اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

تنوع زیستی جنگلهای هیرکانی + فیلم

جنگل های هیرکانی ایران از مهم‌ترین مناطق زیست کره در جهان به شمار می‌روند و نقش موثری در شکل‌گیری چرخه زندگی دارند تا جایی که در فهرست میراث طبیعی یونسکو هم ثبت شده‌اند، این جنگل‌ها تنوع زیستی بسیار بالایی دارند و محل زندگی گونه‌های بسیاری از جانوران هستند.

تنوع زیستی جنگلهای هیرکانی + فیلم

به گزارش گروه محیط‌زیست خبرگزاری فارس، جنگل های هیرکانی ایران از مهم‌ترین مناطق زیست کره در جهان به شمار می‌روند. این جنگل‌ها نقشی موثر در شکل‌گیری چرخه زندگی دارند؛ تا جایی که در فهرست میراث طبیعی یونسکو، ثبت شده‌اند. گونه‌هایی منحصربه‌ فرد از گیاهان و جانوران در طول زمان، در جنگل‌های هیرکانی رشد کرده‌اند که متاسفانه امروزه بعضی از آن‌ها منقرض شده‌اند.

جنگل‌های هیرکانی نوار سبز رنگ جنگل های شمال ایران است که از محدوده گلستان تا استان اردبیل را در بر می‌گیرد. این جنگل ها مهم ترین منبع تأمین اکسیژن و هوای پاک ایران به شمار می‌رود. در این جنگل ها صدها گونه جانوری و گیاهی زندگی می‌کنند که برای چرخه محیط‌زیست و اکوسیستم لازم است.

موقعیت خاص این در حاشیه دریای خزر و کوهستان‌های اطراف آن، شرایط اقلیمی خاصی برای گونه‌های گیاهی فراهم کرده است که در جنگل های سایر نقاط جهان دیده نمی‌شود و این مسئله سبب پیدایش گونه‌های نادر گیاهی و حیوانی شده است.

 

بیشتر مساحت جنگل های هیرکانی در کشور ایران قرار دارد؛ اما قرار گرفتن بخش کوچکی از این جنگل‌ها در خاک کشور آذربایجان، بهره‌برداری از منابع طبیعی آن‌ها را در اختیار دو کشور قرار می‌دهد. صرف‌نظر از تعلق این جنگل‌ها به کشور مشخص، باید در نظر داشت که جنگل های هیرکانی بخشی از ثروت بزرگ جهانی هستند و میراثی برای تمام جهانیان محسوب می‌شوند و نگهداری و محافظت از آن‌ها مسئولیتی بزرگ برای کشورهای ایران و آذربایجان است.

زمین‌شناسان و دانشمندان با تحقیق و پژوهش در حوزه خاک، قدمت جنگل های هیرکانی را در حدود دوره سوم زمین‌شناسان یا ۴۰ میلیون سال پیش تخمین زده‌اند. با توجه به قدمت این جنگل‌ها، می‌توان محدوده قرار گرفتن آن‌ها را به موزه طبیعی وسیعی تشبیه کرد که نمونه‌هایی از فسیل گیاهان چند هزار ساله در آن وجود دارند.

 

 

جنگل های هیرکانی در شمال ایران نقش بسیار قابل‌توجهی در پالایش هوای آلوده دارند. آب و هوای ناحیه جنوب دریای خزر، شرایطی بسیار مناسب برای رشد درختان این جنگل‌ها ایجاد کرده است و بنا بر پیش‌بینی زمین‌شناسان، امکان رشد گیاهان و درختان جنگل های هیرکانی ایران، با این قدمت بالا، در سایر نقاط جهان وجود نداشته است.

‌خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، شغال، خارپشت، سمور، خرگوش، گوزن، موش جنگلی، گورکن، گربه وحشی و ... از مشهورترین حیوانات وحشی این منطقه هستند. پستاندارانی همچون مرال، بز، شوکا و کل نیز در این منطقه وجود داشتند که در حال حاضر از بین رفته‌اند. روباه سر دم سیاه و اَسبچه خزری از کمیاب‌ترین حیوانات منطقه هستند.

در زمان حاضر جنگل‌های هیرکانی، زیست‌بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است. همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای نیز در آن یافت می‌شود.

پایان پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول