اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد امارات:

گردشگری باید در ایران توسعه یابد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد امارات و دانشگاه آمریکایی دبی گفت: جاذبه‌های گردشگری بسیاری در ایران وجود دارد که با معرفی آن به مسافران می‌توان صنعت گردشگری را در کشور رونق داد.

گردشگری باید در ایران توسعه یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، فاطمه تقی در نهمین همایش ملی شهر و سیمای شهری و چهارمین همایش توسعه شهری که در برج میلاد تهران برگزار شد، با بیان اینکه شهرها زمانی دارای روح خواهد بود که انسان‌ها در شهر رفت‌ و آمد کنند، اظهار داشت: با تحقق این امر نشاط، هدفمند زندگی کردن، آینده‌نگری و ثروتمند بودن برای آنان در شهر به وجود می‌آید.

وی با اشاره به تحقیقات اخیر مبنی بر اینکه انسان کجای دنیا ایستاده‌ است، اذعان داشت: زمانی که اسلام در دوران طلایی بود که مسلمانان شعار «کسی مسلمان نیست خوش آمد» را بیان کردند و با بیان این شعار افرادی که مسلمان نبودن با سفر به شهرهای اسلامی بعدها به دین اسلام گرایش پیدا کردند و مسلمان شدند که این نشان می‌دهد با جذب توریست‌های غیردینی به شهرهای اسلامی می‌توان آنان را مسلمان کرد.

این مسئول با بیان اینکه بین تاریخ و فرهنگ ارتباط عمیقی وجود دارد، عنوان کرد: تاریخ نشان می‌دهد که انسان‌ها چگونه با نصب و رعایت قوانین سرشت طبیعت با یکدیگر ارتباط برقرار کردند.

وی با اشاره به اینکه قوانین جزو روزمره زندگی مردم است که آنان با رعایت آن، فرهنگ قوانین را در شهرها شروع می‌کنند و این بیانگر روشن ارتباط مستقیم تاریخ با فرهنگ است، متذکر شد: زمانی مردم در یک مکانی استقرار دایمی می‌یابند که مردم آن مکان قوانین و مقررات درست زیستن را تصویب کردند و با احترام گذاشتن به این قوانین با یکدیگر در صلح و صفا زندگی می‌کنند.

تقی با بیان اینکه فرهنگ نتیجه نوشته‌ها و نانوشته‌های مردم جامعه است، ابراز داشت: قوانینی که به نظم در می‌آیند زندگی شهروندان را پرنشاط و پرانرژی می‌کند و همین امر موجب امید در زندگی آنان می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد امارات و دانشگاه آمریکایی دبی با اشاره به اینکه طبیعت مجوز زندگی سالم را به انسان‌ها می‌دهد، ابراز داشت: انسان از سرشت طبیعت اجازه می‌گیرد قوانینی نصب کند تا بتواند با رعایت آن زندگی کند.

وی با بیان اینکه پایداری فرهنگ‌ها در طول هزاران سال اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: برخی نمونه‌های اجرای مراسم‌ها در تاریخ وجود دارد که انسان‌ها آن را به دلیل ثبت و ضبط کردن آن در ذهنشان این مراسم‌ها را حفظ و ادامه دادند.

این مسئول با اشاره به اینکه برخی رسم‌ها در زندگی انسان‌ها به وجود می‌آید و انسان‌ها این رسم‌ها را تکرار می‌کنند، ابراز داشت: زمانی این رسم‌ها به شکل‌های مختلف ادامه پیدا کرده که اجرای آن نظم و عظمتی در بین مردم داشته است و همین امر موجب فرهنگ درست می‌شود.

تقی با بیان اینکه فرهنگ با سپاسگزاری ارتباط مستقیم دارد، بیان کرد: انسان با شکرگذاری کردن در زندگی موجب می‌شود طبیعت درهای زیستن را برای او باز کند و برای زیستن او در این محیط استقبال می‌کند. ‌

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد امارات و دانشگاه آمریکایی دبی با اشاره به اینکه پدران ما در گذشته رفتارهای مناسب‌تری با طبیعت داشتند، اذعان داشت: اکنون انسان‌ها با فراموش کردن این رفتارها و عدم رعایت قوانین به طبیعت آسیب می‌رسانند در صورتی که انسان می‌تواند در طبیعت زندگی کند که قوانین زندگی کردن را نصب ‌کند و با شناختن بیشتر طبیعت با او رفتارهای مناسبی انجام دهد.

تقی با بیان اینکه بین تاریخ و فرهنگ رابطه مستقیم دارد، اذعان داشت: با معرفی سرشت‌های نگاه طبیعت در طبیعت‌های مختلف می‌توان شاهد بود که چگونه انسان در دل کوه، کویر، جنگل و آب زندگی می‌کند که نمونه آن نیز در ایران وجود دارد که مردم چگونه در کنار کوهستان شروع به زیستن کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه حضور متفکران، فیلسوفان و محققان در محل استقرار زندگی انسان موجب حفظ طبیعت است، ابراز داشت: متأسفانه از دوران صفویه به بعد در ایران حضور آنان کم‌رنگ شده است و هر زمان که انسان‌ها از این امر جدا شده‌اند موجب بروز آسیب‌ها در طبیعت شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد امارات و دانشگاه آمریکایی دبی با اشاره به اینکه زیستن انسان به آب، خاک، هوا و آتش احتیاج بوده است، ابراز داشت: هر یک از این عوامل به یک اندازه مهم است و انسان‌ها با داشتن این عوامل ادامه حیات دادند.

تقی متذکر شد: انسان‌ها با داشتن خاک، هوا، آب و آتش می‌توانند زندگی کنند، اذعان داشت: در برخی مواقع سه عنصر وجود دارد و عنصر دیگر از جمله آب و هوا وجود ندارد و این امر موجب عدم زندگی می‌شود.

وی با بیان اینکه مکان‌های کوچک و بزرگ برای زندگی کردن در ایران به وجود آمده است، اذعان داشت: کندوان اقامتگاه کوچکی در این کشور است که مردم در آن زمان به دلیل حمله مغول برای زندگی کردن به دل کوه پناه آوردن تا با شکافتن آن بتوانند زندگی کنند که این نمونه‌های زیستن از جاذبه‌های گردشگری است که باید به توریست‌ها معرفی کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد امارات و دانشگاه آمریکایی دبی عنوان کرد: نمونه‌های گردشگری دیگری در ایران از جمله ماسوله که محیط سخت، محکم و سنگین وجود دارد که مردم در این مکان با شناختن طبیعت در این مکان زندگی می‌کنند.

وی متذکر شد: میمن که در کرمان واقع است جایی سخت، کویر و تپه‌ای است و اقامتگاه چند صد ساله دارد و مردم با اقامت کردن در آن و شناخت طبیعت آن زندگی می‌کنند و در آن ادامه حیات می‌دهند و اکنون مردم باید از آن درس زندگی و تاریخ بگیرند.

این مسئول با بیان اینکه اصفهان شهری است که بر اساس اصولی در کنار آب طراحی شده است که این طرح برای نخستین‌بار در دنیا اجرا شده است، ابراز داشت: این نشان می‌دهد نمونه‌های گردشگری بسیاری در ایران وجود دارد که با معرفی آن‌ها می‌توان هر ساله گردشگران بسیاری را جذب کرد و با مسئولان مربوطه در این زمینه تلاش مضاعفی کنند تا گردشگری رونق چشم‌گیری یابد.

انتهای پیام /77009/غ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول