اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ایران توقیف هواپیمای باری ونزوئلا توسط آمریکا را محکوم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز اقدام غیرقانونی آمریکا در توقیف و انتقال هواپیمای باری ۷۴۷ شرکت امتراسور‌ ونزوئلا را محکوم و حمایت ایران از تلاش‌های ونزوئلا برای اعاده مالکیت و دسترسی به اموالش را اعلام کرد.

ایران توقیف هواپیمای باری ونزوئلا توسط آمریکا را محکوم کرد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (سه‌شنبه) ۲۴ بهمن ماه اقدام غیرقانونی آمریکا در توقیف و انتقال هواپیمای باری ۷۴۷ شرکت امتراسور‌ ونزوئلا را محکوم کرد.

براساس اخبار منتشر شده دولت آمریکا یک فروند هواپیمای «بوئینگ-۴۷۷» متعلق به ونزوئلا را توقیف کرده است. مقام‌های آمریکایی در توجیه اقدام خود مدعی شده‌اند که فروش این هواپیما بدون مجوز دولت آمریکا انجام شده است.

وی این اقدام را تصاحبی ناروا و نتیجه ربایش، اقدامات قهری یکجانبه آمریکا و نقض اصول اساسی منشور سازمان ملل و حقوق بین‌المللی خواند.

کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران حمایت قاطع خود را از تلاش‌ها و اقدامات قانونی و دیپلماتیک ونزوئلا در جهت اعاده مالکیت و دسترسی به دارایی و اموال این کشور اعلام می‌کند.

«آسوشیتدپرس» در این باره گزارش داد که مقام‌های آمریکا مدعی هستند که این هواپیما که قبلا توسط یک شرکت هواپیمایی تحریم شده ایران (ماهان) به شرکت دولتی ونزوئلا فروخته شده بوده، نقض قوانین کنترل صادرات آمریکاست. وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که این هواپیما به «فلوریدا» رسیده و آن را اسقاط خواهد کرد.

یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ باری، حامل قطعات خودرو به همراه ۱۴ ونزوئلایی و ۵ تبعه ایرانی در تاریخ شش ژوئن (۱۶ خرداد ۱۴۰۱) از مکزیک وارد آرژانتین شد و دو روز بعد، از ورود این هواپیما به اروگوئه جلوگیری و به ناچار به آرژانتین برگشت و از آن زمان در آرژانتین توقیف شده و گذرنامه‌ خدمه پرواز نیز مصادره و از خروج آنها از آرژانتین جلوگیری شد. 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۱ در این خصوص بیان کرد: هواپیمایی که توقیف است در مالکیت ونزوئلا است و از نظر مالکیت و تابعیت هیچ ارتباطی با ایران ندارد. این هواپیما به طرف ونزوئلایی فروخته شده و مدارک فروش و انتقال مالکیت براساس سازوکارها و قوانین بین‌المللی از جمله ایکائو به ثبت رسیده است و ادعای آمریکا مبنی بر غیرقانونی بودن این معامله ادعای بی ربطی است. مخالفت خود را با این اقدام بیان کردیم. 

بالاخره پنج خدمه ایرانی هواپیمای ونزوئلایی توقیف شده در آرژانتین، پس از ۱۲۹ روز با تلاش دیپلماتیک و کارزار حقوقی و کنسولی مشترک ایران و ونزوئلا آزاد شدند. (اینجا بخوانید)

دادگاهی در آمریکا پس از فرود این هواپیما از آرژانتین خواسته بود تا  آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توقیف کند که این هواپیما در ژوئن ۲۰۲۲ توسط آرژانتین توقیف شد و مقام‌های آمریکایی چندین هفته بعد برای در اختیار گرفتن آن اقدام کردند. آرژانتین روز یکشنبه این هواپیما را به آمریکا منتقل کرده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول