اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

پنجمین حضور امیرعبداللهیان در دمشق و آماده سازی سفر رئیسی به سوریه

وزیر امور خارجه در پنجمین حضورش در دمشق درباره فراهم کردن زمینه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه به گفت‌وگو پرداخت و از توافق برای آماده کردن سند همکاری‌های بلندمدت راهبردی 2 کشور خبر داد.

پنجمین حضور امیرعبداللهیان در دمشق و آماده سازی سفر رئیسی به سوریه

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه روز شنبه ۲۴ دی ماه میزبان حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود. پنجمین سفر رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به جمهوری عربی سوریه پس از سکانداری وزارت امور خارجه.

حسین امیرعبداللهیان که شامگاه پنجشنبه ۲۲ دی ماه در پاسخ به دعوت همتای لبنانی خود وارد بیروت شد، روز جمعه ۲۳ دی ماه با مقامات لبنانی دیدار و گفت‌وگو کرد (اینجا بخوانید) و در ادامه این سفر ظهر شنبه ۲۴ دی ماه و در پاسخ به دعوت فیصل المقداد همتای سوری در رأس هیأتی شامل ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی، محمدصادق فضلی مدیرکل وزارتی و مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا وارد دمشق شد.

 

امیرعبداللهیان پیش از این نیز چهار بار به دمشق سفر کرده بود، شهریور و مهر ماه سال۱۴۰۰، فروردین سالجاری و ۱۱ تیر ماه امسال. او هفتم شهریور ماه ۱۴۰۰ بعد از سفر به بغداد برای شرکت در کنفرانس منطقه‌ای حمایت از عراق (نشست بغداد ۱)،‌ به دمشق رفت و با بشار اسد رئیس جمهور و فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.حسین امیرعبداللهیان همچنین در سومین مقصد سفرش پس از حضور در مسکو و بیروت و رایزنی با مقامات این کشورها، ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۰ راهی دمشق پایتخت سوریه شد و برای دومین بار پس از تصدی وزارت امور خاجه و در کمتر از یک ماه و نیم به دمشق سفر و در این سفر با بشار اسد رئیس جمهور و فیصل المقداد همتای سوری خود دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان سوم فروردین ماه ۱۴۰۱ برای سومین بار به دمشق و از آنجا به بیروت رفت.وی برای بار چهارم ۱۱ تیر ماه سالجاری نیز به جمهوری عربی سوریه سفر کرد. پنجمین سفر او نیز روز شنبه ۲۴ دی ماه و بعد از سفرش به بیروت انجام شد.

وی پیش از انجام این سفر و در بیروت درباره دیدارش با مقامات سوری گفت: در این سفر با آقای بشار اسد رئیس جمهور سوریه درباره آخرین تحولات منطقه و گفت‌وگوهای دوجانبه به رایزنی خواهیم پرداخت و علاوه بر آن با وزیر خارجه سوریه و مشاور امنیت ملی این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو خواهیم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در بیروت و در نشست خبری مشترک با همتای لبنانی در پاسخ به سؤالی درباره گفت‌وگوی سوریه و ترکیه اظهار داشت: از گفت‌وگوهای سوری و ترکی و گفت‌وگوهای به عمل آمده بین مقامات سوریه و ترکیه خرسندیم و از مسیر گفت‌وگو و مذاکره برای حل مشکلات این دو کشور استقبال می‌کنیم. معتقدیم برای تمرکز بر راه‌حل سیاسی قوی‌تر بین سوریه و ترکیه فرمت آستانه را با مشارکت دادن سوریه باید تقویت کرد. (اینجا بخوانید)

* بشار اسد: حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران را فراموش نخواهیم کرد

ظهر روز شنبه ۲۴ دی ماه رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با استقبال فیصل المقداد همتای سوری وارد فرودگاه دمشق شد و از آنجا به دیدار بشار اسد رئیس جمهور سوریه رفت. وی در دیدار با اسد ضمن ابلاغ سلام آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور به بشار اسد، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران امنیت و پیشرفت سوریه را امنیت و پیشرفت خود می‌داند و به پشتیبانی قوی از سوریه ادامه خواهد داد.

 

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی با اشاره به اهمیت زمینه سازی برای همکاری‌های بلندمدت دو کشور، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تدوین و امضای برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور خبر داد و همچنین بر لزوم زمینه سازی مناسب برای همکاری‌های دو و چند جانبه به منظور کمک و مشارکت در بازسازی سوریه تأکید کرد.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌های گرم خود به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور کشورمان، خطاب به امیرعبداللهیان گفت: سفر جنابعالی هم از حیث دوجانبه و هم از حیث منطقه‌ای برای ما مهم است. جمهوری اسلامی ایران نزدیکترین کشور به سوریه است و در جنگ هم در کنار ما ایستاد و ما حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران را فراموش نخواهیم کرد.

رئیس جمهور سوریه با تأکید بر اهمیت سفر آتی آیت‌الله رئیسی به سوریه، آمادگی و اراده جدی دمشق به منظور تلاش مشترک و زمینه سازی برای موفقیت حداکثری این سفر را اعلام کرد.

* رایزنی وزرای خارجه ایران و سوریه

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از آن عازم ساختمان وزارت خارجه سوریه شد و با فیصل المقداد همتای سوری دیدار و گفت‌وگو کرد و بعد از آن دو وزیر خارجه در نشست خبری مشترک ضمن تشریح گفت‌وگوهای انجام شده به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

 

وزرای امور خارجه ایران و سوریه در این دیدار درباره سفر آتی آیت‌الله رئیسی به دمشق و آماده سازی زمینه‌های انجام این سفر به رایزنی پرداختند. امیرعبداللهیان در این دیدار عنوان کرد: نهایی و امضا کردن سند جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور می‌تواند همانند یک نقشه راه، افق همکاری‌های بلندمدت دو کشور در زمینه‌های مختلف را روشن کند.

 

*‌ المقداد: مایلم به صراحت اعلام کنم حضور نظامی ترکیه اشغال است و باید پایان یابد

وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان درباره احتمال دیدار اردوغان و اسد گفت: روابط سوریه و ترکیه قبل از سال ۲۰۱۱ روابطی طبیعی و عادی بود که بر حسن همجواری و منافع مشترک هر دو کشور تأکید داشت و همه تلاش‌های ما از ۲۰۱۱ تاکنون این بود که به تروریسم در سوریه پایان دهیم. تروریسمی که باعث شد این روابط قطع شود و زیرساخت‌های ما را مورد هدف قرار داد. اگر تروریسم کشوری را هدف قرار دهد، بعد از مدتی کشورهای نزدیک و دور از جمله کشورهای همسایه ما را مورد هدف قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: برگزاری دیدار بین اسد و رئیس جمهور ترکیه بستگی به این دارد که دلایل و مسائلی که باعث شد امروز به وضعیت کنونی برسیم، باید از بین برود. در این چارچوب نشستی بین وزرای دفاع ترکیه، سوریه و روسیه برگزار شد که در آن جلسه درباره مسائل عمومی دو کشور صحبت و قرار شد جلسه دیگری بین کارشناسان فنی ارتش دو کشور با حضور روس‌ها برگزار تا مشکلاتی که باعث قطع روابط شد، حل و فصل شود.

 

المقداد از جمله مشکلات موجود بین دو کشور را حضور نظامی ترکیه خواند و گفت: مایلم به صراحت اعلام کنم این اشغال است و باید تمام شود و زمینه مناسبی فراهم شود برای انجام دیدارها در بالاترین سطح. لذا هرگونه دیدار سیاسی بین دو کشور باید پیشینه مشخصی داشته باشد که حاکمیت و استقلال سوریه را مورد تأکید قرار دهد و این فاکتوری است که می‌تواند امکان برگزاری دیدار بین روسای جمهور دو کشور را فراهم کند.

 

 

* امیرعبداللهیان:  به تلاش‌های دیپلماتیک خودمان برای نزدیکی و حل مشکلات بین سوریه و ترکیه ادامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست خبری در پاسخ به سؤالی ترکیه و سوریه را دو کشور مهم در منطقه خواند و گفت: ایران با هر دو کشور روابطی مهم دارد. زمانی در جریان قرار گرفتیم که احتمال دارد نیروهای نظامی ترکیه به شمال سوریه حمله نظامی انجام دهند، وارد معادله برای جلوگیری از ورود به جنگ جدید و حمله نظامی شدیم. خرسندیم که تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و گفت‌وگوهای روسای جمهوری ایران ترکیه و سوریه به این منجر شد که گفت‌‌وگو جای جنگ را بگیرد. معتقدیم حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها باید مورد اهتمام قرار بگیرد. به تلاش‌های دیپلماتیک خودمان برای نزدیکی و حل مشکلات بین سوریه و ترکیه ادامه می‌دهیم. (بیشتر بخوانید)

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر بروز اختلاف نظر بین ایران و سوریه در اجرای توافقنامه‌های اقتصادی بیان کرد: اسناد فراوانی بین دو کشور به امضا رسیده و در حال اجراست. اختلاف نظری نداریم که منجر به عدم تأیید یا امضای سندی بین دو کشور شده باشد. امروز با همکارم آقای المقداد توافق کردیم سند همکاری‌های بلندمدت راهبردی دو کشور را آماده کنیم و در آینده نزدیک به امضا برسانیم.

سفر امیرعبداللهیان به دمشق در حالی انجام شد که چندی پیش نشستی بین وزرای دفاع سوریه، ترکیه و روسیه در مسکو برگزار شد. «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه بعد از آن هم در اظهاراتی گفت که اگر شرایط مناسب باشد، ممکن است رؤسای جمهوری سوریه و ترکیه با یکدیگر دیدار کنند.

وزارت دفاع ترکیه شامگاه چهارشنبه هفتم دی ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه، «هاکان فیدان» رئیس دستگاه اطلاعات این کشور با «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه و «علی محمود عباس» وزیر دفاع سوریه و رؤسای سرویس‌های اطلاعاتی روسیه و سوریه برای اولین بار از زمان آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ در مسکو در فضایی سازنده دیدار کردند. براساس اعلام ترکیه، در این نشست، درباره بحران سوریه، مشکل پناهجویان و تلاش‌های مشترک برای مبارزه با همه سازمان‌های تروریستی در سوریه رایزنی شد. (اینجا بخوانید)

در همین خصوص نیز روزنامه «رأی الیوم» با انتشار یادداشتی به قلم « کمالن خلف» به این موضوع پرداخت و نوشت: «نشست وزرای دفاع سوریه، ترکیه و روسیه در مسکو، یک رویداد و تحول مهم در مسیر نزدیکی دمشق و آنکارا و شکستن دیوار خصومت تلقی می‌شود».

۱۲ دی ماه خبرنگاری از ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نشست وزرای دفاع ترکیه و سوریه و روسیه در مورد تحولات سوریه و عدم دعوت از ایران سؤال کرد که وی پاسخ داد: جمهوری اسلامی ایران همواره راه‌حل مسئله سوریه را سیاسی و نه نظامی می‌دانسته و کماکان بر همین موضع و دیدگاه اصولی تأکید می‌کند. کشورهای روسیه، سوریه و ترکیه بر نقش تعیین کننده ایران در مبارزه با تروریسم در سوریه، حمایت از دولت و ملت سوریه و تمامیت ارضی این کشور و تکمیل روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه اذعان داشتند و این کشورها نسبت به اهمیت این نقش در تکمیل فرآیند سیاسی در سوریه مطلع هستند. 

 

ناصر کنعانی همچنین ۱۹ دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی عنوان کرد: گفت‌وگو بین مقامات ایران و سوریه در سطوح عالی برقرار است و روابط ما ممتاز است و گفت‌وگو بین وزرای خارجه دو کشور دیروز انجام شد و معاون دوجانبه وزارت خارجه سوریه نیز به تهران سفر کرده است. در موضوع سوریه همکاری و نقش بارز، برجسته و بی بدیل ایران در صلح سازی در سوریه در حمایت از دولت و ملت این کشور و تمامیت ارضی سوریه یک نقش بی بدیل و برجسته است و ایران در این ارتباط نقش خود را کما فی السابق ایفا خواهد کرد. وزیر خارجه سوریه نیز در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان بر این موضوع تأکید واضحی را داشت.

در همین خصوص نیز روزنامه لبنانی «الاخبار» در گزارشی ضمن اشاره به نقش منفی ایالات متحده آمریکا و گروه‌های تروریستی در روند عادی‌سازی روابط آنکارا-دمشق، تاکید کرد که تلاش‌ها برای این نزدیکی روابط توسط ایران و روسیه در چارچوب روند آستانه پیگیری می‌شود؛ با این حال حصول توافق و رضایت دمشق، یک شرط اساسی دارد و آن‌ هم خارج شدن نظامیان ترکیه از خاک سوریه. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین با علی مملوک مشاور امنیت ملی رئیس جمهور سوریه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

*‌ اجازه نخواهیم داد صهیونیست‌ها امنیت منطقه را به بازی بگیرند

وزیر امور خارجه پس از دیدارش با المقداد و شرکت در نشست خبری با همتای سوری در جمع رهبران گروه‌های فلسطینی مستقر در دمشق حضور یافت. وی قبل از آن در جمع خبرنگاران درباره دیدارهایش با مقامات سوری گفت: با آقای بشار اسد گفت‌وگوهای متنوعی داشتیم. گفت‌وگوهایی که ناظر بر توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها بود به ویژه در زمینه‌‌های اقتصادی و تجاری و از جمله فعال شدن هر چه بیشتر بخش خصوصی و تجار دو کشور. در خصوص مسائل منطقه‌ای از جمله تحولات در فلسطین، اوکراین و وضعیت کشورهای منطقه گفت‌وگو کردیم. از جمله موضوعاتی که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت ادامه حمایت‌های بین‌المللی و چندجانبه از سوریه به دلیل مشکلاتی است که هنوز در بخش‌هایی از این کشور وجود دارد. وجود گروه‌های مسلح و تروریستی در مناطقی از سوریه و اینکه هنوز مناطقی از سوریه در اشغال آمریکا قرار دارد و نفت و اموال سوریه سرقت می‌شود و در این زمینه نیز مشورت‌هایی انجام دادیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی به دیدارش با فیصل المقداد نیز اشاره کرد و گفت: در دیدار با وزیر خارجه سوریه آخرین موضوعات دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم.در حال برنامه ریزی هستیم که در ماه‌های آینده و هر چه زودتر به دعوت آقای بشار اسد پاسخ داده شود و روسای جمهور دو کشور در دمشق با هم دیدار کنند. فراهم کردن مقدمات اسناد و توافقات این سفر از جمله موضوعاتی است که در دستورکار وزارت خارجه‌های دو کشور قرار دارد.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره دیدارش با رهبران گروه‌های فلسطینی مستقر در دمشق همچنین گفت:‌ رژیم صهیونیستی در بحران‌های چند لایه امنیتی، سیاسی و اجتماعی قرار دارد. رفتار نخست وزیر این رژیم جعلی و تهدیداتی که می‌کند، ناشی از ضعف و مشکلاتی است که در درون سرزمین‌های  اشغالی وجود دارد. نشست ما با گروه‌های فلسطینی در راستای تقویت محور مقاومت و تقویت امنیت منطقه و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و مقابله با هرگونه تهدید رژیم صهیونیستی است.با قدرت از محور مقاومت در مقابل تضعیف امنیت منطقه حمایت می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد صهیونیست‌ها بخواهند امنیت منطقه را به بازی بگیرند.

وزیر امور خارجه همچنین در دیدار با رهبران گروه‌های فلسطینی مستقر در دمشق با اشاره به روی کار آمدن نتانیاهو گفت: تغییر اسم و چهره‌ها چیزی را تغییر نمی‌دهد و فلسطین زنده است و عادی سازی روابط عربی - اسرائیلی دیناری نمی‌ارزد.

به گزارش فارس، فیصل المقداد در دولت سیزدهم نیز سه بار به ایران سفر کرده است. او ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۰ به دعوت حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به تهران سفر کرد و یک روز بعد (۱۵ آذر) با حضور در محل وزارت امور خارجه با وزیر خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. وی برای دومین بار در ۲۹ تیر ماه ۱۴۰۱ به تهران سفر کرد. سومین سفر المقداد ۱۱ آبان سالجاری به تهران انجام شد.

 

سفر دو روزه امیرعبداللهیان به دمشق با زیارت مرقد مطهر حضرت زینب و رقیه (س) پایان یافت و وی راهی تهران شد. براساس اعلام وزارت خارجه روسیه امیرعبداللهیان روز سه‌شنبه در مسکو با لاوروف دیدار خواهد کرد و از سوی دیگر مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز اعلام کرده که روز سه‌شنبه با امیرعبداللهیان دیدار خواهد کرد.

 

گزارش از اکرم شریفی

پایان پیام/ ت 20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول