اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فعال محیط زیست:

حفظ محیط زیست نیازمند فرهنگ‌سازی است

خبرگزاری فارس: یک فعال محیط زیست با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ زیست‌محیطی گفت: حفظ محیط زیست نیازمند فرهنگ‌سازی در جامعه است.

حفظ محیط زیست نیازمند فرهنگ‌سازی است

محمد علی اینانلو امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در رشت اظهار داشت: ایران دارای 41 عنوان از تالاب‌های جهانی از 42 عنوان تالاب موجود در دنیا است.

وی با بیان اینکه باید قدر این موهبت الهی را بدانیم، افزود: حیات بشر بستگی به طبیعت و محیط زیست دارد و بشر باید برای ارتقای سلامت جامعه نگاه ویژه‌ای به زیست‌بوم‌ها داشته باشد.

این مستندساز محیط زیست با تاکید بر اینکه کوتاهی در توجه به طبیعت خسارات جبران‌ناپذیری دارد، گفت: مردم، مسئولان و نهادهای وابسته باید در این راستا تلاش بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه ایران دارای تنوع طبیعت بسیار زیبایی است، تصریح کرد: کشورها با تمام وسعتی که دارند تنوع اقلیمی و آب و هوایی ایران را ندارند و ما جزو معدود کشورهایی هستیم که این همه تنوع اقلیمی و آب و هوایی داریم.

اینانلو با بیان اینکه اکوتوریسم جهانی هشت شاخه اصلی دارد، اذعان داشت: شاخه‌های اصلی و 800 شاخه فرعی اکوتوریسم در طبیعت ایران در دسترس بوده و با تربیت نیروهای جوان می‌توان این جاذبه‌ها را بیش از پیش به جامعه ایرانی و جهانی معرفی کرد.

وی تالاب‌ها را شاهکار آفرینش نامید و افزود: بشر با تمام پیشرفت‌های علمی هنوز به گوشه‌ای از رمز و راز خلقت خداوندی پی نبرده و در کمتر از 50 سال گذشته بشر تالاب و مرداب را دشمنان زشت آفرینش می‌دانست در حالی که امروزه اهمیت این اکوسیستم با ارزش برای همگان روشن است.

به گفته این فعال محیط زیست، باید با فرهنگ‌سازی و مدیریت دلسوزانه قدر این نعمت‌های خدادادی را بیش از پیش دانست و به احیای طبیعت پرداخت.

وی تصریح کرد: تالاب‌ها فواید بسیار زیادی دارند هر چند تا نیم قرن پیش تالاب‌ها را زمین‌های بی‌ارزش و پر از پشه می‌دانستند و اقدام به پر کردن آنها می‌کردند.

اینانلو با اشاره به اینکه برای حفاظت از تالاب‌ها باید برنامه منسجمی داشت، خاطر نشان کرد: حفظ این سیستم‌های پیچیده اکولوژیک و بهره گرفتن از منابع بی‌شمار اقتصادی، تفرجگاهی و ژنتیکی تنها منوط به مطالعه و شناخت دقیق از هر تالاب است.

وی اضافه کرد: مداخله انسان عصر حاضر در طبیعت، تباهی منابع، به خطر افتادن حیات و ناپدید شدن گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی ارزشمند را به‌ دنبال داشته و توازن معقولانه حیات موجودات را در کره زمین بر هم زده است.

این فعال محیط زیست، با بیان اینکه نابودی تالاب‌ها مختص کشورهای در حال رشد نیست، یادآور شد: در کشورهای صنعتی نیز گسترش کشاورزی با اتکا به نابودی تالاب‌ها صورت گرفته است و از این نظر هر دو گروه از کشورهای در حال توسعه و صنعتی جهان دارای ویژگی مشترکی هستند.

انتهای پیام/خ۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول