اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

سوابق تاریخی فعالیت آتشفشانی ماه به دست آمد

محققان چینی نمونه‌های جمع آوری شده از ماه توسط فضاپیمای چانگ ۵ را مطالعه کرده‌اند و به سوابق و تاریخچه فعالیت‌های آتشفشانی تنها قمر زمین دست یافته اند.

سوابق تاریخی فعالیت آتشفشانی ماه به دست آمد

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از سی جی تی ان، اطلاعاتی از فعالیت‌های آتشفشانی در ماه در حدود ۲ میلیارد سال پیش به دست آمده که درک نحوه تکامل کره ماه را تسهیل می‌کند.

در پایان سال ۲۰۲۰، فضاپیمای چانگ ۵ چین نمونه‌هایی از ماه را با وزن حدود ۱۷۳۱ گرم به زمین فرستاد. در تحقیقات بعدی، دانشمندان چینی سن جوان‌ترین سنگ روی ماه را در حدود ۲ میلیارد سال تعیین کردند، به این معنی که دوره فعالیت آتشفشانی این قمر بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون سال بیشتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، بوده است.

از طریق انجام این بررسی، سن تشکیل بازالت، ایجاد ویژگی‌های ژئوشیمیایی و مقیاس‌های زمانی خنک‌شدن ماه به دست می‌آمد. گروه تحقیقاتی دریافتند که شکل گیری بازالت در ماه احتمالا نتیجه فوران آتشفشانی در همان دوره است و از این طریق می‌توان برای تعیین ضخامت جریان گدازه و مقیاس فوران هم اقدام کرد.

بررسی‌ها همچنین حاکیست مدت زمان خنک شدن بیشتر گدازه‌ها کمتر از یک سال بوده است. محققان با استفاده از یک مدل ترمودینامیکی تخمین زدند که ضخامت جریان گدازه در ماه بین ۱۰ تا ۳۰ متر بوده است. در نهایت زمان اوج فوران‌های آتشفشانی در ماه در حدود ۲ میلیارد سال پیش تخمین زده شده است. این نتیجه گیری با نتایج به دست آمده از طریق روش‌های سنجش از دور مطابقت دارد.

پایان پیام/

https://news.cgtn.com/news/2023-07-07/Chinese-scientists-reveal-late-surges-in-moon-s-volcanic-activity-1lfC56uxsGc/index.html

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول