اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

امام خمینی (ره) معمار تمدن جدید اسلامی در ایران

تحلیلگر قرقیزستانی معتقد است ایران به رهبری امام خمینی (ره) عملاً مسیر تمدنی جدید کیفی اسلامی و متفاوت از سایر نقاط جهان را در پیش گرفت.

امام خمینی (ره) معمار تمدن جدید اسلامی در ایران

«سرگئی ایوانوف» کارشناس مسائل تاریخی قرقیزستانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک اظهار داشت: شخصیت امام خمینی (ره) نقش برجسته‌ای هم در خود ایران و هم در جهان دارد. اول از همه، این به این دلیل است که همیشه با انقلاب اسلامی سال  1979 و ایجاد جمهوری اسلامی ایران همراه است.

به گفته وی، این انقلاب یک صفحه کاملاً جدید در تاریخ برای این کشور باز کرد زیرا ایران تحت رهبری امام خمینی (ره) عملاً شروع به جستجوی یک مسیر تمدنی جدید کیفی و متفاوت از سایر نقاط جهان کرد. جهان بینی و ارزش‌های اسلامی توسط حکومت جدید ایران به رهبری وی به عنوان مبنای این امر انتخاب شد.

ایوانوف افزود: امام خمینی(ره) با نگاه منحصربفرد خود از دولت و بر اساس دیدگاه مسلمانان به دنبال نزدیک کردن ایران به مفهوم دولت اسلامی و رفاه بود. بنابراین، ایجاد جمهوری اسلامی به‌عنوان شکلی از دولت را می‌توان مدیون آیت‌الله خمینی(ره) دانست، زیرا واقعاً گامی واقعی در جهت انتخاب مسیر تمدنی خود برای این کشور شد اما جمهوری اسلامی ایران طبق نگاه وی در همین جا متوقف نشد و بدین ترتیب راه ساختن جمهوری‌های اسلامی مشابه در سراسر جهان اسلام را به عنوان شکلی مدرن و منصفانه از دولت نشان داد و این امر تأثیر محسوسی بر روندهای سیاسی در چارچوب خود داشت.

اهمیت شخصیت امام در پیروزی انقلاب اسلامی

این کارشناس قرقیز خاطر نشان کرد: امام خمینی (ره) یکی از نقش‌های کلیدی در جریان حوادث و پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 بود. وی توانست بخش عمده‌ای از مردم عادی را که تا آن زمان با حکومت شاه گسست عمیق ایدئولوژیک، اجتماعی و فرهنگی داشتند، گرد هم آورد.

وی افزود: بنابراین، بی‌تردید قابل احترام است که امام  خمینی(ره) و یارانش توانستند خواسته‌ها و روحیات این بخش از جامعه را درک و از آن حمایت کنند. هنگامی که به سیاست های شاه اعتراض کردند، امام خمینی(ره) رهبر عملی این جنبش انقلابی شد. وی حتی در دوران تبعید توانست در سال‌های 1978-1979 امور را به دست بگیرد و تظاهرات ضد شاه را رهبری کند و آنها را به پیروزی انقلاب اسلامی برساند. بنابراین، نقش این فرد در همه این فرآیندها، ویژگی‌های فردی و استحکام موقعیت وی باعث احترام و حتی تحسین می‌شود.

تأثیر اندیشه‌های  امام خمینی (ره) در شکل گیری اصول اصلی سیاست خارجی

ایوانوف گفت: اندیشه‌ها و اصول ساختن دولت اسلامی امام خمینی(ره) نیز در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در همان دهه اول حیات خود همواره منعکس شده است. در واقع دوره مبارزه با نفوذ غیرمستقیم کشورهای جهان غرب بر ایران که از طریق شرکت‌های متعدد منابع طبیعی کشور را غارت و وام‌های هنگفت با بهره نسبتاً بالا ارائه می‌کردند، همچنان ادامه داشت.

وی ادامه داد: با این حال، غرب و حامیان آن موافقت کردند که تحریم‌های اقتصادی سختی را علیه ایران اعمال کنند، تحریم‌هایی که به دلیل شدت محدودیت‌هایشان، یکی از شدیدترین تحریم‌ها تا به امروز باقی مانده است.

 به گفته این کارشناس، یکی دیگر از شایستگی‌های بسیار مهم دولت امام خمینی (ره) در دهه اول توسعه ایران این بود که کشور توانست در برابر جنگ سهمگین ایران و عراق در سال‌های1980 تا 1988 مقاومت کند. وی با تحکیم جامعه ایران برای بار دوم، نه تنها به بقای آن کمک کرد، بلکه بدون از دست دادن سرزمینی به تکمیل آن کمک کرد.

 به عقیده ایوانوف؛ یک گام مهم دیگر پایه‌گذاری برنامه هسته‌ای توسط ایران به ابتکار امام خمینی(ره) بود که بر اساس آن انرژی هسته‌ای برای حمایت از اقتصاد کشور استفاده شود. از آن زمان تاکنون برنامه هسته ای به یکی از اجزای اصلی خط سیاست خارجی ایران تبدیل شده است که به واسطه آن موفق به کسب امتیازات متعددی از غرب می‌شود، اما از سوی دیگر، آمریکا از آن به عنوان دستاویزی برای حفظ تحریم‌های اقتصادی آن استفاده می‌کند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول