اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر خبر داد:

تولید 62 هزار تن ماهی قزل‌آلا در کشور

خبرگزاری فارس: کارشناس بخش بهداشت و بیماری‌های آبزیان پژوهشکده اکولوژی دریای خزر از تولید بیش از 62 هزار تن ماهی قزل‌آلا در کشور خبر داد.

تولید 62 هزار تن ماهی قزل‌آلا در کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، آذین زاهدی عصر امروز در جمع محققان آبزی‌پروری این شهرستان اظهار داشت: ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان تنها ماهی پرورشی در تمام کارگاه‌های تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی کشور است.
وی از تولید بیش از 62 هزار تن ماهی قزل‌آلا در کشور خبر داد و افزود: استان‌های چهار محال و بختیاری با تولید بیش از 10 هزار و 43 تن، مازندران 8 هزار و 97 تن، لرستان 7 هزار و 997 تن، فارس 4 هزار و 600 تن، آذربایجان 4 هزار و 420 تن، کهگیلویه و بویراحمد 3 هزار و 820 تن و تهران با 2 هزار و 475 تن در رتبه‌های نخست تا هفتم قرار دارند.
زاهدی با بیان اینکه تولید قزل‌آلا در حال افزایش است، تصریح کرد: اگر به ازای هر 10 تن تولید سه نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول کار شوند، این میزان تولید برای 18 هزار و 600 نفر ایجاد اشتغال کرده است.
کارشناس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر قیمت هر کیلو ماهی قزل‌آلا در حال حاضر در بازار مصرف را بین 4 هزار و 400 تا 4 هزار و 800 تومان اعلام کرد و گفت: قیمت تمام شده تولید یک کیلو ماهی قزل‌آلا با احتساب تمام هزینه‌های مورد نظر در شرایط حاضر 3 هزار تومان برآورده شده بنابراین مقدار سود باقی مانده برای مزارع کوچک با سقف تولید پنج تا 10 تن اقتصادی نبوده و اگر یک بیماری با قدرت مرگ‌ومیر دهنده بالا به مزرعه راه پیدا کند این صنعت با ورشکستگی مواجه می‌شود.
وی به مطالعه 60 مزرعه در استان‌های لرستان، گیلان، مازندران، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و کرمانشاه اشاره کرد و بیان داشت: 429 نمونه ماهی بیمار همراه با علایم واضح بالینی و تلفات بین چهار تا بیش از 50 درصد جمع‌آوری شدند و مورد بررسی آزمایشگاهی و تشخیص قرار گرفتند.
زاهدی با اشاره به خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری استرپتوکوکوزیس در صنعت آبزی‌پروری ماهیان سردآبی، خاطرنشان کرد: از بیش از 50 درصد ماهیان بیمار همراه با علایم، گونه‌های مختلف باکتری استرپتوکوکوس جداسازی شدند.
به گفته وی، در صورت عدم توجه به آبزی‌پروری نه‌تنها این صنعت گسترش نمی‌یابد بلکه خسارت‌های جبران ناپذیری متوجه آن می‌شود.

*بیولوژیست‌ها زنگ انقراض ذخایر ماهیان خاویاری را به صدا در آورده‌اند

کارشناس بخش بهداشت و بیماری‌های آبزیان پژوهشکده اکولوژی دریای خزر نیز در این جلسه ماهیان خاویاری را از با ارزش‌ترین ماهیان تجاری دنیا دانست و گفت: ذخایر طبیعی این ماهیان تهدید شده است.
فرشیده حبیبی با بیان اینکه بیولوژیست‌ها زنگ انقراض ذخایر ماهیان خاویاری را به صدا در آورده‌اند، افزود: میزان صید جهانی از 14 هزار و 500 تن در سال 1991 به یک‌هزار و 400 تن در سال 2004 رسیده و در ایران نیز میزان تولید خاویار به کمتر از پنج تن در سال 1387 رسیده است.
وی ادامه داد: ناتوانی در برطرف کردن مشکلات به‌وجود آمده در بازسازی ذخایر، زیستگاه‌های طبیعی و ... این گروه از ماهیان موجب شده که ماهیان خاویاری به صنعت آبزی‌پروری معرفی شوند.
حبیبی با اشاره به اینکه بیش از دو دهه از آغاز پرورش ماهیان خاویاری می‌گذرد، تصریح کرد: این صنعت روبه گسترش بوده اما شناخت از وضعیت بهداشتی و بیماری‌های آن محدود است.
کارشناس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر به بررسی تلفات موردی فیل ماهی و ماهی شیپ در مزارع پرورشی ماهیان خاویاری استان مازندران اشاره کرد و بیان داشت: سبب‌شناسی تلفات موردی فیل ماهی و ماهی شیپ مزارع پرورشی ماهیان خاویاری استان مازندران در چهار مرحله بررسی شد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول