اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چاووش‌اوغلو: پیوستن سوئد به ناتو منوط به اجرای شروط است

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه سوئد به صورت کامل به تفاهمنامه مادرید برای پیوستن به ناتو عمل نمی‌کند، گفت که آنکارا نگاهی مثبت به درخواست فنلاند دارد و در تاریخ نهم مارس نشستی در این‌باره برگزار می‌شود.

چاووش‌اوغلو: پیوستن سوئد به ناتو منوط به اجرای شروط است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (دوشنبه) در نشست خبری مشترک با «پیتر سیارتو» همتای مجارستانی خود، که به آنکارا سفر کرده، حاضر شد و به سوالات رسانه‌ها پاسخ داد.

چاووش‌اوغلو درباره درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: «سومین جلسه گفتگو درمورد الحاق فنلاند و سوئد به ناتو در نهم مارس برگزار می‌شود. تصویب الحاق سوئد به ناتو، جز با پابند بودن این کشور به تفاهمنامه مادرید، امکان پذیر نیست».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی درباره دلیل مخالفت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو توضیح داد: «یکی از مهمترین تهدیدها برای ناتو، تروریسم است. سوئد به‌صورت کامل به توافقنامه مادرید پایبند نیست، آنها اجازه سوزاندن قرآن را می‌دهند که جنایت علیه بشریت است. پس سوئد باید کاملا از این تفاهمنامه تبعیت کرده و تروریست‌ها را از کشورش بیرون کند».

وزیر خارجه ترکیه درباره فنلاند هم اظهار داشت: «ما نگاهی مثبت به فنلاند داریم. گفتگوهایی را درباره اینکه تفاهمنامه مادرید به صورت کامل اجرا می‌شود یا خیر، در بروکسل برگزار خواهد شد. امیدواریم همگان ببینند که سوئد به مسئولیت‌های خود در این توافق عمل نمی‌کند».

طبق این گزارش، چاووش‌اوغلو همچنین افزود: «ما از مجارستان به‌دلیل همبستگی، دوستی و حمایت‌هایش تشکر می‌کنیم. ما روابط خود را به سطحی راهبردی ارتقا می‌دهیم. سفرهای متقابل ما (مقامات دو کشور) ادامه خواهد داشت و ما خرسند هستیم که در تاریخ ۲۹ مارس از نخست‌وزیر مجارستان میزبانی کنیم».

او پیش از این نیز در گفتگو با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا درباره گسترش ناتو تاکید کرده بود: «لازم است که فنلاند و سوئد به یادداشت تفاهمی که برای تکمیل پرونده الحاق آنها به ناتو امضا شد، پایبند باشند». (جزئیات بیشتر)

 

 

پایان پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول