اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

حجم تجارت خارجی ایران در 9 ماه به 112.4 میلیارد دلار رسید

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ حجم تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران در 9 ماه سال جاری با احتساب صادرات نفت، به 112.4 میلیارد دلار رسید.

حجم تجارت خارجی ایران در 9 ماه به 112.4 میلیارد دلار رسید

محمد رضوانی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار کرد: برای اولین بار در اعلام تجارت خارجی در کنار واردات و صادرات کالاها و خدمات، آمار صادرات نفت، خدمات فنی مهندسی و صادرات برق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم جزو آمار گمرک منتشر می‌کنیم که تصویر واقعی‌تر و قابل اتکاتر از تجارت خارجی ارائه می‌کند و در ماه‌های آینده نیز پارامترها کامل‌تر می‌شود.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: در رویه واردات در 9 ماه سال جاری 28.7 میلیون تن کالا به ارزش 48.4 میلیارد دلار وارد کشور شده که از نظر ارزش 12 درصد و از لحاظ وزنی 6 درصد رشد نشان می‌دهد.

رضوانی‌فر اضافه کرد: همچنین در رویه صادرات کالا در 9 ماه امسال 101 میلیون تن کالا به ارزش 36.4 میلیارد دلار وارد کشور شده که از نظر وزنی 26 درصد رشد کرده و از نظر ارزش تغییری نداشته است.

وی در مورد صادرات نفت گفت: در 9 ماه سال جاری به ارزش 26.5 میلیارد دلار صادرات نفت و گاز داشتیم که از نظر ارزش نسبت به مشابه سال قبل 10 درصد رشد کرده است، در عین حال به دلیل ملاحظات تحریمی مقاصد صادراتی و تُناژ و مشتریان آن اعلام نمی‌شود.

رضوانی‌فر  در مورد صادرات برق در سال جاری اظهار داشت: 300 میلیون دلار صادرات برق و همچنین از محل صادرات خدمات فنی و مهندسی که دارای قرارداد بوده‌اند، 780 میلیون دلار درآمد برای کشور به دست آمده و جمع کل صادرات کشور با احتساب نفت 64 میلیارد دلار و جمع کل واردات 48 میلیارد دلار و حجم مبادلات تجاری با احتساب نفت در سال جاری 112.4 میلیارد دلار می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشدی معادل 7 درصد برخوردار است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد تراز تجاری گفت: مازاد درآمد ارزی کشور در 9 ماه سال جاری 15.5 میلیارد دلار است

رضوانی فر در مورد مقاصد صادراتی کالاهای ایران تصریح کرد‌: تغییر خاصی صورت نگرفته و چین با 10.3 میلیارد دلار، عراق 6.9 میلیارد دلار، امارات 4.7 میلیارد دلار، ترکیه 3.3 میلیارد دلار و هند 1.7 میلیارد دلار 5 مقصد برای صادرات کالاهای ایرانی بوده‌اند.

وی در مورد مبادی واردات اظهار کرد: امارات 15 میلیارد دلار، چین 13.7 میلیارد دلار، ترکیه 5.3، آلمان 1.6 و هند 1.4 میلیارد دلار به ترتیب مبادی مهم واردات کالا به کشور بودند.

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در مورد ترانزیت کالا بیان داشت: در سال جاری 12.6 میلیون تن کالا از خاک جمهوری اسلامی ترانزیت شده که نسبت به رقم مشابه سال قبل 25 درصد رشد دارد و گمرکات مبدأ برای ترانزیت شامل شهید رجایی، باشماق، پرویزخان و گمرکات دیگر بوده‌اند.

رضوانی‌فر در مورد 20 قلم کالای اساسی وارداتی در سال جاری به جز دارو، گفت: حجم این کالاها 18.3 میلیون تن به ارزش 12 میلیارد دلار بوده که از نظر وزنی تغییری نداشته و از لحاظ ارزش 7.5 درصد کاهش نشان می‌دهد که به خاطر کاهش ارزش شکر، برنج و چای در بازار جهانی بوده است.

وی اظهار داشت: ‌در زمینه واردات کنجاله، کود شیمیایی، جو و گوشت قرمز بیشترین افزایش ارزش واردات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته‌ایم.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول