اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«تاپ» و «تاپی» محور گفت‌وگوی رئیس جمهور ترکمنستان و وزیر نفت پاکستان

رئیس جمهور ترکمنستان و وزیر نفت پاکستان در مورد پروژه های مشترک مانند خط لوله گاز تاپی و خطوط برق تاپ گفت‌وگو کردند.

«تاپ» و «تاپی» محور گفت‌وگوی رئیس جمهور ترکمنستان و وزیر نفت پاکستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور با «مصدق مسعود مالک» وزیر نفت پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر نفت پاکستان، ضمن ابراز قدردانی دیپلماتیک درودهای صمیمانه رئیس جمهور کشورش «عارف علوی» و «محمد شهباز شریف»، نخست وزیر این کشور را به رئیس جمهور ترکمنستان ابلاغ کرد.

در این دیدار، مالک به پایبندی پاکستان به روابط دوستانه سنتی با ترکمنستان اشاره و تصریح کرد: سیاست حفظ صلح بر اساس وضعیت بی‌طرفی دائم، عامل مؤثری در تقویت همکاری‌های دوجانبه سودمند منطقه‌ای و بین‌المللی است که اهداف رفاه مشترک را برآورده می‌کند.

وی تاکید کرد: گواه این ادعا ترویج پروژه خط لوله گاز تاپی (ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند) بود که اکنون توسط همه طرفین ذی نفع در حال انجام است.

همچنین به پروژه نصب خطوط برق و ارتباط فیبر نوری تاپ (ترکمنستان-افغانستان-پاکستان) اشاره و تاکید شد که این پروژه‌ها کمک زیادی به توسعه منطقه و روابط بین المللی خواهد کرد.

بردی محمداف در سخنان خود ضمن تشکر از سلام‌های صمیمانه خاطرنشان کرد: ترکمنستان به عنوان کشوری با منابع انرژی بزرگ، آماده تنوع بخشیدن به منابع صادراتی خود با اجرای پروژه‌های منطقه‌ای بزرگ در این زمینه است.

 در ادامه این دیدار دو طرف در خصوص موضوعات اولویت دار همکاری‌های ترکمنستان و پاکستان در حوزه تجاری و اقتصادی و سوخت و انرژی بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس جمهور ترکمنستان نیز با اشاره به اجرای پروژه ساخت خط لوله گاز فراملی ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (تاپی) و پروژه‌های ساخت خطوط برق و ارتباطات فیبر نوری در مسیر ترکمنستان - افغانستان – پاکستان به  (TAP)  به اهمیت بالای این پروژه‌ها تاکید کرد.

بردی محمداف تاکید کرد: اجرای این پروژه‌های بزرگ در حوزه انرژی و ارتباطات در جهت ارتقای توسعه پایدار اجتماعی-اقتصادی منطقه و موفقیت در نظام روابط اقتصادی جهانی و تقویت صلح و ثبات منطقه‌ای طراحی شده است.

وی خاطرنشان کرد: ترکمنستان که دارای پتانسیل هیدروکربنی قابل توجهی است، به طور مداوم استراتژی انرژی را با تمرکز بر تنوع بخشیدن به عرضه انرژی به بازارهای جهانی اجرا می‌کند.

رئیس جمهور ترکمنستان با حمایت از تشدید تلاش‌های جامعه جهانی به منظور تضمین ترانزیت مطمئن و پایدار حامل‌های انرژی تاکید کرد که موضوع ترانزیت به عنوان عاملی جدایی‌ناپذیر در توسعه پایدار و همکاری‌های بین‌المللی، پروژه‌های زیربنایی بزرگ را با موفقیت اجرا می‌کند.

 در این راستا تاکید شد که پاکستان از سیاست خارجی سازنده ترکمنستان بی طرف و ابتکارات بین المللی آن در زمینه تامین امنیت انرژی جهانی به طور کامل حمایت می‌کند.

در پایان این دیدار دو طرف نسبت به توسعه روزافزون همکاری‌های سنتی دوجانبه که در سال‌های اخیر پویایی و محتوای جدیدی یافته است، ابراز اطمینان کردند.

مالک همچنین از کمک‌های بشردوستانه ترکمنستان در حمایت از رفع پیامدهای منفی بارندگی‌های شدید و سیلاب در ماه سپتامبر که منجر به تلفات و ویرانی‌های متعددی در این کشور شد، تشکر کرد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول