اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

نماز زیباترین جلوه نیایش

در دایره هستی تمام موجودات وهمه اشیاء به تسبیح خداوند مشغولند و برای انسان بسیار زیبنده است تا با اقامه نمازبه خیل تسبیح کنندگان بپیوندد.

نماز زیباترین جلوه  نیایش

خبرگزاری فارس - خراسان جنوبی؛ در دایره هستی تمام موجودات وهمه اشیاء به تسبیح خداوند مشغولند و برای انسان بسیار زیبنده است تا با اقامه نمازبه خیل تسبیح کنندگان بپیوندد.

نماز در تمام ادیان الهی مورد سفارش پیامبران بوده و پیامبر ما حضرت ختمی مرتبت (ص) ضمن سفارش بسیار زیاد به نماز، آن را نور چشم و معراج مومن دانسته اند و پیامبران سلف از جمله حضرت ابراهیم، خاندان خود را در بیابانی غیر حاصل خیز وکنارخانه کعبه می گذارد تا درآنجا نمازبگذارند.

حضرت عیسی (ع)  نیز می فرماید: خداوند مرا به نمازسفارش کرده است همچنین حضرت اسماعیل همواره اهل بیت وبستگان خویش را به نماز توصیه می کرد و دیگر پیامبران الهی که نمازخوانده اند.

هرگاه نماز در اول وقت خودش  با آداب و شرایطش اقامه شود و با نشاط و حضور قلب خوانده شود به طور قطع جذب روح می شود و انسان را از فحشاء و منکرات باز می دارد و طولی نمی کشد که آثار مثبت آن در رفتار و کردار انسان نمایان می شود.

نماز از بهترین عبادات است و انسان را به قدرت نامحدود الهی متصل می کند و به واسطه آن مدال افتخار بندگی خداوند برگردن انسان مسلمان آویخته می شود و انسان را برپله های نردبان ترقی قرار می دهد. دل را صفا می بخشد و انسان را ازسرکشی باز می‌دارد و لذا باید به خود ببالیم که بنده خدا هستیم و او پروردگار ماست.

نماز زینت عبادات، اوج تواضع، پرچم اسلام، ستون دین، کلید بهشت و آرامش دهنده قلب ها و وصیت انبیاء است و هیچ عملی نزد خداوند محبوب تر از نماز نیست و لذا هیچ کار دنیایی نباید ما را در وقت نماز به خود مشغول سازد.

به استناد روایات وارده، نماز اولین عملی است که مورد رسیدگی قرار می گیرد و اگر صحیح و مورد پذیرش قرار گرفت سایراعمال مورد توجه قرار خواهد گرفت و چنانچه رد شود باقی اعمال نیز مردود خواهد بود.

نماز موجب تقرب انسان به خدا می شود پس  تنهایی برای نمازگزار معنا و مفهومی ندارد چرا که انسان نمازگزار و قرآن خوان همواره خود را همنشین خداوند احساس می کند زیرا هروقت بخواهد با خدا سخن بگوید نماز می خواند و هر وقت بخواهد که خدا با او سخن بگوید قرآن می خواند.

خواندن نماز و تلاوت قرآن و تکرار اذکار، آرام بخش و برطرف کننده مشکلات روحی و روانی است و تنها بانماز است که انسانِ بی نهایت کوچک می تواند خود را با آفریدگارِبی نهایت بزرگ پیوند دهد.

به استناد قرآن کریم هرکس از ذکر الهی اعراض کند در دنیا معیشتش تنگ می شود و در آخرت نیز کور محشور خواهد شد و با توجه به اینکه نماز ذکر است (اقم الصلاه لذکری) وقرآن ذکر است ( انا نحن نزلنا الذکر وانا له لحافظون ) هرکس با نماز و قرآن بیگانه باشد و  از این دو گوهر گرانبها و اذکار الهی دوری گزیند علاوه بر مجازات سخت و نابینایی در آخرت،  در دنیا نیز با مشکلات مادی ومعنوی دست به گریبان خواهد شد.

روایتی از حضرت مهدی (عجل الله  تعالی فرج الشریف ) نقل شده که فرموده اند «هیچ چیز مانند نماز بینی شیطان را به خاک نمی مالد» پس چه خوبست که با برپایی نماز دراول وقت ضمن اقتدا به ایشان، بینی شیطان را به خاک بمالیم و از این طریق همواره عمود دین را پا برجا داشته باشیم.

کلام آخر اینکه به هنگام نماز، طواف خانه کعبه که ازمهمترین اعمال عبادی ودارای ثواب بسیارزیادی است تعطیل می شود و نمازاقامه می شود آیا درست است که در جامعه اسلامی و مسلمانانی که نام شیعه را یدک می کشند مغازه داران کنار مسجد به هنگام نماز جماعت ظهر و عصر و مغرب و عشاء همچنان به کسب وکار مشغول باشند و حاضر نباشند حداکثر برای نیم ساعت مغازه را ببندند و در نماز شرکت کنند.

بیایید باور کنیم که رزق و روزی با بستن در مغازه برای نماز کاهش نمی یابد بلکه افزایش هم پیدا می کند بسیاری از مغازه داران هستند که به هنگام نماز، حسابی مشغول کاسبی هستند اما باز هم به غیر از بانک خون از بقیه بانک ها بدهکارهستند.

برای یکبار هم که شده امتحان کنیم تا به این باوربرسیم که تعطیلی کسب وکار به هنگام نماز هیچ تأثیری درکاهش درآمد ندارد بلکه  به سرمایه انسان برکت هم می دهد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول