اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

نشست نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی با موضوع سلاح‌های هسته‌ای

نشست نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی در حاشیه کنفرانس بازنگری منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در نیویورک برگزار شد.

نشست نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی با موضوع سلاح‌های هسته‌ای

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه ای خبرگزاری فارس، «دینارا کمالوآوا» معاون وزیر امور خارجه که در راس یک هیات از مقامات عالی رتبه این کشور برای حضور در دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته‌ای به «نیویورک» سفر کرده در سخنانی از تلاش های انجام شده توسط قرقیزستان به عنوان رئیس معاهده منطقه عاری از سلاح هسته ای در آسیای مرکزی مطالبی را عنوان کرد.

نماینده قرقیزستان در سخنان خود از همکاری با سایر مناطق عاری از سلاح هسته ای و همچنین تسریع در تصویب پروتکل پادمان منفی معاهده توسط کشورهای هسته ای یاد کرد و بر اهمیت گنجاندن موضوعات خلع سلاح و عدم اشاعه سلاح های کشتار جمعی در برنامه های آموزشی در سطوح مختلف تاکید کرد.

در این زمینه، نماینده قرقیزستان از دیگر نمایندگان خواست تا از پیش نویس قطعنامه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد «روز بین المللی آگاهی در زمینه خلع سلاح و عدم اشاعه» که توسط جمهوری قرقیزستان پیشنهاد شده است، حمایت کنند.

خاطرنشان شد که آموزش در این زمینه در صورت انتخاب در این نهاد مهم برای دوره 2027-2028 به یکی از اولویت های عضویت قرقیزستان در شورای امنیت سازمان ملل تبدیل خواهد شد.

 همچنین در حاشیه این مراسم، نشستی بین نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی که عضو معاهده منطقه عاری از سلاح هسته ای در آسیای مرکزی هستند،  برگزار شد.

در این دیدار در مورد توسعه بیشتر همکاری ها بین کشورها در چارچوب معاهده تبادل نظر شد.

خاطر نشان می شود که معاهده منع سلاحهای هسته ای،  معاهده ای است که در 5 مارس 1970 لازم الاجرا شد و سنگ بنای مدرن عدم اشاعه هسته ای است. هدف از این معاهده جلوگیری از تکثیر سلاح های هسته ای و فناوری تسلیحات و ارتقای همکاری در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول