اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان گرگان خبر داد

تولید سالانه 90 میلیون ماهی زینتی در کشور

خبرگزاری فارس: کارشناس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب‌های داخلی گرگان از تولید سالانه 90 میلیون قطعه ماهی زینتی در 834 مرکز کشور خبر داد.

تولید سالانه 90 میلیون ماهی زینتی در کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، بهروز قره‌وی صبح امروز در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری این شهرستان اظهار داشت: تکثیر، پرورش و تجارت ماهیان تزیینی در حال حاضر یکی از حوزه‌های جذب برای سرمایه‌گذاری و تحقیق به ‌شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه تنوع گونه‌ها و محیط‌های تولید ماهیان زینتی در مقایسه با آبزیان خوراکی بر جذابیت صنعت آبزی‌پروری می‌افزاید، افزود: توسعه فعالیت ماهیان زینتی در ایران از سال 1372 با 15 واحد دارای مجوز رسمی آغاز شد.
قره‌وی به تولید سالانه بیش از 90 میلیون قطعه ماهی زینتی در 834 مرکز در سراسر ایران اشاره کرد و گفت: بیش از 3 هزار نفر به طور مستقیم در این حرفه فعالیت می‌کنند.
کارشناس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب‌های داخلی گرگان با اشاره به بررسی آلودگی‌های انگلی در کارگاه‌های تکثیر و پرورش ماهیان تزیینی شهرستان مشهد، بیان داشت: حدود 320 عدد ماهی از انواع زبرا دانیو، گوپی معمولی، گوپی سنگاپوری، گورامی، آنجل، پلاتی، فلاور هورن، دم شمشیری، گلدفیش و گرین تیلور از 9 کارگاه تکثیر و پرورش ماهیان تزیینی شهرستان مشهد نمونه‌برداری شد.
وی ادامه داد: اندام‌های سطح خارجی بدن و باله‌ها، آب‌شش‌ها، و دستگاه گوارش بدن ماهیان تزیینی با استفاده از تهیه لام مرطوب مورد بررسی قرار گرفت.
به گفته قره‌وی، نتایج حاصل از بررسی‌ها نشان می‌دهد که از بین انگل‌های شناسایی شده، به ترتیب ژیروداکتیلوس با 5.14 درصد در ماهی گوپی، داکتیلوژیروس در ماهی فلاور هورن و انگل کاپیلاریا با 27 درصد در ماهی آنجل بیشترین درصد شیوع را داشته‌اند.
کارشناس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب‌های داخلی گرگان میزان نقل و انتقال ماهیان تزیینی نسبت به ماهیان خوراکی درون شهرستان‌ها، بین استانی و حتی کشور را بیشتر دانست و تصریح کرد: جابه‌جایی انگلی از طریق ماهیان تزئینی بیشتر صورت می‌گیرد.
وی بر رعایت اصول مدیریت بهداشتی در واردات ماهیان تزیینی از طرف پرورش دهندگان به عنوان سرمایه‌گذاران اصلی به منظور جلوگیری از ورود انگل‌های خطرناک به درون کارگاه‌ها تاکید کرد و اذعان داشت: این امر نظارت بیشتر دستگاه‌های اجرایی به عنوان متولی امر بهداشت و بیماری‌ها را می‌طلبد.

* گونه‌های داکتیلوژیروس جدا شده در ماهیان پرورشی تعیین شدند

عضو هیئت علمی گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی نیز در این جلسه به تعیین گونه‌های داکتیلوژیروس جدا شده از ماهیان کپور پرورشی شهرستان مشهد اشاره کرد و گفت: مونوژن‌ها به عنوان ایجاد کننده بیماری در انواع پرورش ماهی شناخته شده‌اند.
محمدرضا نصیری با بیان اینکه در واردات به گونه‌های داکتیلوژیروس به عنوان عوامل بیماری‌زای بالقوه توجه جدی نمی‌شود، افزود: داکتیلوژیروس در آبشش ماهیان ساکن هستند.
وی تعیین گونه انگل در تعیین تنوع زیستی و پیشگیری از آن را بسیار پر اهمیت خواند و ابراز داشت: بالغ بر 70 گونه داکتیلوژیروس از ماهیان آب‌های شیرین ایران گزارش شده است.
نصیری با اشاره به اینکه گونه داکتیلوژیروس با داشتن سیر تکاملی مستقیم و داشتن قدرت تکثیر بالا موجب افزایش انتقال و شدت آلودگی در شرایط متراکم می‌شود، خاطر نشان کرد: معمولی‌ترین روش برای تشخیص گونه داکتیلوژیروس بررسی ساختار مورفولژی کرم است.
عضو هیئت علمی گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی حضور مونوژن‌ها و استرس ناشی از آنها را موجب ایجاد بروز بیماری‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی عنوان کرد و بیان داشت: اقدام‌های پیشگیرانه و درمان علیه این انگل‌ها باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
انتهای پیام/صا10/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول