اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر پایگاه میراث جهانی سلطانیه خبر داد:

احیای محدوده شمالی محوطه ارگ سلطانیه

خبرگزاری فارس: مدیر پایگاه میراث جهانی سلطانیه گفت: احیای محدوده شمالی محوطه ارگ از طر‌ح‌‌های اجرایی در گنبد سلطانیه است.

احیای محدوده شمالی محوطه ارگ سلطانیه
علیرضا رازقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: از دروازه شمالی ارگ تا دروازه شمالی گنبد سلطانیه احیا می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری گردشگران گنبد سلطانیه رشد قابل توجهی داشته است، خاطر نشان کرد: افزایش گردشگران در هر دو بخش خارجی و داخلی صورت گرفته است.
مدیر پایگاه میراث جهانی سلطانیه با تاکید بر اینکه در محور ورودی شمالی کاوش‌های باستان شناسی انجام گرفته است، ادامه داد: احیا و آماده کردن این منطقه از گنبد سلطانیه برای آگاه سازی گردشگران خارجی و داخلی با فرهنگ گذشتگان از اولویت‌های این مرکز محسوب می‌شود.
رازقی با بیان اینکه گنبد سلطانیه به عنوان بزرگترین گنبد جهان شناخته شده است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته در زمینه توسعه و احیای وجه کالبدی گنبد سلطانیه تلاش شده است.
وی با اشاره به رعایت بعد معنوی در معماری گنبد سلطانیه افزود: در یک سال گذشته بر این بعد تاکید فراوانی شده و در این زمینه فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است.
مدیر پایگاه میراث جهانی سلطانیه با اشاره به اینکه گنبد سلطانیه به عنوان یکی از بزرگترین موزه نسخ خطی از آیات قرآنی محسوب می‌شود، اضافه کرد: ساخت این بنا وجه معنوی نیز دارد.
رازقی اظهار داشت:‌ گنبد سلطانیه در دوره ایلخانی مصداق غلبه مذهب شیعه بر سایر مذاهب به شمار می‌آید.
وی با اشاره به اینکه در فروردین سال جاری برای نخستین بار در طول تاریخ سلطانیه از حضور روحانیان استفاده شد، ادامه داد: این روحانیون به عنوان راهنمای دینی و مذهبی در گنبد حضور داشتند.
مدیر پایگاه میراث جهانی سلطانیه اضافه کرد: با حضور روحانیان در گنبد سلطانیه به ابهامات گردشگران و مراجعه کنندگان در زمینه انتخاب وجه  دینی و مذهبی در معماری سلطانیه پاسخ داده می‌شود.
 
*گنبد سلطانیه   
این گنبد در هسته مرکزی شهر کوچک سلطانیه و در قسمت جنوب غربی کهن دژ ارگ سلطنتی قرار دارد‌.
گنبد سلطانیه به عنوان یکی از بناهای عظیم اسلامی و شاید با شکوه‌ترین آنها‌، همچون نگینی سر برافراشته، خود نمایی می‌کند‌.
این بنای بی‌نظیر در دوران حکومت سلطان محمد خدابنده اولجایتو در مدت 9 سال احداث شده است.
در ارتباط با کارکرد گنبد سلطانیه دو نظریه ارائه شده است که در نظر نخست مربوط به مورخان و جغرافیدانا‌ن متقدم است که بنای گنبد را به عنوان آرامگاه سلطان محمد خدابنده الجایتو معرفی کرده‌اند.
نظریه دوم معتقد به اختصاص بنا از طرف الجایتو به آرامگاه علی‌ابن ابیطالب (ع) و حسین بن ‌علی (ع) است.
بررسی‌های باستان شناختی و مطالعه در عناصر معماری آن نظریه اختصاص بنای گنبد سلطانیه به ائمه اطهار (ع) را مردود می‌داند.
احداث آرامگاه سلطانیه‌،ارتباطی به رسوم نژاد مغول نداشته بلکه غازان‌خان و الجایتو به تقلید از آرامگاه‌های موجود در ایران به بنای آن همت گماشته‌اند.
سبک نمای ساختمان سلطانیه در واقع تقلیدی از معماری سلجوقی است و نکته جالب توجه این که معماری گنبد سلطانیه الهام‌ بخش معماری سبک گوتیک بوده که از معماری گنبد سلطانیه تقلید کرده است از آن جمله کلیسای سانتا ماریا دلفیوره در فلورانس ایتالیا را می‌توان نام برد که یک قرن بعد از اتمام گنبد سلطانیه، توسط برونلسکی و گیبرتی احداث شد.
گنبد سلطانیه پس از کلیسای سانتاماریا دلفیوره در فلورانس ایتالیا و مسجد ایاصوفیای استانبول‌، سومین بنای عظیم تاریخی در جهان و نخستین بنای عظیم تاریخی در ایران است.
این بنا در رقوم هم کف و طبقه نخست با فضاهای اطراف‌، مرتبط با گنبد‌، دارای پلان نزدیک به مستطیل شکل و ادامه مجموعه در طبقه دوم و سوم دارای پلان هشت ضلعی متمایل به منتظم است‌ و فضای زیر گنبد گند خانه پلان هشت ضلعی دارد.
معماری گنبد سلطانیه نسبت به آثار هم ردیف خود‌، از نظر عظمت و ابعاد‌، منحصر به فرد بوده و نمونه بدیعی از یک آزمایش موفق است.
این بنا 52 متر ارتفاع ، 25.60 متر دهانه قوس گنبد،6.85  متر عرض جرزها به استثنای جرزهای شمال غربی و شمال شرقی که به عرض 12.4 متر است.
تزیینات آجری‌، تزیینات گچ‌بری‌، کتیبه ‌نویسی و کاشی ‌کاری از عمده‌ترین عوامل تزیینات در گنبد سلطانیه است و هر کدام از قسمت‌های مختلف این بنا با تزئینات فوق منقش و هر قسمت زیبائی‌های هنری خاصی را به نمایش می‌گذارد‌.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول