اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

کاهش 6درصدی شاخص بورس تهران در 5 ماه امسال/ حجم معاملات بورس با افزایش 38درصدی روبه‌رو شد

براساس جدیدترین آمار بانک مرکزی از نماگرهای بازار اوراق بهادار تهران شاخص کل بورس در پنج ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با 6 درصد کاهش همراه شد.

کاهش 6درصدی شاخص بورس تهران در 5 ماه امسال/ حجم معاملات بورس با افزایش 38درصدی روبه‌رو شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بانک مرکزی در گزارشی از شاخص‌ها و نماگرهای بازار اوراق بهادار تهران اعلام کرد:‌ در حالی که رقم شاخص کل بورس در پنج ماه سال جاری یک میلیون و 424 هزار و 491 واحد رسیده بود، این رقم در پنج ماه سال گذشته به یک میلیون و 515 هزار و 549 واحد رسیده بود.

همچنین درصد تغییرات شاخص کل بورس در پنج ماهه امسال نسبت به پنج سال گذشته از 6 درصد کاهش برخوردار شده ، اما در مرداد امسال نسبت به مرداد سال قبل این کاهش 3.2 درصد بوده است.

شاخص کل با معیار هم وزن در پنج ماه امسال به 397 هزار و 296 واحد رسید که این رقم در پنج ماه سال قبل به 348 هزار و 269 واحد رسیده بود. بنابراین پنج ماه امسال نسبت به سال قبل 8.9 درصد کاهش شاخص هم وزن را شاهد بودیم.

ارزش بازار سهام در پایان پنج ماه امسال به 5 میلیون و 384 هزار میلیارد تومان رسید که این رقم در پایان پنج ماه سال گذشته به 6 میلیون و 99 هزار میلیارد تومان بوده، بنابراین ارزش بازار نسبت به سال قبل از کاهشی معادل 11.7 درصد برخوردار شده است.

ارزش بازار بدهی که اوراق بانک مرکزی در آن خرید می‌شود در پنج ماه سال جاری به 423 هزار میلیارد ریال رسیده در حالیکه در پنج ماه سال قبل 344 هزار میلیارد ریال رسیده بود بنابراین پنج ماه امسال نسبت به مشابه سال قبل از رشدی معادل 62 درصد برخوردار شده است.

حجم معاملات بورس در پنج ماه سال جاری به 785 هزار میلیارد ریال رسید که این رقم در پایان پنج ماه سال گذشته 568 هزار میلیارد ریال بوده که از رشدی معادل 38.2 درصد برخوردار شده است. 

همچنین در فرابورس ایران شاخص کل در پایان پنج ماه امسال به 18هزار و 990 واحد رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل از 13.2 درصد کاهش برخوردار شده است.

شاخص صکوک در پنج ماه سال جاری به عدد 600 رسید که نسبت به رقم 499 در مدت مشابه سال قبل از 20 درصد رشد برخوردار شده است. 

ارزش بازار سهام در فرابورس ایران در پایان پنج ماهه امسال به هزار و 403 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به رقم هزار و 599 هزار میلیارد تومان سال قبل از کاهشی معادل 12.2 درصد برخوردار شده  است.

ارزش بازار بدهی در فرابورس در پنج ماه امسال 377 هزار میلیارد تومان شد که نسبت به 270 هزار میلیارد تومان سال قبل از رشدی معادل 39.4 درصد برخوردار شده است. 

اوراق بدهی دولتی در پنج ماه امسال 415 هزار میلیارد تومان شد که نسبت به رقم 318 هزار میلیارد تومان سال قبل از رشدی معادل 30 درصد برخوردار شده همچنین اوراق بدهی شهرداری‌ها در پنج ماه اول 11.6 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به رقم 6.6 هزار میلیارد تومان سال قبل از رشدی معادل 75.5 درصد برخوردار شده است.

اوراق بدهی شرکت‌ها در پنج ماه اول امسال 85.4 هزار میلیارد تومان شد که نسبت به 51.5 هزار میلیارد تومان مشابه سال قبل از رشدی معادل 65.9 درصد برخوردار شده است.

مجموع تأمین مالی از طریق بازار سرمایه در پنج ماهه اول امسال به 143.7 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به 141.1 هزار میلیارد تومان سال قبل از رشدی معادل 1.8 درصد برخوردار شده است. 

به گزارش فارس یکی از کارکردهای بازار سرمایه تأمین مالی دولت و شرکت‌های بزرگ بورسی از طریق بازار سرمایه با  ابزارهایی همچون انتشار اوراق، صرف سهام و همچنین فروش حق تقدم‌های موجود در بازار به شمار می‌رود.

در بخش اوراق بدهی دولتی در پنج ماه امسال 319 هزار میلیارد ریال اوراق به فروش رسید که نسبت به 579 هزار میلیارد ریال سال قبل در مدت مشابه از افت 44.8 درصدی برخوردار شده  است.

سال گذشته در پنج ماهه 41 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی منتشر شد که امسال در پنج ماهه منتشر نشده است.

در مورد اوراق بدهی شهرداری‌ها در پنج اول امسال 1.4 هزار میلیارد ریال اوراق منتشر شد که نسبت به 67 هزار میلیارد ریال سال قبل از 55 درصد رشد برخوردار شده است.

اوراق مشارکت در پنج ماه اول امسال هم 104 هزار میلیارد ریال رسید که از 55 درصد رشد برخودار شده و اوراق بدهی شرکتی در پنج ماه اول 243 هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به رقم مشابه سال قبل از رشدی معادل 171 درصد برخوردار شده است.

در مجموع اوراق بدهی منتشره در بازار سرمایه در پنج ماه اول امسال 667 هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مشابه سال قبل از کاهشی معادل 9.3 درصد برخوردار شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول