اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

مجوز فعالیت «صنایع آب بر» در استان قزوین صادر نمی شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین با بیان اینکه اجازه ورود و صدور مجوز صنایع آب بر در استان را نمی‌دهیم، گفت: این موضوع از سوی مقامات استان قزوین مصوب شده است.

مجوز فعالیت «صنایع آب بر» در استان قزوین صادر نمی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان البرز، سعیده خضیر در نشست خبری با خبرنگاران استان قزوین که ظهر امروز در موزه تنوع زیستی شهر محمدیه از توابع شهرستان البرز برگزار شد. اظهار کرد: از قزوین همواره به عنوان استان صنعتی یاد می شود و در پلکان دوم تا چهارم و در برخی صنایع، رتبه اول کشوری را دارد که تلاش بر این بوده در کنار قابلیت های سرمایه گذاری، سرمایه پذیری و اقتصادی، پتانسیل طبیعی فوق العاده ای استان و گونه های حیات وحش متعدد و متنوع موجود در آن معرفی و مورد توجه قرار گیرد. 

وی با اشاره به ویژگی های خاص مناطق حفاظت شده استان قزوین بر رسالت بزرگ خبرنگاران برای شناساندن پتانسیل های طبیعی استان تاکید کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اشاره به مناطق حفاظت شده در شمال و شرق و غرب استان شامل الموت شرقی و غربی، طارم و باشکل و وجود گونه‌های حیات وحش از دسته ها و رده های مختلف در این مناطق ادامه داد: از دغدغه‌های مهم ما در این مناطق آب و دان حیات وحش است که در این فصل گرما،  محیط بانان تنها پناه حیات وحش هستند.

خضیر اضافه کرد: در مناطق حفاظت شده برخی از گونه ها کنترل و رفت و روب حیات وحش را انجام می دهند و به دلیل برخی مسائل همچون احداث راه که تفرق اکوسیستمی رخ می دهد، حیات وحش در تردد دچار آسیب و تصادف می شود. گرچه مخالف توسعه نیستیم اما معتقدیم می توان با استفاده از روش‌های به روز، جایگزین و محدود کردن دسترسی به محدوده طبیعی، بیشتر استفاده کرد.

وی به غار «قلعه کرد» به عنوان یک اثر تاریخی طبیعی و باستانی استان قزوین اشاره کرد و گفت: هفته گذشته گروهی از پاریس به همراه غارنوردانی از استان قزوین کار کنکاش و کاوش این قلعه را آغاز کرده‌اند که این غار برای پیگیری مسوولان محیط زیست استان، در کارگروه تهران مصوب شده و قابلیت‌ها و ضوابط بسیار خاص خود را دارد که در مراحل اولیه اثبات است و نیاز حفاظت خاصی دارد.

این مسوول در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که در خصوص احیای دشت الله آباد و جلوگیری از جولان ریزگردها چه برنامه‌ای در دستور کار دارید، توضیح داد: در سفر سال گذشته رئیس سازمان محیط حفاظت محیط زیست به استان قزوین، نخستین موضوعی که مصوب و به ما تکلیف شد پیگیری دشت الله آباد شهرستان آبیک بود که شامل دو مبحث تالاب و ریزگردها است. بر این اساس برای دستگاه‌های متولی وظایفی تعریف شده که باید گفت از منابع آبی موجود سرچشمه‌ها نمی‌توان نیاز آبی تالاب را تامین کرد و باید تدبیر دیگری اندیشید. در خصوص ریزگردها هم برنامه هایی تعریف شده که شامل کنترل چرای غیرمجاز دام و شترها، تامین نیاز آبی تالاب از منابع آبی مختلف و... می شود که مسیر کار مشخص شده اما زمانبر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین با بیان اینکه اجازه صدور مجوز صنایع آب بر در استان را نمی‌دهیم، افزود: این موضوع از سوی مقامات استان قزوین مصوب شده است.

خضیر ادامه داد: در تلاش هستیم که در خصوص آهوی دشت قزوین تدبیری بیندیشیم و موضوع در حال پیگیری است و سعی ما همیشه این بوده است که تهدید جدی در این زمینه وجود نداشته باشد. 

وی با بیان اینکه در خصوص ساماندهی وضعیت پسماندهایی که در استان قزوین کارهای بر زمین مانده،  تصریح کرد: بدون مشارکت مردم در تمام زمینه ها از جمله حفاظت از محیط زیست موفق نخواهیم شد. 

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قزوین افزود: در روز ملی محیط بان که مصادف با میلاد امام رضا علیه السلام است، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قزوین به عنوان فرمانده برتر کشور و در مسابقه تنوع زیستی در کشور هم یکی از عکاسان بسیار حرفه ای به عنوان عکاس نمونه کشوری انتخاب شدند.

خضیر با بیان اینکه آرامش خاصی در مناطق حفاظت شده حاکم است، گفت: این مهم ماحصل تلاش محیط بانان استان قزوین است که بدون پشتوانه و حمایت مادی و معنوی لازم حیات وحش مانند خانواده و فرزندان برای آنها اهمیت دارد و حفاظت از آن را برای خود ضروری می‌دانند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول