اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رانش در سوادکوه حادثه طبیعی یا چالش

خبرگزاری فارس: خسارت‌های رانش سالانه زمین در 17 نقطه سوادکوه در حال افزایش است.

رانش در سوادکوه حادثه طبیعی یا چالش

به گزارش خبرگزاری فارس از سوادکوه، هنگامی که خاک و سنگ و سایر اجزای زمین نمی‌توانند کنار هم باقی بمانند و تحت تاثیر جاذبه به حرکت در‌می‌آیند، رانش زمین رخ می‌دهد.

حرکت نزولی در رانش زمین ممکن است بسیار کند رخ دهد (تنها چند میلی‌متر در سال) یا با سرعت بسیار بروز کند و تاثیرات مصیبت‌باری به جای بگذارد.

رانش زمین حتی می‌تواند در بستر دریا و زیر آب رخ دهد و امواج جزر و مدی به وجود آورد که باعث تخریب در مناطق ساحلی شود. این رانش‌ها را رانش زمین زیردریایی می‌گویند.

رانش زمین ممکن است به علت زلزله، فعالیت آتشفشانی، تغییرات آب‌های زیرزمینی، به هم خوردن یا تغییر شیب زمین رخ دهد. ریزش باران شدید در مدتی کوتاه باعث ایجاد لجنی سطحی و با حرکت سریع می‌شود که جریان پیدا می‌کند

بارش مداوم باران در یک مدت طولانی ممکن است باعث رانش عمیق‌تر و با حرکت آهسته زمین شود، ترکیب‌های مختلف خاک در مناطق مختلف نیز باعث بروز رفتارهای مختلف زمین می‌‌شود. همچنین رانش زمین هر سال باعث خسارات و تلفات زیادی در سراسر جهان می‌شود.

* 6 نقطه شهر زیراب رانشی است

رئیس شورای اسلامی شهر زیراب در گفت‌وگو با فارس با اشاره به این مطلب که شش نقطه در شهر زیراب یا روستاهای اطراف با رانش زمین روبه‌رو هستند، گفت: حل مشکل رانشی بودن نقاطی از شهرستان سوادکوه تنها با یاری و مشارکت استانی امکان‌پذیر است.

نرگس کمالی تصریح کرد: انتهای 17 شهریور، پیچ معدن، جنب کشتارگاه، اطراف مدرسه شهید محمدی، جاده بهمنان و سنگ نیشت برخی از نقاط رانشی شهر زیراب و اطراف آن را تشکیل می‌دهد.

وی از بازدیدهای استانی و شهرستانی از مناطق رانشی این شهر خبر داد و گفت: بر اساس قول‌های داده شده، اختصاص اعتبار برای مشکل رانش شهر زیراب در اولویت بودجه‌های سال جاری قرار خواهد گرفت.

* 7 نقطه شهر پل سفید، رانشی است

عضو شورای اسلامی شهر پل سفید نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سوادکوه از وجود هفت نقطه رانشی در شهر پل سفید خبر داد و گفت: شهر پل سفید به علت شرایط طبیعی و جغرافیایی خود دارای مناطق رانشی است که موجب بروز مشکلاتی در این شهر شده است.

علی‌اصغر گرزین تبار ادامه داد: منطقه امیرده، کوی معدن و کوچه شهید جمشیدی در شهر پل سفید و نقاطی از جاده لمزر، فلورد و جاده آسه و رجه شاهد رانش‌هایی در طول سال هستند.

وی از بازدید اعضای ستاد بحران استان و شهرستان از این مناطق خبر داد و گفت: بررسی‌های کارشناسی در مقاطع مختلف انجام شده، ولی کمکی برای رفع این مشکل انجام نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر پل سفید از تلاش شهرداری این شهر برای جمع‌آوری روزانه رانش‌ها خبر داد و عنوان کرد: شهرداری پل سفید با امکانات و تجهیزات خود و استفاده از اعتبارات جانبی اقدامات اولیه‌ای را انجام داده است، ولی برای حل ریشه‌ای این مشکلات نیازمند کمک استانی و شهرستانی هستیم.

وی با اشاره به محرومیت اقتصادی در شهرستان سوادکوه یادآور شد: توان پایین اقتصادی مردم شهرستان سوادکوه نمی‌تواند صدمات اقتصادی رانش اماکن مسکونی یا تجاری را جبران کند.

* رانشی بودن زمین‌های سوادکوه به چالش تبدیل می‌شود

فرماندار سوادکوه نیز در نخستین جلسه شورای اداری شهرستان سوادکوه با اشاره به رانشی بودن مناطقی از شهرستان سوادکوه خواستار توجه جدی مسئولان ادارات و نهادهای این شهرستان به رانشی بودن زمین‌های سوادکوه شد.

عزیز باقری با هشدار به این نکته که در صورت عدم حل ریشه‌ای رانشی بودن زمین در سوادکوه شاهد مشکلات مختلف در آینده خواهیم بود، گفته بود: مشکل رانشی بودن زمین‌های سوادکوه را با مدیریت باید حل کرد و در غیر این صورت تبدیل به چالش بزرگ شهرستانی می‌شود.

به گزارش خبرنگار فارس، به علت رانش زمین در منطقه راه آهن و نرسیده به خیابان شهید ناظری شهر زیراب شاهد تخریب 80 درصدی واحد مسکونی بوده‌ایم که صاحبان آن به نقطه دیگری نقل مکان کردند.

همچنین مناطقی از شهر آلاشت و روستاهای اطراف و محورهای مواصلاتی مهم روستایی سوادکوه نیز در معرض رانش و لرزش قرار دارند.

انتهای پیام/ن10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول