اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

حماسه تانک‌ها در همدان

۲۱ بهمن را می‌گویم به وقت سال ۵۷؛ حماسه ماندگار همدان را، بنا شده در این مقال دست در دست هم دهیم و سری به روز حماسه تانک‌ها در همدان بزنیم.

حماسه تانک‌ها در همدان

خبرگزاری فارس_ همدان: ستون زرهی کرمانشاه بود و شماری از تانک‌های مجهز و تاریخ ایستاده به ثبت و ضبط وقایع مهم؛ زمستان بود و تب و تاب انقلاب و شمیم بهار.

۲۱ بهمن را می‌گویم به وقت سال ۵۷، حماسه ماندگار همدان را؛ بنا داریم در این مقال دست در دست هم دهیم و سری به روز حماسه تانک‌ها در همدان بزنیم.

حماسه اما از این قرار است، یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران، آن هم در روز ۲۱ بهمن سال ۵۷. درست زمانی که لشکر زرهی کرمانشاه برای سرکوبی مردم انقلابی به سمت تهران به حرکت درآمده بودند و با نقطه عطفی چون دستور آیت‌الله مدنی مواجه شدند، با خیل مردم همدان آن هم کفن‌پوش و دست خالی.

حماسه چنان عظیم بود که شماری از همان خیل مردم با دستان خالی شهید شدند ولی از حرکت تانک‌ها جلوگیری کردند؛ به تعبیری اسناد و مدارک دال بر غوغایی است ساری و جاری در دل مردم.

تشریح بیشتر حماسه هم از این قرار است، اوج فعالیت‌های انقلابی یک ایران بود که به محض شنیدن خبر اعلام برقرارى حکومت نظامى در تهران و خبر حمله‌ افراد گارد شاهنشاهى به همافران و هنرآموزان نیروى هوایى در پادگان فرح‌آباد، در همدان هم به تأسی از همه ایران تظاهرات عظیم و توفنده‌اى آغاز و در نهایت به‌ بامداد روز ۲۲ بهمن کشیده شد.

سوای تظاهرات توفنده، مردم همدانا با دستان خالی ولی اراده‌ای آهنین جلوی حرکت ستون رزهی کرمانشاه که با هدف ظاهری رسیدن به تهران و سودای سرکوب داشتند ایستادند.

اهالی همگتانه در طول مسیر، از اسدآباد تا همدان، با مقاومت تاریخی، تاریخ همدانا را تاریخی کردند و درگیری با همان دستان و اراده به اوج رسید.

تا جایی که سعیدى نامی از قافله عاشقان انقلاب با نارنجک دستى قصد حمله به تانک‌ها را داشت، حمله تن با تانک، اما از خوش روزیی‌اش در اثر انفجار دست خود را از دست داد، صدالبته که در راه انقلاب جان دادن آرزوی همگان بود.

القصه که پایان حماسه تانک‌ها در همدانا به تاریخ نشست و این مقاومت در مسیر انقلاب برگی شد زرین.

پایان پیام/۸۹۰۳۳/ض

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول