اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

این هیأت مذهبی، دستگاه طبخ صنعتی نان تولید می‌کند+عکس و فیلم

جمعی از اعضای هیأت آینه اصفهان تصمیم می‌گیرند تا در کنار کار فرهنگی خود برای اشتغال هیأتی‌ها هم کار کنند. آن‌ها کارگاه تولید دستگاه‌های صنعتی طبخ نان راه می‌اندازند. موجودی مسئول آن می‌گوید: 45 نفر را مشغول به کار کردیم.

این هیأت مذهبی، دستگاه طبخ صنعتی نان تولید می‌کند+عکس و فیلم

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، «مجموعه فرهنگی آینه» در مسجدالزهرا در شمال غربی اصفهان در سال ۱۳۹۳ و همزمان با سالروز میلاد امام رضا(ع) آغاز به کار کرد تا با استفاده از ظرفیت مسجد در این منطقه از شهر، بستری را برای رشد فردی شخصیتی، نوجوانان و جوانان فراهم کند. حجت‌الاسلام محمد داستان‌پور مدیر این مجموعه است که در ابتدای شروع فعالیت مرکز، برای شهر یک اطلس فرهنگی ترسیم کرد تا با ارزیابی شهر، وضعیت سفید، زرد و قرمز برای هرمنطقه درنظر بگیرد.

برنامه‌ریزی دقیق برای کار فرهنگی در اصفهان

بر همین اساس بنا شد یک محور از فعالیت فرهنگی در شمال غرب اصفهان در منطقه خیابان امام خمینی(ره) و رهنان آغاز به‌کار کند. همچنین در راستای تکمیل این اطلس، مرکز فرهنگی باران برای آقایان و برای خانم‌ها گروه فرهنگی فانوس در این مجموعه هلدینگ فرهنگی جای‌ داده شد تا دست‌به‌دست هم یک موج فرهنگی را ایجاد کند.

 

گزارشی از فعالیت اقتصادی هیأتی‌های «مجموعه فرهنگی آینه»

کارگاهی که با سرمایه ۵۰ میلیون تومانی شکل گرفت

این موسسه جوانان را در ۲ فضای مجزا با عنوان هیأت «رواق الحسین» و حرکت قرآنی شهر فرهنگی قرآنی «شفق» فعالیت دسته‌بندی کرد. از دل هیأت این مرکز فرهنگی، این روزها جوانانی تربیت شدند که در ابتدای امر خودشان ذیل این مجموعه مرکز فرهنگی رهنان را تأسیس کردند و بعد هم تصمیم گرفتند در کنار کارهای فرهنگی خود، بعد اقتصادی هم به راه بیندازند. این تصمیم و ایده در سال ۱۳۹۵ با سرمایه‌ای حدود ۵۰ میلیون تومان تبدیل به شرکت تابان پخت اسپادانا شد.

هدف ما اشتغال‌زایی برای جوانان هیأت بود

در هفدهمین گزارش روایت تولید، سراغ این جمع هیأتی رفتیم. مرتضی موجودی مسئول این مجموعه می‌گوید: «تصمیم ما بر این بود که با راه‌اندازی این واحد صنعتی، بستری برای اشتغال‌آفرینی جوانان هیأت و مرکز فرهنگی خودمان ایجاد کنیم. در حال حاضر در واحد صنعتی ما ۱۵ نفر مستقیم و بیش از ۳۰ نفر غیرمستقیم مشغول به کار هستند. بچه‌های هیأت در بخش تولید، طراحی و راه‌اندازی دستگاه‌ها مشغول به کار شدند.»

سنت، صنعت و تکنولوژی را تلفیق کردیم

کار و محصولات این بچه هیأتی‌ها مرتبط با نان مردم است. آن‌ها دوار پخت نان، خمیر همزن، فرم‌دهنده خمیر و چانه‌گیر تولید می‌کنند تا با تلفیق سنت، صنعت و تکنولوژی نان روزانه مردم را تأمین کنند. موجودی می‌گوید: «در مجموعه ما بخش‌های مختلفی شامل گروه پژوهشی، گروه تولید و خدمات پس از فروش مشغول به کار هستند. ما موفق شدیم به مدد اهل بیت(ع) با تلفیق سنت، صنعت و تکنولوژی دستگاه‌هایی تولید کنیم که در نوع خود خاص و بی‌نظیر است. این دستگاه‌های ما در مقایسه با نمونه‌های مشابه، در زمینه دستگاه‌سازی، شکل ظاهری و نوع پخت متفاوت است. این دستگاه دارای عایقی است که مانع هدر رفت انرژی می‌شود و از سوی دیگر رنگ به کار رفته در آن ضدحرارت و زنگ‌زدگی است.»

صادرات به عربستان و امارات

این جمع هیأتی موفق شدند با صادرات محصولات خود به کشورهای عربستان سعودی و امارات زمینه‌ساز طبخ نان سنتی ایران در آن سوی مرزها هم شوند. نوسان قیمت و کمبود سرمایه در گردش، مشکل اصلی این واحد تولیدی است. موجودی می‌گوید: «راه‌حل برون رفت کشور از مشکلات اقتصادی فعلی همانطور که مقام معظم رهبری چندین‌سال است که تأکید دارند تنها رونق تولید است. حال که ما جمع هیأتی و مذهبی پای در این عرصه گذاشتیم و تلاش داریم تا باری از دوش کشور برداریم، نیازمند حمایت مسوولان هم هستیم. مجموعه ما الحمدالله توانسته در نمایشگاه‌های بین‌المللی تجهیزات صنایع غذایی هم حضور فعال داشته باشد. بناست در هرفته آینده در نمایشگاه کرمان حضور داشته باشیم.»


مرتضی موجودی در کنار شرکت‌کنندگان خارجی نمایشگاه تهران

هیأت‌ها وارد عرصه تولید شوند

موجودی می‌گوید: «به هیأت‌ها توصیه می‌کنم وارد عرصه تولید شوند. در هر هیأتی افراد بسیاری وجود دارند که هرکدام متخصص یک رشته هستند که اگر این توانمندی‌ها هم‌افزایی شود هم می‌تواند موجب خلق یک ایده و کار جدید شود و هم می‌تواند برای هر کسب‌و‌کاری موجب پوشش خلأها و نیازمندی‌ها شود. هر هیأتی بخواهد می‌تواند برای کار تولیدی ما در منطقه خود به فروشنده و ارائه دهنده خدمات پس از فروش تبدیل شود تا زمینه رونق اقتصادی برای آنان هم فراهم شود.»

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول