اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

«دماوند» دکور یک برنامه تلویزیونی شد/ تقدیر از حافظان فداکار محیط زیست در «نیم قرن حفاظت»

برنامه محیط زیستی «نیم قرن حفاظت»، با شعار ۵۰ سال حفاظت رسمی از محیط زیست ایران، روزهای شنبه و یکشنبه از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

«دماوند» دکور یک برنامه تلویزیونی شد/ تقدیر از حافظان فداکار محیط زیست در «نیم قرن حفاظت»

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، برنامه محیط زیستی «نیم قرن حفاظت» با شعار ۵۰ سال حفاظت رسمی از محیط زیست ایران، چندی است که ساعت ۲۳:۳۰ روزهای شنبه و یکشنبه در جدول پخش برنامه‌های شبکه دو سیما قرار گرفته است. «نیم قرن حفاظت» به تهیه‌کنندگی پرهام دیباج، از حضور چهره‌های هنری به عنوان سفیران محیط زیست در جهت حفظ گونه‌های مختلف جانوری بهره برده و از محیط‌بانان و دلسوزان پیشکسوت محیط زیست نیز در این برنامه تقدیر شده است.

پرهام دیباج تهیه‌کننده برنامه «نیم قرن حفاظت»، در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس درباره فرآیند تولید این برنامه گفت: طی این سال‌ها در برنامه‌های مربوط به محیط زیست، سوژه و موضوعی را واکاوی می‌کنیم تا آسیب‌های محیط زیستی را بهتر بشناسیم و به دنبال آن برای فرهنگ سازی در این زمینه تلاش کنیم. اما در کنار این مساله از یک موضوع نمی توان به سادگی گذشت. ۵۰ سال است که در ایران عده‌ای که تکلیف‌شان با خودشان، خدای‌شان و مملکت‌شان روشن است بر حفاظت از محیط زیست با وجود همه مشکلات عزمی جزم داشته‌‌اند و در این زمینه همه تلاش خود را کرده‌اند. تقریبا ۱۰ تا ۱۲ درصد خاک ایران مناطق حفاظت‌شده است و به طور میانگین حدود ۲ تا ۳ هزار محیط‌بان همیشه داشته‌ایم (در دوره‌هایی کمتر و دوره‌هایی بیشتر) که عاشقانه از این بخش از خاک ایران حفاظت کرده‌اند تا به صورت بکر به نسل‌های آینده برسد. 

تهیه‌کننده «نیم قرن حفاظت» افزود: پیشنهادی از سوی برنامه‌های بند چ یا برنامه های حوزه ترویجی- آموزشی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به شبکه دو به عنوان مقر و مرکز ستاد محیط زیست رسانه ملی ارائه شد و من برای ساخت این برنامه انتخاب شدم. چیزی که به نظرم رسید این بود که نیم قرن از فداکاری محیط بانان و حافظان محیط زیست بدون هیچ چشمداشتی گذشته. ایده من با توجه به فرصت کمی که برای تولید داشتیم این بود که این بار نقاط مثبت این اتفاق، فداکاری‌ها و ... را در حوزه محیط زیست ببینیم.

دیباج با بیان اینکه در این برنامه قرار است تجربه افرادی را بشنویم که ۴۵ سال از عمرشان را در جنگل‌ها یا کویرهای ایران گذاشته‌اند افزود: این افراد آدم‌های ناشناخته‌ای هستند که حرف‌هایشان بسیار شنیدنی است. در نیم قرن حفاظت در بخش «نیم قرن تجربه» با این افراد صحبت می‌کنیم و با یک مدال مزین به پرچم کشورمان نیز از آنها تقدیر کنیم. همچنین در بخش دیگری از برنامه هم به ترویج حفاظت از گونه‌های مختلف حیات وحش فکر کردیم. گونه‌های مختلف پرندگان، آبزیان، پستانداران و خزندگانی که در حال انقراضند و نیاز به فرهنگ‌سازی برای حفاظت از این گونه‌های کمیاب است.

تهیه‌کننده «طبیعت ۳۶۰ درجه» با اشاره به اینکه چهره‌های شناخته شده در زمینه حفاظت از محیط زیست بسیار تاثیرگذارند، تاکید کرد: هنرمندان کسانی هستند که حرف‌ و عمل‌شان بیشتر دیده می‌شود و برای مردم به واسطه هنرشان محترم هستند. بنابراین از هنرمندان و بازیگرانی که دغدغه محیط زیست دارند و در رفتارشان هم مواجهه اصولی و محترمانه با طبیعت دیده می‌شود را به برنامه دعوت کردیم.
وی تاکید کرد: از آنها خواهش کردیم که با قرعه‌کشی در هر برنامه هریک حافظ و سفیر حمایت از یک گونه خاص شوند. یک کارت محیط بانی نیز از سوی محیط‌بانان به آنها اعطا کردیم تا این افتخار نصیب آنها شود که به دایره حافظان رسمی محیط زیست وارد شوند. 
این تهیه‌کننده در پاسخ به اینکه این اتفاق چه فایده عملی دارد؟ گفت: اگر در جایی برای گونه‌ای مخاطره‌ای پیش آید، زیستگاهش در حال تخریب باشد و ... سفیر آن گونه به عنوان یک کنشگر و فعال مدنی شروع به پرسش کردن و مطالبه‌گری در زمینه حفاظت از آن گونه خاص می‌کند و حمایت مردم و مسئولان را به صورت معنوی و مادی جذب می‌کند. در ادامه هم تندیسی به این هنرمندان دغدغه‌مند  اهدا می‌شود. فعالیت‌های محیط زیستی بسیاری از این هنرمندان رصد شده و این افراد کسانی هستند که به کشورشان و محیط زیست علاقه دارند و این عرق در کارهای هنری‌شان نیز دیده می‌شود. 

دیباج در توضیح بیشتر قسمت‌های برنامه اظهار داشت: در قسمت سرگرمی و جذابیت‌های عمومی برنامه مسابقه تیراندازی با کمان را قرار دادیم که مهارت افراد در طبیعت سنجیده شود که هم مهارت حضور در طبیعت است و هم تیراندازی، تمرکز و هوش افراد اندازه‌گیری می‌شود. تیراندازی با کمان آسیبی به طبیعت نمی‌زند و باعث از بین رفتن گونه‌ای نمی‌شود. به عنوان میان‌برنامه نیز مستندهایی که طی این بیست سال از طبیعت ایران تهیه کردم را به صورت وله، موسیقی- تصویر و ... نمایش می‌دهیم. در بخش «تجربه زیستی» نیز گشت و گذار با مهمان در پارک ملی لار را داریم. 

دیباج پیرامون بازخورد مخاطب از این برنامه گفت: «نیم قرن حفاظت» در تلوبیون نیز آمار خوبی به لحاظ بازدید داشته. برنامه هیچ شبیهی ندارد و ایده آن برای اولین بار روی آنتن رفته است. دکور این برنامه کوه دماوند است که به صورت پیش‌زمینه دیده می‌شود. مهمانان در طبیعت پارک ملی لار میزبانی می‌شوند و گپ و گفتی با مهمان زده می‌شود. در کنار آن از آویشن‌های وحشی نیز دمنوشی برای پذیرایی از مهمانان فراهم می‌شود. در ادامه همراه با مهمان برنامه از گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی موجود در این طبیعت دیدن می‌شود.
وی ادامه داد: هماهنگ کردن با مهمانان برای حضور در این فضا هم چالش‌های خاص خود را داشته است. سعی کردیم از تعداد زیادی دوربین استفاده کنیم و در برنامه ایجاد جذابیت کنیم تا پرچم شبکه دو به عنوان مقر و مرکز ستاد محیط زیست رسانه ملی را بالا نگه داریم.
دیباج در پایان گفت: با توجه به فرم برنامه و جذابیت‌های بصری و محتوایی ایجاد شده شخصا علاقه دارم مانند برنامه «طبیعت ۳۶۰ درجه»، تولید آن ادامه پیدا کند. ۸۰ درصد این برنامه در ۴۰ روز تولید شده و چند قسمت مستند را هم که به سایر نقاط ایران به جز پارک ملی لار پرداخته شده، در دست تولید داریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول