اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

برنامه ازبکستان برای ایجاد شرکت‌های مشترک با پاکستان و ترکمنستان

رئیس جمهور ازبکستان تاکید کرد باید با پاکستان و ترکمنستان شرکت‌های مشترکی برای حمل و نقل جاده‌ای ایجاد شود.

برنامه ازبکستان برای ایجاد شرکت‌های مشترک با پاکستان و ترکمنستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان دستور داد تا بهترین مسیرها را برای صادرکنندگان تعیین کنند.

وی افزود: باید هزینه‌های حمل و نقل کاهش یابد و مشکلات مربوط به اخذ مجوزهای اضافی برای حمل محموله‌های صادراتی به اروپا حل شود.

رئیس جمهور ازبکستان تاکید کرد که ما باید با پاکستان و ترکمنستان  شرکت‌های مشترکی برای حمل و نقل جاده‌ای ایجاد کنیم.

میرضیایف خاطر نشان کرد: حل مشکلات حمل و نقل توسعه در این بخش عامل مهمی در افزایش رقابت پذیری اقتصاد است. زمانی که هزینه حمل و نقل کالا کم باشد، صادرات و سرمایه گذاری افزایش خواهد یافت.

در همین راستا وی وزارت حمل و نقل را موظف کرد که بهترین مسیرها را برای صادرات و کاهش هزینه‌های حمل و نقل کارآفرینان تعیین کند.

رئیس جمهور ازبکستان عنوان کرد: باید مسائل مربوط به اخذ مجوزهای اضافی برای حمل و نقل محموله صادراتی به اروپا و لغو مجوز برای کشورهای لتونی، لیتوانی، لهستان، آلمان و همچنین مشکلات مربوط به اخذ ویزای شینگن برای رانندگان بررسی شود.

در همین راستا دستورالعمل‌هایی برای تسریع در بازسازی بزرگراه کونگراد-بیناو (بین ازبکستان و قزاقستان) و همچنین استفاده کامل از ظرفیت‌های خودروسازی داده شد.

به گفته «الهام محکم اف» وزیر حمل و نقل ازبکستان، در نتیجه اقدامات انجام شده، شرایط حمل بار به 2-3 روز و هزینه‌های حمل و نقل تا 10 درصد کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون 50 هزار بنگاه جدید در کشور ایجاد شده و تعداد صادرکنندگان از مرز 7500 نفر گذشته است که حجم صادرات نسبت به سال گذشته 1.3 برابر افزایش یافته و به 8.2 میلیارد دلار رسیده است. همچنین در گزارش‌ها آمده است که صادرات محصولات داخلی به 32 بازار جدید در سال جاری رسیده است.

محکم اف افزود: فرآیندهای مرتبط با الحاق به سازمان تجارت جهانی به سرعت انجام می‌شوند. با در نظر گرفتن رشد هزینه حمل و نقل کالا، دولت 170 میلیارد صوم برای جبران جزئی هزینه‌ها در اختیار صادرکنندگان قرار داده است. علاوه بر این، میزان یارانه هزینه‌های حمل و نقل برای شرکت‌های صادرکننده محصولات نهایی به اروپا از 50 به 70 درصد افزایش یافته است. 

شایان ذکر است که در ماه مارس، «عزیز ویتوف»، معاون اول وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی گزارش ارائه داد که برخی از صادرکنندگان هزینه‌های حمل و نقل و لجستیک را افزایش داده‌اند، زیرا به دلیل رویدادهای جهان مجبور به استفاده از کریدورهای حمل و نقل دیگر شده‌اند.

در همین راستا، آژانس توسعه صادرات میزان غرامت هزینه‌های حمل و نقل را افزایش داده است، ازبکستان نیز در حال مذاکره با سایر کشورها برای کاهش هزینه‌ها و تخفیف در حمل و نقل است.

در این راستا با قزاقستان توافق شد که هزینه حمل و نقل ریلی شکر و گندم تا 30 درصد کاهش یابد.

خاطر نشان می‌شود که رئیس جمهور در آوریل 2021 دستور داد داد که ازبکستان همچنان باید از طریق روسیه یا قزاقستان کالا صادر کند. پس از ساخت خط آهن ترانس افغانستان، این کشور می‌تواند بازارهای صادراتی خود را متنوع کند و کشورهای همسایه تعرفه ترانزیت محصولات ازبکستان را کاهش خواهند داد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول