اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

بلعیده شدن ستاره‌های دیگر توسط «تپ اخترهای عنکبوتی»+عکس

دانشمندان با استفاده از یک رصدخانه فضایی توانستند تعدادی تپ اختر عنکبوتی را ببینند که در حال بلعیدن ستاره‌های همراه خود در خوشه کروی امگا قنطورس هستند.

بلعیده شدن ستاره‌های دیگر توسط «تپ اخترهای عنکبوتی»+عکس

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از اسپیس، رصدخانه فضایی پرتو ایکس چاندرا ناسا، انبوهی از تپ اخترهای عنکبوتی را در حال بلعیدن ستاره های همراه خود در خوشه کروی امگا قنطورس مشاهده کرده است. این داده‌ها می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا درک بهتری از اینکه چگونه ستاره‌های نوترونی (از روی عنکبوتیانی که جفت خود را می‌بلعند، نامگذاری شده‌اند) ستاره‌های اطراف را با پرتوهای شدید تشعشع فرسایش می‌دهند پیدا کنند.

5 تپ اختر عنکبوتی در قلب امگا قنطورس، مشاهده شدند این خوشه یک گروه از حدود 10 میلیون ستاره است که در فاصله 17هزار و700 سال نوری از زمین قرار دارد.

محققان دانشگاه آلبرتا در کانادا، مدت کوتاهی پس از اینکه متوجه شدند 11 از 18 مورد در حال تشعشعات پرتو ایکس هستند، 5 تپ اختر عنکبوتی را در داده های تلسکوپ رادیویی شناسایی کردند.

تَپ‌اخترها ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند. برخی از تپ‌اخترها نیز پرتوهای ایکس تابش می‌کنند.

تپ اخترهای عنکبوتی دسته خاصی از تپ اخترها هستند و نام خود را به دلیل آسیبی که به ستاره های کوچک همراه در مدار اطراف خود وارد می کنند، گرفته اند. از طریق بادهای ذرات پرانرژی که از تپ اخترهای عنکبوتی بیرون می‌آیند، لایه‌های بیرونی ستارگان همراه تپ‌اختر از بین می‌روند.

این فرآیند مخرب امکان پذیر است زیرا تپ اخترهای عنکبوتی معمولاً با فاصله کمی (حدود 14 برابر فاصله بین زمین و ماه) از همراهان خود جدا می شوند. این نزدیکی به ذرات پرانرژی که از تپ اخترها پرتو می‌تابند اجازه می‌دهد تا ستاره‌های همراه خود را بخورند.

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول