اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مدبر: تقویت مناسبات ضد غربی روسیه و چین علت سفر پینگ به مسکو است

یک کارشناس مسائل روسیه معتقد است تقویت مناسبات ضد غربی روسیه و چین علت سفر پینگ به مسکو است، چینی ها در سال 2015 اعلام کردند که «ما با روس‌ها پیمان خون بسته‌ایم.»

مدبر: تقویت مناسبات ضد غربی روسیه و چین علت سفر پینگ به مسکو است

به گزارش باشگاه خبرنگاران توانا، رابطه روسیه و چین از ۱۰ سال گذشته تا اکنون افزایش چشمگیری داشته است. به نظر می‌رسد که تقویت مناسبات دو کشور در حوزه‌ مبادلات تجاری، تبادلات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و غیره برای جلوگیری از یکه تازی آمریکایی‌ها از یک سو و جلوگیری از گسترش ناتو به شرق بوده است.

قدمت رابطه این دو کشور به قرن‌های گذشته برمی‌گردد. اما به نظر می‌رسد که از سال ۲۰۱۵ یعنی یکسال بعد از الحاق کریمه به خاک روسیه که این کشور تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفت، این دو کشور وارد دور جدیدی از مناسبات خود شده‌اند.

«ما با روس‌ها پیمان خون بسته‌ایم» این جمله را روح‌الله مدبر، از زبان شی‌جی‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در گفت‌وگو با خبرنگار توانا مطرح می‌کند.

ما با روس‌ها پیمان خون بسته‌ایم

روح‌االله مدبر کارشناس ارشد مسائل روسیه، درباره سفر رئیس‌جمهوری چین به روسیه در آینده‌ای نزدیک و اهمیت این سفر، می‌گوید: کرملین به‌طور رسمی اعلام کرد که دوشنبه ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ شی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین به روسیه سفر خواهد کرد. این سفر در این مقطع زمانی دارای اهمیت فراوانی است. در نهم ماه می سال ۲۰۱۵ که روز بزرگی برای روسیه است و رژه روز پیروزی در این کشور برگزار می‌شود، رئیس جمهوری چین به روسیه سفر کرد.


مدبر، کارشناس مسائل روسیه

وی می‌افزاید: سفر آن سال آقای پینگ به روسیه در شرایطی انجام شد که کریمه به خاک روسیه ملحق شده بود. به همین سبب روسیه یکسال بود که تحت تحریم‌های شدید قرار گرفته بود. غربی‌ها تلاش می‌کردند تا روسیه را منزوی کنند، گرچه موفق نشدند. پینگ در سال ۲۰۱۵، در راهپیمایی و رژه روز پیروزی روسیه شرکت کرد و چند گردان رزمی هم از چین برای شرکت در این رژه او را همراهی کردند.

مدبر با اشاره به سخنرانی رئیس جمهوری چین در رژه سال ۲۰۱۵ یادآور‌ می‌شود: پینگ در طول سخنرانی خود جمله مهمی را در آن شرایط تحریم به روس‌ها گفت. او گفت که «ما با روس‌ها پیمان خون بسته‌ایم.» آن سال هفتادمین سال پیروزی ارتش سرخ دربرابر ارتش فاشیستی آلمان نازی بود و این جمله‌ای بی‌سابقه از سوی یک رئیس‌جمهور چین تا آن زمان بود. در سال ۲۰۱۵ با سخنرانی  پینگ، مشخص شد که روابط چین و روسیه ناگسستنی است. امروز هم در شرایطی پینگ به روسیه سفر می‌کند که یکسال از عملیات ویژه نظامی روس‌ها در اوکراین می‌گذرد.


حضور پینگ در مسکو در رژه 2015

چشم‌انداز مبادلات تجاری مسکو، پکن ۲۰۰ میلیارد دلار است

کارشناس ارشد مسائل روسیه با اشاره به اهمیت این سفر عنوان می‌کند: حضور پینگ در روسیه امسال فوق‌العاده مهم است. او در شرایطی به روسیه می‌آید که غربی‌ها شدیدترین فشارها را به این کشور وارد می‌کنند. قبل از آنکه پینگ به روسیه سفر کند، قرار است که با زلنسکی یک ویدئو کنفرانس داشته باشد. رئیس‌جمهوری چین در این ویدئو کنفرانس حتماً به زلنسکی خواهد گفت که مسیری که آن‌ها در اوکراین پیش گرفته‌اند و راستای حرکت به سمت سیاست‌های ناتو و آمریکا است، هیچ منفعتی برای اوکراین نخواهد داشت. به نظر می‌رسد که پینگ به زلنسکی پیشنهاد دهد تا به سمت رسیدن به شش شرطی که روسیه برای آن‌ها مطرح کرده است، قدم بردارند و به تفاهم برسند.


افزایش حجم مبلادلات تجاری چین و روسیه

وی این سفر را از ابعاد مختلف مهم ارزیابی کرد و می‌گوید: سطح مبادلات تجاری میان مسکو و پکن طبق آمار اعلامی کرملین، نزدیک به ۱۸۵ میلیارد دلار است. چشم‌اندازی را که این دو کشور برای مبادلات تجاری خود تعریف کرده‌اند، ۲۰۰ میلیارد دلار است. این رقم در شرایطی که غربی‌ها برای روس‌ها ۶ هزار بسته متنوع تحریمی اعمال کرد‌ه‌اند، رقم بالایی است. این موضوع نشان می‌دهد که اقتصاد روسیه کاملاً موفق عمل کرده است. طبق صحبت‌های اخیر پوتین، غربی‌ها و آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که این کشور بیش از یک ماه دوام نمی‌آورد. این موضوع نشان دهنده این است که سیاست ضد تحریمی روسیه کاملاً موفق عمل کرده است.


دیدار لوکاشنکو با رهبر معظم انقلاب

توصیه رهبر معظم انقلاب به رییس جمهوری بلاروس درباره تحریم‌ها

مدبر با اشاره به سفر اکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس به ایران و دیدار او با رهبر معظم انقلاب اظهار می‌کند: آقای خامنه‌ای در آن دیدار تأکید کردند که همین جبهه و سیاست‌ها را در مسیر ضد تحریمی اجرا کنید. این موضوع فرصتی هم برای ایران به شمار می‌آید. در طول این مدت که تحریم‌ها علیه روسیه اعمال شده است، ارزش پول این کشور نه تنها پایین نیامده، بلکه بالا هم رفته است. تورم در روسیه ۵ درصد است. این موضوع نکته مهمی است.


مانور دریایی چین و روسیه در دریایی ژاپن

وی می‌افزاید: در حوزه امنیتی و نظامی هم همکاری‌های روسیه و چین به شدت در حال تقویت شدن است. تعاملات و همگرایی‌های این دو کشور در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در حال افزایش است. همگرایی این دو کشور تا حدی است که به سمت تشکیل ارتش مشترک می‌روند. ما شاهد مانورهایی بر مبنای تقویم مشترک میان این دو کشور هستیم. به عنوان مثال می‌توان به مانور مشترک این دو کشور در دریای ژاپن اشاره داشت. همچنین این دو کشور بر اساس همان «مانورهای تقویمی مشترک» سالیانه در زمان مشخص در پهنه تمام اقیانوس‌ها مانور برگزار می‌کنند. در حوزه همگرایی‌های سیاسی هم این دو کشور به موضوع نظم نوین جهانی ورود کرده‌اند. سفر پینگ به روسیه در اوج فشارهای غربی نشان می‌دهد که هرچه فشارها بر روسیه در ابعاد مختلف جهانی افزایش پیدا کند این دو کشور در جهت تقویت مناسبات خود گام‌های بیشتری برمی‌دارند.

روسیه در خط مقدم مبارزه با گسترش ناتو

این پژوهشگر مسائل اوراسیا، درباره دیدگاه چین درباره روسیه عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد که چینی‌ها به این اطمینان رسیده‌اند که روسیه در خط مقدم مبارزه با گسترش ناتو قرار دارد و هر نوع شکنندگی در این خط قطعاً به ضرر جبهه شرقی، آسیایی و قبل از همه کشورها به ضرر چین خواهد بود، چرا که تهدید جدی برای چینی‌ها در موضوع تایوان وجود دارد. اگر ناتو به سمت شرق گسترش پیدا کند، در مرزهای جمهوری آذربایجان می‌تواند تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران باشد و در قزاقستان هم تهدیدی برای چین. به همین سبب چینی‌ها هم معتقد هستند که باید روس‌ها در این نبرد پیروز شوند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فشار غربی‌ها سبب شد تا برخی موارد بین روس‌ها و چینی‌ها حل شود، اظهار می‌کند: روسیه از راه خط لوله «قدرت سیبری» گاز را وارد چین می‌کند. این خط لوله تقریباً ۳۰ درصد انرژی چین را تأمین می‌کند که یک ابر گاز پاک، سالم و ارزان قیمت برای چین است. ورود گاز این از این خط لوله در حوزه محیط زیست و کاهش مصرف زغال کک راندمان صنایع چینی را بالا برده است. در آستانه این سفر کارگروه‌هایی میان دو کشور چین و روسیه است و سفر دوم اسفندماه وزیر امور خارجه چین به روسیه در راستای همین سفر اخیر آقای پینگ به روسیه بود. تبادلات مالی میان این دو کشور موضوع دیگر سفر پینگ به روسیه است. روس ها و چینی‌ها بالای ۵۰ درصد از دلار را در مبادلات خود حذف کرده‌اند. این دو کشور در راستای حذف دلار  از تبادلات مالی خود و رمز ارزها موفق عمل می‌کنند.

تقویت سازمان‌های بین‌المللی میان مسکو، پکن

مدبر ادامه می‌دهد: این دو کشور بانک‌های عاملی را معرفی کرده‌اند که تبادلات خود را از این راه انجام می‌دهند. نکته قابل توجه بعدی این است که در روسیه غیر از زبان روسی هیچ زبان دیگری وجود ندارد. حتی زمانی که وارد فرودگاه‌های مسکو یا شهرهای دیگری از روسیه می شویم، هیچ تابلویی به زبان انگلیسی مشاهده نمی‌کنیم. اما در طول 5 سال گذشته به علت تقویت مناسباتی که میان روس‌ها و چینی‌ها وجود دارد، در فرودگاه‌های مهم مسکو و در متروهای آن، تابلوهایی به زبان چینی می‌بینیم. این موضوع نشان دهنده بالا رفتن سطح تبادلات و رفت و آمدهای چینی‌ها به این کشور است.

این استاد دانشگاه با اشاره به حوزه تبادلات دانشجو میان روس‌ها و چینی‌ها، بیان می‌کند: این دو کشور تلاش دارند که از طریق تبادل دانشجو مدیرانی را برای دو کشور تربیت کنند. همچنین در حوزه هوا و فضا روسیه تلاش دارد که ایستگاه‌های فضایی خود را به سمتی ببرد تا مشارکت با آمریکایی‌ها را آرام آرام حذف کند. چرا که هنوز انحصار تکنولوژی‌های فضایی و دانش اصلی آن به دست روس‌ها است و آمریکا هنوز نتوانسته است به آن‌ دست پیدا کند. روس‌ها تصمیم دارند که تجربیات خود را در زمینه ایستگاه‌ها فضایی در اختیار چینی‌ها قرار دهند.

مدبر در پایان با اشاره به تقویت سازمان‌های بین‌المللی میان دو کشور چین و روسیه تصریح می‌کند: سازمان‌های بین‌المللی که این دو کشور با یکدیگر در آن‌ها مشارکت دارند، مثل سازمان‌های «شانگهای» و «بریکس پلاس» که آنها را تقویت کرده‌اند، سازمان‌هایی هستند که چه در حوزه تجاری و چه همگرایی‌های اقتصادی مقابل سازمان‌هایی که غربی‌ها ایجاد کرده‌اند، ایستاده‌اند. بسیاری از کشورها در انتظار عضویت در «بریکس پلاس» هستند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول