اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آماری نگران‌کننده و قابل توجه مسئولان/

دانش‌آموزان والدین تحصیل‌کرده و پولدار بیشتر فست‌فود می‌خوردند

خبرگزاری فارس: عضو گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: یافته‌های مطالعه‌های انجام شده روی دانش‌آموزان اصفهان نشان داد که مصرف فست‌فود با تحصیلات بالای والدین و درآمد بالای خانوار ارتباط مستقیم دارد.

دانش‌آموزان والدین تحصیل‌کرده و پولدار بیشتر فست‌فود می‌خوردند

غلامرضا شریفی‌راد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: در سال‌های اخیر مصرف فست‌فود به طور چشمگیری در بین نوجوانان افزایش یافته به طوری که حدود 30 درصد کودکان و نوجوانان ایالات متحده به طور روزانه فست فود مصرف می‌کنند.

وی بیان داشت: مصرف فست‌فودها با اضافه وزن، رژیم غذایی کم‌ارزش و مقاومت انسولین در ارتباط است.

عضو گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: مطالعه در ارتباط با بررسی عوامل پیش‌بینی کننده رفتار دانش‌آموزان دبیرستانی اصفهان در زمینه مصرف فست‌فود با استفاده از تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه این مطالعه به صورت توصیفی تحلیلی روی 521 دانش‌آموز دبیرستانی در رنج سنی 15 تا 18 سال است انجام گرفت، افزود: در این مطالعه توصیفی از متغیرهای دموگرافیک و متغیرهای مبتنی بر سازه‌های تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده، نگرش، هنجارهای انتزاعی، کنترل رفتاری درک شده و متغیرهای مستقل دیگر شامل رفتار گذشته و کنترل رفتار واقعی استفاده شد.

شریفی‌راد میانگین سنی دانش‌آموزان را 16.28 سال خواند و افزود: یافته‌های این مطالعه نشان داد که مصرف فست‌فود با تحصیلات بالای والدین و درآمد بالای خانوار ارتباط مستقیم دارد.

وی ادامه داد: مصرف فست‌فود طی 30 سال اخیر رشد فزاینده‌ای در آمریکا و کشورهای اروپایی داشته و فست‌فودها غذای محبوب نوجوانان است، به طوری که نزدیک یک سوم نوجوانان به طور روزانه از غذاهای آماده بیرون از منزل استفاده می‌کنند.

عضو گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مطالعه‌ای نشان داده است که روزانه 37 درصد نوجوانان و 42 درصد کودکان فست‌فود می‌خوردند، گفت: هم‌چنین مطالعه فقیه و انوشه نشان داد که 20 درصد نوجوانان و 10 درصد بزرگسالان سه بار و بیشتر در هفته ساندویچ مصرف می‌کردند.

وی ادامه داد: این نشان می‌دهد که نوجوانان امروزی نسبت به نسل قبل، فست‌فودهای بیشتر و در اندازه و سهم‌های بزرگ‌تری را تجربه می‌کنند.

شریفی‌راد با اشاره به اینکه در حقیقت فست‌فودها، غذاهایی هستند که به طور سریع آماده می‌شوند و به طور معمول در محیط‌های خارج از خانه تهیه می‌شوند، افزود: مصرف غذاهای پرچرب معمولاً با چاقی، افزایش کلسترول خون، بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت نوع دو و با برخی از سرطان‌ها در ارتباط است.

وی اضافه کرد: اکثر نوجوانان از رژیم‌های غذایی پرچرب و از میوه و سبزیجات کمتر استفاده می‌کنند، بررسی‌های مختلف دلیل رواج و افزایش چشمگیر مصرف فست‌فود را تغییر ساختار سنتی خانواده، دل‌چسب و لذیذ بودن این غذاها، کم هزینه بودن و دسترسی راحت و آسان می‌دانستند.

شریفی‌راد یکی از راه‌های تغییر عادت‌های غذایی در افراد را تغییر در نگرش آنان دانست و ادامه داد: در این میان تئوری‌ها به خوبی می‌توانند به تعیین ویژگی‌ها، باورها و ارزش‌های فردی که مرتبط با رفتارهای بهداشتی مختلف هستند و ممکن است قابل تغییر باشند، کمک کنند.

عضو گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مهم‌ترین عامل تعیین کننده رفتار، قصد فرد برای انجام آن رفتار است که قصد هر فرد توسط سه عامل تعیین می‌شود.

وی نخستین عامل مؤثر در قصد افراد را نگرش فرد به رفتار دانست که بازتابی از ارزیابی مثبت و منفی فرد نسبت به آن رفتار به وجود می‌آید، اظهار داشت: دومین عامل، درک فرد از فشارهای اجتماعی ناشی از افراد مهم در انجام یا انجام ندادن رفتار (هنجارهای اجتماعی) است.

شریفی‌راد بیان داشت: سومین عامل، درک فرد از آسانی و سختی انجام رفتار (کنترل رفتاری درک شده) است که شامل عوامل داخلی و خارجی بوده که این عوامل، می‌توانند سبب ممانعت یا تسهیل انجام رفتار شوند.

وی گفت: این مطالعه توسط پرستو یارمحمدی عضو گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، لیلا آزادبخت عضو مرکز تحقیقات و امنیت غذایی اصفهان، محمدعلی مروتی‌شریفی عضو گروه آموزش بهداشت، اکبر حسن‌زاده عضو مرکز تحقیقات امنیت غذایی اصفهان انجام شد.

انتهای پیام/ش10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول