای حذف ارز ترجیحی و رانت بی‌شمار در این زمان اهمیت پیدا می‌کند، چراکه کیسه‌های آرد را باقیمت بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان از برخی نانوایی‌ها می‌خریدند.

افزایش چهار درصدی میزان پرونده‌های وارده به دادگستری

وی با اشاره به افزایش چهار درصدی میزان پرونده‌های وارده به دادگستری بیان کرد: در سال ۹۹ بیش از ۳۹۷ هزار وارده و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۱۵ هزار پرونده وارده بوده است.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی گفت: میزان ورودی پرونده‌ها افزایش داشته اما فرآیند دادرسی  ۱۶ روز کاهش داشت؛ فرایند دادرسی از ۸۱ روز در سال ۹۹ به ۶۵ روز در سال ۱۴۰۰ رسید.

موسوی بیان کرد: با توجه به سیاست دستگاه قضا در کاهش ورودی به زندان، در سال ۱۴۰۰ با ارفاق‌های قانونی ورودی زندان‌ها با کاهش ۸ درصدی روبرو بود؛ در سال گذشته ۱۵۵ زندانی نیز با پابند الکترونیکی و به صورت مشروط آزاد شدند.

وی اظهار کرد: میزان آزادی زندانیان جرائم غیر عمد در سال گذشته ۳۵۴ نفر بود با کمک مردم و خیرین همراه شد که نشان می‌دهد کمک‌های مردمی نسبت به  سال ۹۹ حدود ۶۷ درصد داشته است.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی میزان رفع تصرف اراضی ملی را بیش از ۱۴۰۲ هکتار به ارزش ۶۵۵ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ برشمرد.

صدور ۶ هزار و ۸۶۴ مجازات جایگزین حبس در استان

موسوی یادآور شد: در سال گذشته ۶ هزار و ۸۶۴ مجازات جایگزین حبس صادرشده که نسبت به سال ۹۹ بیش از ۷ درصد رشد داشته است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص آلودگی هوای اراک بیان کرد: در صحبت‌هایی که با کارشناسان داشتیم اذعان کردند تمام منشأ آلودگی به طور کامل مشخص نیست، اما در سال گذشته با تصمیمات گرفته شده ۲ واحد نیروگاه تعطیل شد.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی گفت: صد در صد اراضی ملی در استان تثبیت و طرح کاداستر به طور کامل اجرا شد؛ اما با مشکلات زیادی در حوزه وقف مواجه بودیم که در این خصوص کارگروهی راه‌اندازی شد تا موارد رصد شود؛ دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی مالک آباد وقفی اعلام شده اما پیگیری لازم در این راستا ادامه دارد.

اجازه نهادینه شدن فساد در جامعه را نمی‌دهیم

ربیع اله قربانی دادستان اراک نیز در این نشست گفت: دستگاه قضا پرچم‌دار اجرای عدالت است و معیار اجرای عدالت نیز اجرای قانون می‌باشد، اگر اصحاب رسانه خود را مکلف بدانند در راستای ترویج فرهنگ قانون‌مداری گام بردارند، نقش مهمی در آگاهی مردم و پیشگیری از جرائم و آسیب‌ها خواهند داشت.

وی افزود: برخورد قاطع با فساد، حفظ و ارتقای امنیت ملی و اجتماعی، شناسایی گلوگاه‌های فساد، مبارزه جدی با فساد از جمله مواردی که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد تا اجازه ندهیم فساد در جامعه نهادینه شود، اصحاب رسانه می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرین باشند.

دادستان اراک در خصوص ساختمان‌های ناایمن بیان کرد: با اتفاقی که در حادثه متروپل رخ داد، کارگروهی زیر نظر معاونت پیشگیری از وقوع جرم با مشارکت شهرداری و کارشناسان، راه‌اندازی شد؛ در این کارگروه کارشناسان به مناطق مختلف به منظور شناسایی ساختمان‌های ناایمن اعزام می‌شوند.

قربانی ادامه داد: در ارتباط با بناهای احداث شده در گذشته، وظیفه ذاتی نظام مهندسی و شهرداری است که اگر اصول اولیه رعایت نشده باشد، در کمیسیون‌های خاص شبه قضایی از جمله ماده ۱۰۰ دنبال و ضمانت اجرایی اعمال شود.

وی اضافه کرد: آمار دقیقی از تعداد ساختمان‌های ناایمن در شهر وجود ندارد اما بیش از ۲۰۰ ساختمان در شهر است که کمیسیون ماده صد شهرداری حکم قلع و قمع داده و لازم‌الاجرا است؛ باید این فرهنگ‌سازی صورت بگیرد که خود مردم از اجرای این احکام استقبال کنند.

دادستان اراک بیان کرد: مردم باید در موقع خرید خانه دقت کنند و خانه‌ای را که پایان کار ندارد خریداری نکنند.

قربانی در خصوص سینما عصر جدید نیز گفت: این سینما از ساختمان‌های ناایمن است که هنوز ایرادات آن مرتفع نشده و در صورت ادامه این روند تعطیل خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول