اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اصرار تایوان بر نقض خط قرمز چین؛ «تبادلات نظامی با آمریکا گسترش می‌یابد»

به رغم هشدارهای تند چین، رئیس‌جمهور تایوان در دیدار با یک گروه اعزامی کنگره آمریکا اعلام کرد که این جزیره «تبادلات نظامی» با واشنگتن را افزایش خواهد داد.

اصرار تایوان بر نقض خط قرمز چین؛ «تبادلات نظامی با آمریکا گسترش می‌یابد»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،«تسای اینگ-ون» رئیس‌جمهور تایوان با هیات عالی رتبه اعزامی کنگره به ریاست «رو کانا» عضو ارشد دموکرات دیدار کرد و از برنامه تایوان برای تقویت روابط نظامی خبر داد.

به رغم هشدارهای شدید چین به رهبران جدایی طلب تایوان و کشورهای غربی درباره نادیده گرفتن اصل «چین واحد»، یک گروه فرا حزبی از اعضای کنگره آمریکا به این جزیره سفر و با رئیس‌جمهور تایوان دیدار کردند.

منابع رسانه‌ای غربی از قبیل خبرگزاری فرانسه خبر دادند که «تسای اینگ-ون» رئیس‌جمهور تایوان پس از دیدار روز سه شنبه (امروز) با قانونگذاران آمریکایی اعلام کرد که «تبادلات نظامی» تایوان با آمریکا بیشتر خواهد شد.

یک هیات اعزامی فرا حزبی کنگره آمریکا در پایان سفر پنج روزه به تایوان، با تسای اینگ-ون دیدار و درباره روابط دوجانبه و دیگر موضوعات گفت‌گو کردند.

دفتر رئیس‌جمهور تایوان بعد از این دیدار بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «تایوان و ایالات متحده به تقویت مبادلات نظامی ادامه می‌دهند».

در این بیانیه بدون اشاره مستقیم به چین، تلویحا از مواضع مشترک تایوان و آمریکا برای مقابله با چالش‌های برآمده از چین تاکید کرد.

به گفته دفتر تسای اینگ-ون، «تایوان حتی فعال‌تر با ایالات متحده و دیگر شرکای دموکراتیک برای مقابله با چالش‌های جهانی مانند توسعه‌طلبی مستبدانه و تغییرات آب و هوایی همکاری خواهد کرد».

مقام‌های تایوانی درباره اینکه «تبادلات نظامی» این جزیره با آمریکا در چه حوزه‌هایی گسترش خواهد یافت، توضیحی نداده‌اند.

«رو کانا» نماینده ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکا ریاست هیات اعزامی فرا حزبی اعزامی به تایوان را برعهده داشت. او اخیرا به عضویت کمیته تازه تاسیس «رقابت راهبردی با چین» مجلس نمایندگان آمریکا درآمده است.

دیدار رئیس‌جمهور تایوان با این هیات کنگره آمریکا بعد از سفر تنش‌زای اخیر مقام ارشد پنتاگون به این جزیره انجام شده است.

بیست و هشتم بهمن ماه بود که رسانه‌ها از «سفر کاری» مایکل چِیس معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور چین به تایوان خبر دادند. به نوشته رویترز، چیس اولین مقام عالی‌رتبه نظامی آمریکا است که از زمان سال ۲۰۱۹ به تایوان سفر کرده است.

«وانگ ون‌بین» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این سفر گفت: «ما قاطعانه با تعاملات سیاسی و روابط نظامی بین ایالات متحده و تایوان مخالفیم. تایوان موضوع داخلی چین است و ایالات متحده باید ایجاد تنش‌های جدید در این موضوع را متوقف کند».

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول