اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دخالت نیروهای خارجی در وقایع اخیر قره‌قالپاقستان

رئیس گارد ملی ازبکستان از حضور نیروهای خارجی در ناآرامی‌های اخیر در پایتخت جمهوری قره‌‌قالپاقستان این کشور خبر داد.

دخالت نیروهای خارجی در وقایع اخیر قره‌قالپاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «ظفر علیم‌اف» رئیس بخش گارد ملی ازبکستان در نشست مطبوعاتی با حضور رسانه‌های خارجی و داخلی از دخالت نیروهای خارجی در وقایع پایتخت قره‌قالپاقستان، خبر داد.

بنابر سخنان وی، اولین نتایج تحقیقات که بلافاصله پس از شورش‌ها در «نوکوس» آغاز شد، به طور قانع کننده‌ای ثابت می‌کند که این رویدادها تصادفی نبوده و از قبل طرح‌ریزی شده بودند.

وی گفت در حال حاضر بنابر محرمانه بودن تحقیقات نمی‌توان در مورد جزئیات صحبت کرد، اما در میان بازداشت‌شدگان نمایندگان کشورهای خارجی هستند که حضورشان در پایتخت قره‌قالپاقستان در آن لحظات تصادفی نبود.

«حامد جان دادابایف»، معاون فرمانده گارد ملی ازبکستان که نیز در این نشست مطبوعاتی حضور داشت، گفت: به لطف اقدامات به موقع مقامات ذیربط این کشور وضعیت در نوکوس به طور کامل تثبیت شده و مراکز پذیرایی، فروشگاه‌ها، نانوایی و بازارها مانند قبل فعالیت می‌کنند.

وی افزود: طی 24 ساعت گذشته هیچ مورد نقض نظم عمومی در پایتخت قره قالپاقستان ثبت نشده است.

وی تعداد معترضان بازداشت شده را 516 نفر عنوان کرد و افزود: بر اساس نتایج معاینات پزشکی بسیاری از آنها تحت تاثیر مواد روانگردان قرار داشتند.

گفتنی است که از صبح امروز نظامیان و تجهیزات نظامی از پایتخت قره‌قالپاقستان خارج شدند و تنها برخی ساختمان های اداری جداگانه همچنان توسط نیروهای ویژه گارد ملی محافظت می‌شود.

در روزهای 1-2 ژوئیه، به بهانه عدم موافقت با تغییر وضعیت منطقه در ویرایش جدید قانون اساسی ازبکستان در شهر نوکوس منطقه خودمختار قره‌قالپاقستان شورش‌های دسته جمعی رخ داد.

رئیس جمهور ازبکستان در پی ناآرامی‌ها در این منطقه وضعیت فوق العاده اعلام کرد و همچنین تصمیم گرفت تا عبارت «جمهوری مستقل» و حق خروج از قلمرو ازبکستان از طریق برگزاری همه پرسی، در قانون اساسی این کشور حفظ شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول