اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

رحیم پور ازغدی: پیش از انقلاب برای اثبات ناتوانی ما، رشته دانشگاهی ایجاد کرده بودند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با اینکه بزرگترین تمدن تاریخ تاکنون، تمدن اسلامی بوده است، غرب و نفوذی های آن مدام در گوش ما خوانده و می خوانند که ما نمی توانیم و فقط آن ها می توانند؛ به حدی که پیش از انقلاب، چند زیررشته در جامعه شناسی ایجاد کرده بودند تا اثبات کنند چه نژادهایی می توانند و چه نژادهایی نمی توانند.

رحیم پور ازغدی: پیش از انقلاب برای اثبات ناتوانی ما، رشته دانشگاهی ایجاد کرده بودند

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش از ظهر امروز در جمع رتبه های برتر آزمون سراسری با اشاره به طرح مباحثی همچون تمدن سازی و گام دوم انقلاب توسط رهبری، تاکید کرد: اینگونه عبارات و مباحث در هر جامعه یا هر دوره ای قابل طرح نیست و وقتی در جامعه ای این ها مطرح می شوند نشان می دهد آن ملت یا جامعه به حدی از بلوغ تاریخی رسیده اند.

وی افزود: برای نمونه، در همین کشور تا نیم قرن پیش، نه تنها صحبتی از تمدن سازی نبود بلکه به عنوان یک مستعمره، بزرگترین آرزوی ملت، رهایی از اسارت و استثمار امریکا و انگلیس بود اما پس از انقلاب اسلامی و استقلال و پیشرفت ایران در زمینه های مختلف علمی و فرهنگی، فراتر از حکومت اسلامی، سخن از تمدن اسلامی است.

وی با بیان اینکه ادامه این مسیر در گام دوم (سی چهل سال آینده) را شما جوانان رقم می زنید، تصریح کرد: با اینکه بزرگترین تمدن تاریخ تاکنون، تمدن اسلامی بوده است، غرب و نفوذی های آن مدام در گوش ما خوانده و می خوانند که ما نمی توانیم و فقط آن ها می توانند؛ به حدی که پیش از انقلاب اسلامی، چند زیررشته در جامعه شناسی ایجاد کرده بودند تا اثبات کنند چه نژادهایی می توانند و چه نژادهایی نمی توانند و باید برده باشند.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: کشورهایی مانند امریکا با اینکه تنها 200 سال سابقه دارند آن هم با کلی جرم و جنایت، خود را نژاد برتر و ما را بربر و برده می دانند به همین خاطر پس از پیروزی انقلاب اسلامی که ایران خود را از زنجیر اسارت و بردگی رها کرد، با جنگ، انواع تحریم های علمی و اقتصادی و ترورها مواجه شد تا مبادا الگوی دیگر مستعمرات و مستضعفین شود.

ضرورت شناخت تاریخ و پیشینه تمدنی

وی به جوانان خاطرنشان کرد: اگر گذشته روشن خود را که در همه عرصه ها پیشگام جهان بودید و همه از شما الگو می گرفتند، بدانید، هم فریب نمی خورید و باور می کنید که برخلاف ادعای غرب، شما می توانید و هم از سوی دیگر از تجربه تمدن اسلامی سابق برای آینده بهره می گیرید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تبیین بخشی از پیشینه درخشان تمدن اسلامی گفت: جنوب اروپا در دو دوره و مجموعا به مدت 8 قرن در دست مسلمانان و از هر لحاظ در اوج قدرت، علم و ثروت بود اما شمال اروپا که طی این مدت به دست کلیسا و انگلیس، آلمان و فرانسه بود، در فقر و بیماری و محرومیت به سر می برد.

وی اضافه کرد: این وضعیت ادامه داشت تا حدود 150سال پیش که با وقوع جنگ های جهانی، مستکبران، کشورهای مسلمان را اشغال و آن ها را میان خود تقسیم و آثار تمدن و فرهنگ اسلامی را در این کشورها نابود کردند، جلوی رشد استعدادها را گرفتند، دانشگاه ها را به گونه ای مدیریت کردند که در حل مسائل جامعه و رشد و استقلال آن موثر نباشند و بپذیرند که جز ترجمه متون غربی هیچ کاری نمی توانند بکنند.

رحیمپور ازغدی با تاکید براینکه دانشگاهی که ترجمه اش بیش از تولید علمش باشد نمی تواند تمدن سازی کند، ادامه داد: خروجی های چنین دانشگاهی جرات انتقاد به علوم ترجمه ای غربی را نداشتند چه برسد به ابداع و نوآوری اما اکنون با وجود انواع تحریم ها در حدود 150 رشته، جزو اولین های جهان هستیم و از دانشمندان ما به حدی احساس خطر می کنند که بارها دست به ترورشان زده اند.

وی همچنین بندگی خدا، خدمت به مردم، تدین واقعی و حرکت در مسیر رشد و پیشرفت کشور را از دیگر شاخصه های دانشگاه اسلامی و تمدن ساز نام برد و گفت: دانشگاه های وابسته ای که اصولا فقرا را به حساب نمی آوردند حالا پس از انقلاب، اردوی جهادی می روند و به محرومین با افتخار خدمت می کنند.

رحیم پور ازغدی با اشاره به این ادعای مستکبران که باید کاری کنیم تا کشورهای مستعمره به تقلید از ما و حتی یادگیری زبان ما افتخار کنند، افزود: ظالمان و زورگویان جهان ابتدا ما و داشته هایمان را تحقیر می کنند و بعد سوارمان می شوند و بهره برداری می کنند.

تحولات بزرگ اروپا مرهون مسلمانان است

وی با تاکید براینکه طبق آموزه های اسلامی، پیشرفت عادلانه، هم حق و هم عبادت است اما دایره آن نباید محدود به خود و چند نفر اطرافمان باشد بلکه می بایست ملت و حتی کل مستضعفین جهان را در برگیرد، افزود: اغلب مورخان غربی به اینکه هر چه دارند از مسلمانان گرفته اند، اذعان دارند؛ به عنوان نمونه، در شرایطی که اروپا به لحاظ غذایی دچار بحران و جمعیتش رو به کاهش بود، با یادگیری روش های جدید کشاورزی و آبیاری از مسلمانان، نجات یافت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سایر تحولات بزرگ اروپا از صنعت، معدن و تجارت گرفته تا معماری، هنر و اقتصاد نیز مرهون مسلمانان است، اضافه کرد: حتی شکل اعداد لاتین را یک دانشمند ایرانی ابداع کرده است، همچنین شاخه هایی از علم ریاضی همچون جبر، مثلثات، هندسه و ... اولین بار توسط دانشمندان مسلمان ابداع شد است.

رحیم پور ازغدی با تاکید براینکه تاریخ علم را به دروغ به ما معرفی کرده اند، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه، نخستین پرواز در تاریخ بشر توسط دانشمندی مسلمان در اندلس صورت گرفته است نه برادران رایت امریکایی. همچنین کاشف قوانینی همچون جاذبه زمین، گرد بودن زمین، چرخش زمین به دور خورشید و .... دانشمندان مسلمان بوده اند و اولین نقشه کامل کره زمین توسط دانشمندان جوان مسلمان ارائه شده شده است.

وی به نخبگان جوان تاکید کرد: عقبه شما این بوده و رهبر معظم انقلاب مبتنی بر چنین عقبه ای، اکنون از تمدنسازی و گام دوم انقلاب سخن گفته و می فرمایند کاری کنید که در 50 سال آینده، غیرایرانی ها برای یادگیری علوم جدید ناگزیر از یادگیری زبان فارسی باشند.

یادآور می شود دومین رویداد ملی آینده روشن با حضور بیش از هزار نفر از برگزیدگان آزمون سراسری از 26 بهمن تا 3 اسفند به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری درد انشگاه ها در مشهدمقدس برگزار می شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول