اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

یمنی‌ها کالای حامیان اسرائیل را مُفت هم نمی‌خرند

رسانه‌ قطری گزارش داد، پایبندی یمنی‌ها به پویش‌ تحریم کالاهای حامیان رژیم صهیونیستی به رغم عرضه آن با تخفیف‌های فوق العاده در شرایط دشوار اقتصادی یمن برخاسته از ایمان و اعتقاد دینی آنها به مبارزه با دشمن اشغالگر است.

یمنی‌ها کالای حامیان اسرائیل را مُفت هم نمی‌خرند

گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس: در بسیاری از فروشگاه‌ها و  مراکز تجاری در صنعاء، پایتخت یمن و بسیاری از شهرهای این کشور کالاهای کشورهای حامی رژیم اشغالگر روی دست تاجران مانده است.

 مردم یمن از ابتدای تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه پویش‌های بزرگی را در تحریم کالاهای وارداتی از کشورهای حامی رژیم صهیونیستی راه انداختند و به دنبال تقابل نظامی نیروهای مسلح یمن و پس از آن مداخله نظامی آمریکا و انگلیس در دریای سرخ و حملات آنها علیه یمن این پویش‌های تحریم در یمن قوت بیشتری گرفته است.

 

به گزارش وبگاه قطری العربی الجدید، فروش کالاها و محصولات تولیدی کشورهای حامی اسرائیل این روزها  با رکود گسترده‌ای مواجه است؛ علیرغم این واقعیت که قیمت آنها به حدود نصف قیمت تمام شده یا بیشتر هم کاهش یافته است تا مصرف‌کنندگانی را که از استفاده از آنها خودداری کرده‌اند، جلب کند حتی با وجود اینکه قیمت پایین آنها می‌تواند برای اکثر یمنی‌ها که قدرت خرید آنها پایین است وسوسه انگیز باشد.

 

این رسانه قطری آورده است: از چهار ماه پیش پویش‌های تحریم گسترده‌ای برای کالاها و محصولات کشورهای حامی اسرائیل در صنعاء و شهرها و مناطق مختلف یمن وجود دارد و  مقامات ذیصلاح برای ردیابی همه کالاها و خدمات آمریکایی و اسرائیلی با هدف ممنوعیت و تحریم آنها تلاش می‌کنند.

مقامات دولت نجات ملی یمن در صنعا در ۳۱ اکتبر تصمیمی را صادر کردند که  شامل بسته‌ای از اقدامات برای ممنوعیت ورود و گردش محصولات شرکت‌های آمریکایی و لغو نمایندگی‌ها و علائم تجاری شرکت‌های آمریکایی و دیگر شرکت‌هایی است که وزارت صنعت و بازرگانی یمن آن را حامی اسرائیل می‌داند.

 

بر اساس این گزارش، باسم دیوان یک فروشنده یمنی است که می‌گوید بخش اعظم کالاهای مشمول تحریم به نصف قیمت واقعی آنها عرضه شده اما باز هم خریداری ندارد. ماندن این کالاها در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها برای بازرگانان و فروشندگان هزینه‌های هنگفتی را تحمیل می‌کند، زیرا آنها قادر به فروش آن و جبران بخشی از هزینه‌های خود بدون حاشیه سود هم نیستند.

العربی الجدید آورده است: با وجود اینکه نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ و باب المندب با قدرت تمام به تقابل با کشتی‌های تجاری که به سمت بنادر اسرائیل می‌روند ادامه می‌دهد، اما به گفته مقامات موسسات بازرگانی عمومی یمن، ورود صنعاء به میدان نظامی عقب‌نشینی از میدان تحریم کالاهای حامیان رژیم صهیونیستی را به همراه نداشته است.

 

پویش‌های تحریم در صنعا و سایر مناطق یمن شامل ده‌ها  برند در زمینه‌های مواد غذایی، نوشیدنی، تجهیزات، خودرو، لوازم آرایشی، ضدعفونی‌کننده‌ها و لوازم الکتریکی و خانگی متعلق به شرکت‌هایی است که وزارت صنعت و تجارت در صنعا شراکت آنها در قتل‌عام‌های خونین علیه کودکان، زنان و بی‌گناهان در نوار غزه، را تایید کرده است در حالی که  پویش‌های تحریم همچنین شامل ممانعت از هرگونه فعالیت یا ورود محصولات یا اقلام برندهای حامی اسرائیل به بازار یمن می‌شوند.

تا جنگ متوقف نشود، تحریم ادامه دارد

علی الحیفی، تحلیلگر اقتصادی یمن به العربی الجدید گفت که یمنی‌ها در تحریم و سایر تصمیمات در حمایت از مردم فلسطین بر اساس اعتقاد دینی خود جدی عمل کردند  و این پویش تحریم کالاها در صنعاء و بسیاری از مناطق یمن هرگز متوقف نشده است تا زمانی که فلسطینیان به توافق آتش‌بسی دست یابند که تجاوز نظامی اسرائیل علیه غزه را متوقف کند و این پویش تحریم در صنعاء به عنوان کانون اصلی تجارت در یمن و بندر الحدیده در ساحل غربی این کشور که کانون واردات و صادرات است رونق جدی دارد.

 

اداره کل استانداردسازی و کنترل کیفیت یمن در راستای اجرای تصمیم وزارت صنعت و تجارت در صنعا برای ممنوعیت و تحریم محصولات شرکت‌های حامی اسرائیل، برنامه‌هایی با هدف آگاهی‌بخشی و آموزش برای مصرف‌کنندگان تدارک دیده و آنها را به اهمیت تحریم واقف کرده و جایگزینی برای محصولات ممنوعه از کشورهای دیگر یا محصولات داخلی معرفی می‌کند.

هشام محمود یک تاجر دیگر در یمن هم می‌گوید که بخش عمده کالاهای کشورهای حامی رژیم صهیونیستی قبل از پویش تحریم‌ها وارد یمن شده است و همچنان خریداری ندارد با اینکه ما آتش به مال خود زده و آن را مفت می‌فروشیم.

تحریم فرصتی برای حمایت از خانواده‌های مولد و کسب‌و کارهای خُرد

اکرم شاهر یکی از مقامات انجمن حمایت از خانواده های مولد در یمن به العربی الجدید گفت که طی سال‌های اخیر پر شدن بازارهای داخلی در یمن از کالاهای وارداتی افزون بر هدر دادن ارز این کشور بر مشکلات اقتصادی و مالی هم دامن زده است و حالا تحریم گسترده این کالاها فرصت مهمی برای تصحیح بسیاری از مفاهیم و تصمیم ها و رویکردهای اشتباه پیشین بوده است و تولید کنندگان داخلی می توانند از آن برای ارتقای سطح تولید محصولاتشان استفاده کنند تا نیاز بازار داخل به کالاهای مورد نیاز شهروندان را تامین کنند.

 

گزارش‌های اقتصادی حاکی از آن است که سرمایه‌گذاری در زمینه‌های توسعه در یمن راه را برای توسعه اجتماعی و اقتصادی پایدار و عادلانه هموار می‌کند که با یک روش جدید و مؤثر می‌تواند به بهبود پایدار در امنیت غذایی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و بزرگ، کاهش عدم تعادل تجاری شود و افزایش ارزش پول ملی یمن منجر شود.

 

تحریم اسرائیل فرصتی برای همکاری اقتصادی کشورهای اسلامی

به نوبه خود، علی قاید، محقق اقتصادی، در گفت‌وگو با العربی الجدید، معتقد است که تحریم حامیان اسرائیل، فرصت را برای اقدام مشترک اقتصادی کشورهای اسلامی، شناسایی مکانیسم‌های جدید به منظور افزایش همکاری‌های تجاری و توسعه برنامه‌های مشترک اقتصادی و سرمایه‌گذاری بین این کشورها برای بهره گیری از تخصص و تجربیات هر کشور و ایجاد پروژه های مشترک در برق، کشاورزی، غذا و آب برای توسعه این گونه پروژه ها و صنایع کوچک و متوسط ​​در هر کشور فراهم کرده است.

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول