اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

نکات تفسیری جزء بیست و هشتم قرآن کریم/ منابع کلان اقتصادی نباید در انحصار سرمایه‌داران باشد

این آیه یک اصل اساسی را در اقتصاد اسلامی بازگو می‌کند و آن این که جهت‌گیری اقتصاد اسلامی، چنین است که در عین احترام به مالکیت خصوصی، برنامه را طوری تنظیم کرده که اموال و ثروت‌ها در دست گروهی محدود، متمرکز نشود که پیوسته در میان آن‌ها دست به دست گردد.

نکات تفسیری جزء بیست و هشتم قرآن کریم/ منابع کلان اقتصادی نباید در انحصار سرمایه‌داران باشد

خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری| بر آن شدیم تا در ماه مبارک و پرخیر و رحمت رمضان روزانه صفحاتی از کلام الهی را بر زبان جاری کنیم و بیش از پیش رهنمودهای قرآنی را در زندگی استفاده کنیم.

سراسر آیات الهی پُر است از حکمت و اندرزهایی که برای زندگی انسان‌ها ضروری است لذا در نظر داریم هر روز چند آیه‌ای از جزء مورد نظر را تفسیر و برخی نکات را در کنار یکدیگر مرور کنیم.

جزء بیست و هشتم شامل سوره‌های مجادله، حشر، ممتحنه، صف، جمعه، منافقون، تغابن، طلاق و تحریم است.

مجادله به معنای جدل و گفت‌وگو است. در آیه یک سخن از گفت‌وگویی است که میان پیامبر با زنی که شوهرش او را ظهار کرده بود، واقع شده است.

پیامبر(ص) فرمود: کسی که سوره مجادله را تلاوت کند در قیامت، در زمره حزب‌الله خواهد بود.

حشر به معنی اجتماع کردن انبوه است. در آیه ۲ بیان می‌کند خداوند اولین بار کسانی از اهل کتاب را که کفر ورزیدند، از قلعه‌هایشان بیرون می‌آورد.

امام صادق(ع) فرمود: هرکس سوره الرحمن و حشر را به هنگام غروب بخواند خداوند فرشته‌ای را با شمشیر برهنه مامور حفاظت خانه او می‌کند.

ممتحنه به معنای زن امتحان شده است. آیه ۱۰ به رسول خدا دستور داد که زن‌های مهاجر را امتحان کند و بر آن مبنا تصمیم بگیرد.

پیامبر(ص)فرمود: هر کس سوره ممتحنه را قرائت کند، تمام مومنین و مومنات، شفیعان او در روز قیامت می‌شوند.

صف؛ در آیه ۴ به صف‌های فشرده و محکم رزمندگان اسلام در برابر دشمنان خدا سخن به میان آمده است.

پیامبر(ص) فرمود: هر کس سوره صف را بخواند، مسیح بر او درود می‌فرستد و تا در دنیا زنده است برای او استغفار می‌کند و در قیامت رفیق او است.

جمعه به معنای هفتمین روز هفته است. در آیات ۹ تا ۱۱ فرمان برپایی نماز جمعه و آداب آن و تاکید بر این فریضه الهی مطرح شده است.

پیامبر(ص) فرمود: هر کس سوره جمعه را بخواند خداوند به تعداد کسانی که در نماز جمعه شرکت می‌کنند و کسانی که شرکت نمی‌کنند، در تمام بلاد مسلمین به او ده حسنه می‌بخشد.

منافقون به معنای کافران مسلمان‌نما است. اکثر آیات این سوره به تشریح اخلاق و شیوه‌ها و خصوصیات روانی منافقین پرداخته است.

پیامبر(ص) فرمود: کسی که سوره منافقون را بخواند، از هرگونه نفاق پاک می‌شود.

تغابن به معنی روز ظهور غبن‌ها است. در آیه ۹ به روز قیامت که انسان‌ها در آن روز احساس خسران می‌کنند، اشاره شده است.
پیامبرص) فرمود: هر کس سوره تغابن را بخواند، مرگ ناگهانی از او دفع می‌شود.

طلاق به معنی رهاساختن است. در این سوره احکام کلی طلاق و عده زنان مطلقه و تکلیف کودکان شیرخوار پس از طلاق بیان می‌شود.

پیامبر(ص) فرمود: هرکس سوره طلاق را بخواند و آن را در برنامه‌های زندگی خود به کار بندد، بر سنت پیامبر از دنیا می‌رود.

تحریم به معنای حرام و ممنوع‌ساختن است. در آیه اول این سوره، خداوند از روی علاقه‌ای که به پیامبر دارد، می‌پرسد که چرا به دلیل اذیت برخی از همسرانش، بعضی از حلال‌ها را بر خود حرام کرده است.

پیامبر(ص) فرمود: کسی که سوره تحریم را بخواند، خداوند توفیق توبه خالص به او می‌دهد.

ثروت و منابع کلان اقتصادی نباید در انحصار سرمایه‌داران باشد

مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَىٰ فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَىٰ وَالْیَتَامَىٰ وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ کَیْ لَا یَکُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ مِنْکُمْ ۚ وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ (۷_ حشر)

این آیه یک اصل اساسی را در اقتصاد اسلامی بازگو می‌کند و آن این که جهت‌گیری اقتصاد اسلامی، چنین است که در عین احترام به مالکیت خصوصی، برنامه را طوری تنظیم کرده که اموال و ثروت‌ها در دست گروهی محدود، متمرکز نشود که پیوسته در میان آن‌ها دست به دست گردد. البته این، به آن معنی نیست که ما پیش خود قانون وضع کنیم و ثروت‌ها را از گروهی بگیریم و به گروه دیگری بدهیم، بلکه منظور این است که اگر مقررات اسلامی در زمینه تحصیل ثروت و همچنین مالیات‌هایی همچون خمس و زکات و خراج و غیر آن و احکام بیت‌المال و انفال درست پیاده شود، خود به خود چنین نتیجه‌ای را خواهد داد که در عین احترام به تلاش‌های فردی، مصالح جمع تامین خواهد شد و از دوقطبی شدن جامعه (اقلیتی ثروتمند و اکثریتی فقیر) جلوگیری می‌کند.

با طناب پوسیده شیطان به چاه نروید

کَمَثَلِ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ قَرِیبًا ذَاقُوا وَبَالَ أَمْرِهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ_ کَمَثَلِ الشَّیْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْإِنْسَانِ اکْفُرْ فَلَمَّا کَفَرَ قَالَ إِنِّی بَرِیءٌ مِنْکَ إِنِّی أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِینَ (۱۵، ۱۶_ حشر)

منظور از انسان، مطلق انسان‌هایی است که تحت تاثیر شیطان قرار گرفته و فریب وعده‌های دروغین او را می‌خورند و راه کفر می‌پویند و سرانجام شیطان آن‌ها را تنها گذاشته و از آنان بیزاری می‌جوید. آری چنین است حال منافقان که دوستان خود را با وعده‌های دروغین و نیرنگ به وسط معرکه می‌فرستند، سپس آن‌ها را تنها گذارده و فرار می‌کنند چرا که در نفاق، وفاداری نیست.

اگر قرآن بر کوه‌ها نازل می‌شد، از هم می‌شکافتند

لَوْ أَنْزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ ۚ وَتِلْکَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ (۲۱_ حشر)

این کوه‌ها با همه استحکام و صلابتی که دارند اگر عقل و احساس می‌داشتند و این آیات به جای قلب انسان‌ها بر آن‌ها نازل می‌شد چنان به لرزه در می‌آمدند که از هم می‌شکافتند، اما گروهی از انسان‌های قساوتمند و سنگدل می‌شنوند و کمتر تغییری در آن‌ها رخ نمی‌دهد.

دشمنان حق می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند

یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ (۸_ صف)

تاریخ اسلام سند زنده‌ای است بر تحقق آن پیشگویی بزرگ قرآن، چرا که از نخستین روز ظهور اسلام توطئه‌های گوناگون برای نابودی آن چیده شد: از طریق سخریه و ایذا و آزار دشمنان. از طریق محاصره اقتصادی و اجتماعی. از طریق تحمیل جنگ‌های گوناگون در میدان‌های احد و احزاب و حنین و... گاه از طریق توطئه‌های منافقان. گاه از طریق ایجاد اختلاف در میان صفوف مسلمین. گاه از طریق برنامه تغییر خط و بریدن جوانان اسلام از فرهنگ کهن خویش. گاه از طریق نشر فحشا و وسایل فساد اخلاق و انحراف عقیده در میان قشرهای جوان. ولی همانگونه که خداوند اراده کرده بود این نور الهی روز به روز در حال گسترش است و دامنه اسلام هر زمان نسبت به گذشته وسیع‌تر می‌شود و آمارها نشان می‌دهد که جمعیت مسلمانان جهان علی‌رغم تلاش‌های مشترک امپریالیست‌ها، صهیونیست‌ها، صلیبی‌ها و ماتریالیست‌های شرق رو به افزایش است. آری آن‌ها پیوسته می‌خواهند نور خدا را خاموش سازند ولی خداوند اراده دیگری دارد و این یک معجزه جاودانی قران است.

** برگرفته از قرآن بشیر (تفسیر یک جلدی جوان؛ برگرفته از تفاسیر نمونه و المیزان)

تحدیر(تندخوانی) جزء بیست و هشتم قرآن کریم با صدای استاد معتز آقایی

پایان پیام/ ۶۸۰۳۵/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول