اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

دغدغه اقتصاد فرهنگی و هنری وظیفه اداره کل ارشاد است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه چگونگی تبدیل یک ایده اقتصادی به صنعت، تبدیل صنعت به فروش و رسیدن به بازار غرض ما است، گفت: وظیفه ما به عنوان اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی دغدغه اقتصاد فرهنگی و هنری است.

دغدغه اقتصاد فرهنگی و هنری وظیفه اداره کل ارشاد است

به‌گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، جعفر مروارید صبح امروز در مراسم آیین رونمایی از سامانه ملی «نگارخانه» که در هتل فرهنگ و هنر برگزار شد،گفت: هدف ما از این طرح‌ها بهبود وضع معیشت و تسهیل آن برای هنرمندان و فرهنگیان بوده که یکی از این طرح‌ها، توسعه سامانه‌های مجازی برای فروش آثار هنری است.  

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد:برای اینکه بتوانیم ایده‌های اقتصادی و فرهنگی را هم به فناوری تبدیل کنیم و هم بازار فروش پیدا کند، بازارهای فروش فصلی درمشهد و شهرستان‌ها برنامه ریزی شده است که در همین زمینه مدتی قبل بازار فروشی در کوه سنگی مشهد به مدت 6 شب و با حضور 45 هنرمند در 100 غرفه و فروش تقریبی 600 میلیون تومان با همکاری خانه هنرمندان با هدف معرفی آثار هنری مشهد و شهرستان‌ها برگزار شد. 

وی افزود: ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر دائمی و یکساله با هدف فروش آثار هنری به شکل حضوری در حال برنامه ریزی است. 

مروارید متذکر شد:اهداف کلان این فعالیت‌ها توسعه محصولات فرهنگی و هنری، رونق بازار فروش تولیدات فرهنگی_هنری و قرآنی برای بهبود فضای کسب و کار، توسعه صادرات محصولات فرهنگی_هنری و قرآنی، ایجاد اشتغال و حفظ اشتغال موجود در حوزه فرهنگ و هنر و گفتمان سازی مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی است. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد:در راستای توسعه گفتمان مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی شعار نمایشگاه کتاب که در آبان ماه برگزار می‌شود «فرهنگ، پیشران گفتمان مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی» است. 

وی خاطرنشان کرد:در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، شعار سال جاری که رونق تولید است و همچنین در راستای مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی استاندار خراسان رضوی که نگاهی توسعه گرایانه و عمل گرایانه ناظر بر مشکلات اقتصادی جاری دارد، برنامه هم افزایی را شروع کردند که یک ضلع آن در ارتباط با سرمایه گذاران و کار آفرینان است و هدف جذب سرمایه به داخل استان را دارد.

مروارید افزود: ضلع دیگر آن که نمایندگان مجلس و حکومت بوده،همدلانه موانع کسب کار و سرمایه‌گذار را بر طرف کنند و  امامان جمعه در استان‌ها و مقامات حکومتی عالی هم ناظر این تعاملات هستند،  مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی مقدمات توفیق این برنامه است. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد:مدل بومی که برای رونق تولید در داخل استان داریم هم گرایی و ودغدغه فاق اجتماعی، کاهش بروکراسی اداری، بررسی وضعیت موجود و کاهش مشکلات آن است. 

وی با بیان اینکه چگونگی تبدیل یک ایده اقتصادی به صنعت، تبدیل صنعت به فروش و رسیدن به بازار غرض ما است، گفت: وظیفه ما به عنوان اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی، دغدغه اقتصاد فرهنگی و هنری است. 

مروارید تشریح کرد: ما در چهار بخش می‌توانیم از فضاهای فرهنگی و هنری در راستای رونق تولید استفاده کنیم که بخش اول صنایع فرهنگی و هنری همچون سینما، تئاتر و نمایشگاه‌های هنری است، بخش دوم صنایع فرهنگی چندرسانه‌ای همچون رادیو، تلویزیون و فضای مجازی را شامل می‌شود، بخش سوم صنایع فرهنگی مکتوب بوده که کتاب، مجله و روزنامه را در برمی‌گیرد و بخش چهارم صنایع فرهنگی سرگرمی همچون موزه داری، گردشگری‌ها و جشنواره‌ها است. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: ما نیازمند گفتمان سازی در زمینه اقتصاد فرهنگی هستیم، نا امیدی، بی تفاوتی و سوداگری را نقد می‌کنیم، این نگاه باید تبدیل به نگاهی فعال، مشارکتی،جمعی و مبتنی بر سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی و اقتصادی در آینده باشد.

وی بیان کرد: در جلسه‌ای که در اول هفته دولت برگزار شد از رسانه‌ها خواسته شد ستونی و یا صفحه‌ای از رسانه خود را هر هفته یا هر ماه به تبیین مثلث توسعه اقتصادی _فرهنگی و اقتصاد مقاومتی اختصاص بدهند، همچنین در شورای عمومی فرهنگی در استان دستور کار داده شد که در راستای تبیین این گفتمان فعال و مشارکتی در حوزه اقتصاد و فرهنگ فعالیت کنند. 

وی تشریح کرد: در مناطق پنج گانه استان برنامه معین‌های اقتصادی در جریان بوده و نزدیک به 90 قرارداد معین اقتصادی با استانداری منعقد شده است، معین‌ها را به ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان‌ها معرفی کردیم که هر اداره‌ای با توجه به موقعیت و ظرفیت شهرستان خود در زمینه فرهنگی و اقتصادی بتواند ارتباطاتی بین فرهنگ شهرستان و اقتصاد آن برقرار کند.

مروارید تصریح کرد: ما در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی، کسب و کارهای خانگی فرهنگی و هنری را در هشت منطقه منتخب از مشهد توسعه داده ایم، همچنین برگزاری تئاترهای خیابانی، تجهیز کتابخانه‌ها و حضور سینما سیار در این هشت منطقه می‌تواند نیازهای فرهنگی این مناطق را به لحاظ کاهش آسیب‌های اجتماعی تأمین کنند.  

توجه و ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای استفاده از فناوری در عرضه محصولات هنری

 سرپرست گروه طرح، برنامه و تحول اداری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه این مراسم گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین نامه‌ای را به 6 استان از جمله خراسان رضوی ابلاغ کرده و اهدافی برای کارگروه هم افزایی، انسجام فرهنگی دستگاه‌های اجرایی و تشکیل اتاق فرهنگ، علم و فناوری تبیین کردند. 

مهدی یونسی افزود: از جمله اهداف این کارگروه ارتباط، هم افزایی و تعامل بین دستگاه‌های اجرایی استان، استفاده از ظرفیت شوراهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، شناسایی و بهره‌برداری از فعالیت‌های فناورانه در تولید و عرضه محصولات فرهنگی و هنری، استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی استانی برای ارتقا محتوایی محصولات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای است. 

خرید و فروش اثر هنری یک تجارت است

 هنرمند خطاط با بیان اینکه استفاده از واژه اثر هنری باری محصولاتی که از طریق سامانه نگارخانه به فروش می‌رسد، امر درستی نیست،گفت: این‌ها محصولات هنری هستند و تشخیص یک اثر هنری کار بسیار دشواری است. 

شاهرخ فریوسفی افزود: اینکه فردی یک اثر هنری را برای تزئین خریداری کند، درک غلطی از آثار هنری است چراکه امروزه خرید و فروش آثار هنری یک تجارت در دنیا است.

«نگارخانه»، سامانه‌ای عدالت محور

محمد علی خاوری مسئول و صاحب امتیاز سامانه نگارخانه گفت: این سامانه کاربر محور، عدالت محور و بی واسطه برای فروش محصولات فرهنگی و هنری در سراسر کشور است.

انتهای پیام/ 70061

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول