اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

عشق به اهل بیت در بوم و رنگ ؛ 9 اثر حسن روح‌الامین تقدیم به مقام مادر

حسن روح‌الامین با روایت داستانی از استاد حسین علیزاده از چگونگی تبدیل عشق به اهل بیت (ع) به یک اثر هنری می‌گوید.

عشق به اهل بیت در بوم و رنگ ؛ 9 اثر حسن روح‌الامین تقدیم به مقام مادر

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، هنر و دین دو اصلی هستند که در عرصه‌های مختلف با هم آمیخته شده و اثری نو را خلق کرده است، شاید در میان تمامی رشته‌ها هنر تجسمی بیش از هر چیز دیگری به مباحث دینی پرداخته و البته کار راحت‌تری را هم برای آن دارند.

حالا چند روزیست که خبر رونمایی از جدیدترین اثر حسن روح الامین در هئیت رایه العباس در صدر اخبار فرهنگی و هنری قرار گرفته است. جدیدترین اثر حسن روح الامین با عنوان «مضطر» در این هیئت رونمایی شد تا تلاقی هنر و معارف دینی در فضایی مربوط به اهل بیت (ع) رونمایی شود.

به گفته اهالی هنر، این اولین باری است که یک تابلوی نقاشی در هیئت رونمایی می‌شود و از این رو می‌توان این رویداد را اتفاقی جدید و بزرگ دانست.

این اثر نمایی از مبارزه حضرت امام حسین علیه السلام و دقایقی قبل از شهادت ایشان و ایستادگی‌شان در برابر حمله حرامیان به خیمه‌های یاران امام (ع) را به تصویر می‌کشد. نقاشی «مضطر» همچنین بر پایه نوحه «مضطر» محمود کریمی خلق شده است که شعر آن به قرار زیر است:

«کَس شاه ندیده‌ست که مضطر شده باشد/ بی‌یار و علمدار و برادر شده باشد

ابلیس به‌سمت حرم و قامت خورشید/ منت‌کش یک نیزه بی‌سر شده باشد

ای وای از آن لحظه که در گودی گودال/ بازیچه سنگ، زاده حیدر شده باشد

می‌سوخت حرم، شاه نگاهش به حرم بود/ دلشوره شه، معجر خواهر شده باشد»

به همین مناسبت برنامه گفت‌وگو محور و مستندگونه «مضطر» با حضور نقاش آثار مذهبی حسن روح‌الامین و مداح برجسته کشور حاج محمود کریمی تهیه، تولید و از قاب تلویزیون پخش شد.

در مستند مضطر حاج محمود کریمی با حسن روح‌الأمین درخصوص طراحی تابلو و حس و حال آن به گفت‌وگو می‌نشیند و در بخش‌هایی از برنامه به نقطه نظرات استاد غلامرضا سازگار، آیت‌الله میرباقری، ابراهیم حاتمی‌کیا، یوسفعلی میرشکاک، محمدعلی رجبی دوانی، سید محمود رضوی پیرامون این اثر منحصر به فرد پرداخته می‌شود.

قطعا هر اثر هنری از یک ایده بزرگ نشات گرفته است، در یکی از قسمت‌های این برنامه حسن روح الامین با اشاره به استاد حسین علیزاده گفت: « یک با ایشان صحبت می‌کرد راجع به قطعه حصار بود که شاهکار ایشان در سال 1354 است، ایشان می‌گفت من بچه بودم تنها زمانی که اجازه داشتم از خانه بی‌حساب و کتاب به بیرون بروم عاشورا بود و ماه رمضان.»

وی ادامه داد: «ایشان می‌گفت این آهنگ نشان دهنده وقتی است که دنبال دسته‌ها در محرم می‌رفتم،‌ ناگهان دسته طیب را می‌دیدم با علم و تجهیزاتی که داشتند و من با آن اندازه کوچک با مردانی که علم و کتل دستشان بود مواجه می‌شدم، این قطعه روایت این صحنه است.»

روح‌الامین در ادامه خطاب به حاج محمود کریمی بیان کرد: «ما با نزدیک به 7 یا 8 سال است که همدیگر را می‌شناسیم، می‌خواهم از نقش متقابل منبر و مخاطب بگویم چه واعظ صحبت کند و چه مداح بخواند.»

سپس محمود کریمی در این رابطه تصریح کرد: «بله قطعا این دو با هم هم‌افزایی دارند، حالا شما حساب کنید، خطاطی و سینما هم به این جمع اضافه شود. فردی مثل استاد علیزاده وقتی با امام حسین (ع) مواجه است متعالی می‌شود،‌ وقتی یک وابستگی قلبی دارد هنگام پیشنهاد برای اعطا شوالیه فرانسه آن را قبول نمی‌کند و می‌گوید افتخارم این است که حسین  ابن علی هستم،‌ حسین علیزاده به معنای حسین پسر علی است، طعم نمک امام حسین (ع) از یاد کسی نمی‌رود.»

حسن روح‌الامین آثار زیادی را برای حضرت زهرا (س) خلق کرده که در ادامه تعدادی از آنها را مشاهده می‌کنید.

در سال‌های اخیر نام حسن‌ روح‌الامین با آثار ماندگار مذهبی گره خورده است. هنرمندی که به برخی کارهای او «کاملا دنباله رو سبک باروک و همه زیبایی‌های ظاهری پیکره سازی، ترکیب بندی و رنگ آمیزی ویژه دورهٔ باروک است.»

روح‌الامین خودش درباره دلیل انتخاب نام مضطر برای آخرین اثرش می‌گوید که «من عمدتا اسامی کارهایم را خودم انتخاب نمیکنم، درباره این اثر هم مثل اکثر کار‌های دیگرم نامگذاری اش را به حاج محمود کریمی سپردیم و ایشان از بین چند نام، عنوان مضطر را انتخاب کردند که برای مخاطب، این نام کاملا مضمون اثر را روشن می‌کند».

یا ساقی العطاشا،لا فتی الا علی،قاهرالعدو، آخرین سرباز لشکر،علی‌اکبر (ع)،ویرانه شام،اول مظلوم،شیرین تر از عسل،علقمه، ،آتش پرستارم شده، آیا تو برادر منی، عرش بر زمین افتاد و بهانه خلقت برخی از آثار مطرح روح‌الامین در سال‌های اخیر با حال و هوای مذهبی بوده که بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

او همینطور کارهایی با موضوع احمد متوسلیان و محسن حججی هم به وجود آورده است. روح‌الامین یکی از کارهایش را با نام «علقمه» که عباس بن علی (ع) برادر حسین بن علی (ع) در نبرد کربلا را به تصویر کشیده، به ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان ایرانی تقدیم نموده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول