اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

آسمان دودی نصف جهان بلای جان مردم و دانش‌آموزان

آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی کلانشهر اصفهان است براساس اطلاعات ایستگاه‌های سنجش کیفی، شاخص کیفیت هوای اصفهان با میانگین ۱۶۶ AQI در وضعیت ناسالم برای عموم قرار دارد.

آسمان دودی نصف جهان بلای جان مردم و دانش‌آموزان

 به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اصفهانی‌ها دیگر عادت کرده‌اند به اینکه رنگ رخ آسمان بالای شهرشان را دودی ببینند. فرقی هم ندارد که فصل تابستان و بهار باشد یا اینکه نه، فصل پاییز و زمستان، این غبار آلودگی، سنگین جا خوش کرده باشد بالای سر اصفهانی‌ها، در تابستان و بهار اما سبکبال می‌‎‌‌رود بالاتر و در پاییز و زمستان، جا سنگین می‎‌‌کند و وارونه هوار می‌شود روی سر مردم. مثل هر پاییز دیگری، آلودگی هوای اصفهان و کلان شهر‌ها هفته‌های گذشته و آغاز هفته جدید سوژه رسانه‌ها بود؛ سوژه‌ای که گرچه از نظر اهمیت داغ و مهم است، اما آنقدر تکراری شده که رسانه از گفتنش و مخاطب از شنیدنش خسته شده است.

وضعیت هوای اصفهان دوباره قرمز شد و نفس بسیاری از شهروندان به شماره درآمد. باز هم جولان ذرات معلق در هوای نصف جهان که کسی آن را گردن نمی‌گیرد را شاهد هستیم.

اسمش آلودگی هواست، اما هزار و یک درد دارد. از سرگیجه و حالت تهوع گرفته تا سرطانی که گفته می‌شود افراد زیادی به دلیل تنفس هوای آلوده دچار آن می‌شوند. حتی ماسک زدن هم نمی‌تواند کسی را از خطرات مربوط به آلودگی هوا در امان نگه دارد، چراکه این هوای آلوده در نقطه به نقطه شهر نفوذ کرده‌است و راهی برای فرار از آن وجود ندارد.

خودروهای غیر استاندارد، موتورسیکلت‌های از رده خارج، کارخانه‌های آلاینده، بنزین و سوخت‌های فسیلی دست به دست اینورژن یا وارونگی هوا در فصل پاییز داده است تا آلودگی هوا در ایران سومین علت مرگ ومیر باشد.

 

هوای اصفهان ناسالم برای عموم

براساس اطلاعات ایستگاه‌های سنجش کیفی، شاخص کیفیت هوای اصفهان با میانگین ۱۶۶ AQI در وضعیت ناسالم برای عموم قرار دارد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست اصفهان شاخص هوای این کلان‌شهر در ایستگاه پایش خیابان‌های ۲۵ آبان و فرشادی با ۱۶۳، میدان انقلاب و رهنان با ۱۶۷، پارک زمزم، دانشگاه صنعتی و بزرگراه خرازی با ۱۶۶، خیابان پروین اعتصامی با ۱۵۸، زینبیه با ۱۶۱، بولوار کاوه با ۱۵۵، کردآباد با ۱۸۴ و ولدان (ورزشگاه میثاق) با ۱۶۸ AQI در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان است.

امروز شاخص هوا در ایستگاه خیابان میرزا طاهر با ۲۱۷ AQI وضعیت بنفش و بسیار ناسالم و در خیابان فیض با ۱۴۵ AQI وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.‌

امروز شاخص هوا در زرین شهر با ۱۶۷ در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان و در سجزی با ۷۶، مبارکه با ۸۷، شاهین شهر با ۷۹ AQI قابل قبول ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهرهای مجاور اصفهان از جمله قهجاورستان، خمینی شهر، نجف آباد، منطقه صنعتی دولت آباد و کاشان قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

از باران خبری نیست؛ آلودگی می‌تازد

بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی اصفهان جوی پایدار از امروز تا  اواسط  هفته آینده برروی استان استقرار دارد. در مناطق مرکزی، صنعتی و کلان شهر اصفهان آسمانی غبارآلود، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا به ویژه نیمه اول روز انتظار می‌رود که در این خصوص هشدار سطح نارنجی نیز صادر شده است.

 

در جلسه کارگروه هماهنگی اضطرار آلودگی هوای اصفهان چه گذشت؟

باتوجه به تداوم شرایط سکون و پایداری مطلق جو و افزایش غلظت آلاینده‌ها، جلسه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان برگزار شد؛ باتوجه به اینکه شرایط آلودگی هوا تا پایان هفته پیش رو با شدت و ضعف ادامه خواهد داشت؛ امروز شنبه ۱۱ آذر ماه تمام مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش در نواحی شش گانه شهر اصفهان و مناطق آموزش و پرورش فلاورجان، پیربکران، نجف‌آباد، خمینی‌شهر، شاهین شهر، برخوار، مبارکه، زرین شهر و فولادشهر به صورت غیرحضوری برگزار خواهند شد.

همچنین مهدهای کودک، پیش دبستانی و مدارس استثنایی در مناطق یاد شده تعطیل است، کلاس‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز به صورت غیرحضوری و مراکز فرهنگی، ورزشی و مسابقات ورزشی نیز تعطیل خواهند بود.

همچنین مقرر شد امروز شنبه یازدهم آذرماه، طرح زوج و فرد از درب منزل و از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۳:۰۰ و ۱۶:۰۰ تا ۲۱:۰۰ در شهر اصفهان اجرایی شود.

در راستای برخورد با واحد‌های آلاینده نیز هرگونه فعالیتی که منجر به آلودگی هوا شود از جمله خاکبرداری، آتش زدن بقایای گیاهی ممنوع است و با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد و پلیس نیز با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی به طور جدی برخورد خواهد کرد.

 

بتن‌ریزی و خاک‌برداری در شهر اصفهان ممنوع است

سیدعلی عبدالهی، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان اعلام کرد: بنابر اعلام مدیریت بحران استانداری اصفهان تمام عملیات عمرانی از جمله خاک‌برداری و بتن‌ریزی امروز ممنوع است.

وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری در خصوص فعالیت در مابقی روزهای هفته متعاقباً اعلام می‌شود، گفت: اکیپ‌های نظارت و بازرسی این سازمان با همکاری پلیس راهور روزانه در سطح شهر نظارت دارند و با متخلفان برخورد خواهند کرد.

گروه‌های حساس در هوای آزاد تردد نکنند

در شرایط آلودگی هوا توصیه می‌شود که بیماران تنفسی، افرادی که مشکل ریوی، قلبی و عروقی دارند و زنان باردار، کودکان، بویژه کودکانی که مبتلا به بیماری‌های تنفسی هستند و کسانی که مشکل نقص ایمنی دارند، سالمندان جزو گروه‌های حساس هستند و در این شرایط، در هوای آزاد حضور پیدا نکنند.

در عین حال مردم خودشان هم باید همکاری کنند و در شرایطی که غلظت آلاینده‌ها بالا می‌رود، از بردن وسایل نقلیه به بیرون تا حد امکان خودداری کرده و فعالیت‌هایی را که منجر به آلودگی هوا می‌شود، کاهش دهند.

گروه‌های حساس باید تا حد امکان فعالیت‌های ورزشی را در فضای باز انجام ندهند و این فعالیت را به فضای بسته منتقل کنند. گاهی اوقات شاهدیم که برخی افراد در کنار بزرگراه‌ها و جاهایی که در نزدیکی منابع آلاینده است، ‌برخی فعالیت‌های ورزشی را انجام می‌دهند که توصیه می‌شود فعالیت‌های ورزشی را در این روزها در فضای بسته انجام دهند؛ زیرا خود فعالیت ورزشی باعث می‌شود که هوای بیشتری تنفس کنیم و نهایتا آلودگی بیشتری وارد بدن‌مان می‌شود.

 

قانون هوای پاک روی زمین مانده است

دیگر آلوده بودن هوا تبدیل به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم اصفهان و ساکنان کلانشهر‌ها و شهر‌های پرجمعیت شده‌است. تعطیلی مدارس شهرهای آلوده چالشی است که امسال هم مانند سالیان گذشته در حال تکرار است. دوباره نفس مردم اصفهان به دلیل تشدید آلودگی هوا به شماره افتاده و هرچند که معضل آلودگی هوا سال‌ها است گریبانگیر اصفهان و بسیاری از شهرها در کشور است اما هنوز راهکار مؤثری به غیر از تعطیلی مدارس اندیشیده نشده و باز هم راهکار موقتی به جای راهکار اساسی انتخاب شد.

شش سال از تصویب قانون ملی هوای پاک می‌گذرد که در آن وظایف دستگاه‌های مسؤول مشخص شده‌است. این قانون در ۳۴ ماده برای بیش از ۲۰‌دستگاه اجرایی، تکلیف مقرر کرده‌است، اما متأسفانه درصد عمده‌ای از قانون یا اجرا نشده یا ناقص اجرا شده است. عوامل مختلفی دست به دست هم داده تا اجرای قانون هوای پاک مغفول بماند که شاید مهم‌ترین دلیل آن، هماهنگ نبودن دستگاه‌های اجرایی در انجام وظایفشان بوده و اینکه اصلاً نظارت بر آن‌ها نیز به خوبی انجام نشده‌است.

برخی از کارشناسان شهری معتقدند آلودگی هوا راهکار‌های مختلفی دارد، اما آقایان مسؤول در ادوار مختلف آن طور که باید و شاید به این راهکار‌ها توجه نکرده‌اند. هر چند اقدامات مقطعی و کوتاه مدتی در سال‌های مختلف انجام شده، اما هیچ کدامشان چاره‌ساز نشده‌است. به نظر می‌رسد اگر همه سازمان‌های مرتبط با کاهش آلودگی هوا پای کار می‌آمدند و عزمشان را جزم می‌کردند تا یک اقدام اساسی برای کاهش آلودگی هوا انجام دهند، امروز میزان و شدت آلودگی هوا کمتر از این بود.

اگرچه چند سالی است توسط مسؤولان زنگ تشدید آلودگی هوای اصفهان به صدا درآمده، ولی باید پرسید در این مدت چه اقدامی برای کاهش آلودگی هوا انجام‌ داده‏‌اند؟

پایان پیام/۶۳۱۰۱/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول