اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز:

سند چشم‌انداز پژوهش و فناوری دانشگاه تدوین می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: تدوین سند پژوهش و فناوری دانشگاه برای پنج سال آینده در دستور کار و اولویت این دانشگاه قرار دارد.

سند چشم‌انداز پژوهش و فناوری دانشگاه تدوین می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، علیرضا زراسوندی بعد از ظهر امروز در نشست مشترک با اعضای هیئت علمی فعال در طرح‌های تحقیقاتی با بخش صنعت اظهار داشت: در این سند چشم‌انداز، وضعیت موجود و افق 5 سال آینده دانشگاه با توجه به اسناد بالادستی و اقبال عمومی جامعه به سمت کاربردی کردن تحقیقات در حوزه پژوهش ترسیم خواهد شد.
وی با اشاره به افزایش میزان قراردادهای منعقد شده با دستگاه‌ها طی سال‌های اخیر، تصریح کرد: دانشگاه شهید چمران در عقد قرارداد با دستگاه‌های اجرایی و صنایع در میان دانشگاه‌های مراکز استان‌ها طی سال‌های اخیر همواره در ردیف اول تا سوم قرار داشته است.
‌زراسوندی یادآور شد: طبق قانون بودجه دستگاه‌های اجرایی و صنایع مکلف به صرف نیم درصد بودجه خود در امور پژوهشی هستند و البته به آنها اختیار داده شده که تا سه درصد بودجه را به این کار اختصاص دهند. علاوه بر این، دستگاه‌های اجرایی استان مجازند تا 40 درصد اعتبارات پژوهشی خود را با تصویب شورای برنامه‌ریزی استان در ایجاد زیرساخت‌های پژوهشی مورد نیاز در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی استان هزینه کنند.
وی تاکید کرد: با توجه به مصوبه هیئت دولت، دستگاه‌های اجرایی خوزستان موظفند حداقل 70 درصد اعتبارات پژوهشی خود را در استان از طریق عقد قرارداد با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هزینه کنند و این فرصت خوبی برای اساتید است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز در بخش دیگری از این نشست، سیاست‌ها و رویکردها، دستورالعمل‌های حاکم، امتیازات تشویقی طرح‌های پژوهشی با صنعت را تشریح کرد و با اشاره به تاکید شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان توسط اعضای هیئت علمی مورد توجه دولت و مندرج در قانون بودجه است که به زودی آیین‌نامه داخلی آن در هیئت رئیسه دانشگاه تصویب و ابلاغ خواهد شد.
‌زراسوندی پشتیبانی از نظام علمی وفناوری کشور، حمایت از پژوهش‌های کاربردی با رویکرد حل مسئله با هدف تقویت ارتباط موثر میان دانشگاه و صنعت، افزایش نقش صنعت در تامین بودجه‌های تحقیقاتی، گسترش انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت با تقویت تجاری‌سازی فناوری، توسعه روش‌های نهادی مانند بازارسازی برای محصولات نوآورانه، ایجاد مناطق آزاد حمایت از این نوع محصولات، تقویت نقش مراکز سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر و صندوق‌های تامین مشترک، حمایت از ایده‌های نو و مبتکر را از جمله سیاست‌‌های کلی شورای علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد.
وی بر توسعه پژوهش‌های بنیادی و معرفتی در حوزه علوم انسانی مرتبط با برنامه‌های راهبردی تاکید کرد و گفت: علوم دینی و معرفتی، علوم پایه، علوم کاربردی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، حمل ونقل، عمران، فناوری هسته‌ای، حوزه بهداشت و سلامت، کشاورزی، آب و منابع طبیعی، برق و انرژی، علوم نوظهور اهم اولویت‌های تحقیقاتی هستند که لازم است اعضای هیئت علمی در این بخش‌ها وارد شوند و تعاملاتی با دستگاه‌های اجرایی و صنایع برقرار کنند.
زراسوندی با اشاره به اخذ موافقت اولیه تاسیس سه قطب جدید آموزش مداوم، دامپروری و کتابداری، تصریح کرد: قطب‌ها اکنون ابزاری توانمند در دانشگاه‌ها به شمار می‌روند و به عنوان مشاوران ارشد و مشاوران علمی طرح‌های تحقیقاتی محسوب می‌شوند.
انتهای پیام/ش10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول