اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

ربوبیت خدا را چگونه برای کودکان تبیین کنیم؟/ تبیین باورهای بنیادین دینی در تربیت دینی - بخش دوم

در معرفی خدا به کودکان، نخست ربوبیت خداوند (رابطه خدا و انسان) باید به کودکان تبیین شود تا درک کنند ما در مالکیت خداوند هستیم و تدبیر تمامی سازوکارهای طبیعی زندگی ما در اختیار خداست و در نهایت تدبیر اموراتمان را از خداوند بخواهیم. حمیدرضا آیت اللهی

ربوبیت خدا را چگونه برای کودکان تبیین کنیم؟/ تبیین باورهای بنیادین دینی در تربیت دینی - بخش دوم

حمیدرضا آیت اللهی

تربیت دینی ما توسط مربیانی انجام می شود که برخی مفاهیم و باورهای بنیادین دینی برای آنها هنوز واضح و روشن نشده است به همین جهت سلسله گفتارهایی بر اساس تجربیات علمی و فلسفی چند دهساله تنظیم شده است تا قدم قدم این مفاهیم و باورها روان و بدور از اصطلاحات فنی بگونه ای بازگو شود که بتواند راهنمایی برای مربیان برای نحوه انتقال آنها به متربیان بگردد.

در گفتار قبل مطرح شد که در بحث خداشناسی، نخست خدا را از منظر ربوبیت خداوند (رابطه فرد با خدا، و خدا با فرد) نه خالقیت خداوند باید به بچه ها معرفی کنیم.

نخست کودکان باید با رابطه فرد با خدا و رابطه خدا با فرد آشنا شوند، تا درک کنند که باید رابطه مسئولانه بین بنده و پروردگار باشد.

 

نخست کودکان باید با رابطه فرد با خدا و رابطه خدا با فرد آشنا شوند، تا درک کنند که باید رابطه مسئولانه بین بنده و پروردگار باشد.

کودک باید بداند رب به چه معناست؟

 

به همین دلیل، ربوبیت به عنوان یکی از مفاهیم عام که در حوزه ی تربیت دینی مورد تاکید است، باید به درستی تبیین شود. ابتدا کودک باید بداند رب به چه معناست؟

ما در مالکیت خداوند هستیم.

 

خداشناسی از طریق رابطه خدا و انسان تبیین شود تا درک کنیم ما در مالکیت خداوند هستیم و تدبیر تمامی سازو کارهای طبیعی زندگی ما در اختیار خداست و در نهایت تدبیر اموراتمان را از خداوند بخواهیم.

تدبیر تمامی سازو کارهای طبیعی زندگی ما در اختیار خداست.

 

بعد از اینکه بچه ها با ربوبیت خداوند آشنا شدند و دنبال خدا رفتند و درک کردند که همه ی این نعمت ها به آن ها داده شده است، در گفتار بعدی رفته رفته با مفهوم شکرگذاری آشنا می شوند.

تدبیر اموراتمان را از خداوند بخواهیم.

 

 

 

ادامه دارد.

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول