اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های گردشگری کردستان ـ 1

زریوار نگین گردشگری غرب ایران / افسانه شهری مدفون در زیر آب

خبرگزاری فارس: مریوان نگین غرب کشور با جاذبه‌های طبیعی مهیای پذیرای مهمانان نوروزی از سراسر کشور است.

زریوار نگین گردشگری غرب ایران / افسانه شهری مدفون در زیر آب

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، شهرستان مریوان در غرب استان کردستان و شهر مریوان در فاصله 125 کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده که حدود یک قرن سابقه تاریخی دارد و تا سال 1344 دژ شاهپور نامیده می‌شد.

این شهرستان مرکز فعالیت‌های گردشگری طبیعی و گردشگری خرید است که وجود مناطق جنگلی، مرز رسمی باشماق، دریاچه زریوار، روحیه شاد و مهمان‌پذیر مردم موجب جذب گردشگران شده و به علت همجواری با منطقه طبیعت‌گردی هورامان، دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی بیشترین تورها را در این شهرستان برگزار می‌کنند.

انگیزه خرید کالا و اجناس خارجی به قیمت ارزان و خرید در بازار سرپوشیده "اورامی‌ها" نیز یکی دیگر از دلایل انتخاب مریوان برای مسافرت است.

* "زریبار" افسانه شهری مدفون در زیر آب

دریاچه زریوار مهم‌ترین و کم‌نظیرترین جاذبه آبی در غرب کشور است که در فاصلة سه کیلومتری غرب مریوان قرار گرفته و جاده آسفالته‌ای آن را به شهر مریوان پیوند می‌دهد.

وجه‌ تسمیه‌ زریوار و زریبار که‌ هر دو در منطقه‌ متداول‌ است‌، به‌ واژه‌ «زری‌» که‌ در زبان‌ کردی‌ به‌ معنی‌ دریاچه‌ است‌، بر می‌گردد و پسوند «دار» و «بار» پسوند تشبیهی‌ و زریبار یا زریوار به‌ معنی‌ دریاچه‌وار است.

درباره‌ این‌ دریاچه‌ افسانه‌های‌ متعددی‌ وجود دارد که‌ مشهورترین‌ آنها وجود شهری‌ مدفون‌ در زیر آب‌های‌ دریاچه‌ است.

این دریاچه که در ارتفاع یک هزار و 285 متری از سطح دریا واقع شده با طول 4.5 کیلومتر و عرض کمتر از دو تا سه کیلومتر مساحتی حدود 850 تا 900 هکتار و عمق متغییر پنج تا دو متر دارد.

آب زریبار شیرین و از جوشش چشمه‌های کف دریاچه تأمین می‌شود و حجم‌ آب آن از 22.5 میلیون‌ مترمکعب‌ تا 47.5 میلیون‌ مترمکعب‌ در طول‌ سال‌ متغیر است.

در دریاچه زریبار و اطراف آن حدود 33 نوع پرنده و حیوانات زیست می‌کنند.

وضعیت استقرار شهر مریوان(مستقر در دامنه کوه) و دریاچه که توسط جنگل‌های انبوه و نیمه‌انبوه احاطه شده، مناظر بسیار زیبا و بدیعی را به وجود آورده‌ و بر تپه‌ای کوچک در قسمت شرقی آن مهمانسرای ایرانگردی و جهانگردی احداث شده است.

* تفرجگاه‌های جنگلی اطراف مریوان

به علت وجود محیط کوهستانی و جنگلی اطراف مریوان تفرجگاه‌های بسیاری از جمله رودخانه و سد گاران در محور اصلی مریوان به سقز، آبشارهای فصلی با نام"قمچیان" و" گویله" در نزدیک روستاهایی با همین نام قرار گرفته‌اند که در فصل بهار با زیبایی خود موجب جذب گردشگر در این مسیر می‌شوند.

* قلعه مریوان 

قلعه مریوان در سه کیلومتری جنوب شرقی مریوان یکی از چهار مرکز خاندان اردلان در کردستان و در روزگار "سرخاب بیگ" مرکز و مقر حکومت کردستان بوده است.

قدمت این بنا به سال 945 هجری قمری بر می‌گردد و تا روزگار « سلیمان خان اردلان »، یکی از چهار مرکز حکمرانی خاندان اردلان در کردستان و در روزگار « سرخاب بیگ » مرکز و مقر حکومت کردستان بود.

"سرخاب بیگ" این قلعه رفیع را دارالملک خود ساخت و همچنان مرکز حکمرانی کردستان به شمار می‌رفت، تا این که هلاکوخان به رغم تعمیر و پدید آوردن ابنیه‌ای تازه مثل مسجد و افزودن استحکامات جدید بر قلعه، مرکز حکمرانی خود را به قلعه پالنگان منتقل کرد.

* پل گاران

پل‌ گاران (کاروان)‌ روی‌ رودخانه‌ دایمی‌ " گاران" (چم‌ گاران‌) که‌ از ارتفاعات‌ بلند و برف‌‌گیر منطقه‌"سرشیو" مریوان‌ سرچشمه‌ می‌گیرد، ساخته‌ شده‌ است.

‌این‌ پل‌ ارتباط‌ بین‌ دو منطقه‌ "جانوره‌" و "گاران‌" در مریوان‌ را فراهم‌ می‌سازد و‌ در فاصله‌ 12 کیلومتری‌ شرق‌ شهر مریوان‌ و در 900 متری‌ کارخانه‌ آسفالت‌ شهرداری‌ واقع‌ شده‌ است.

این پل‌ دارای‌ دو پایه‌ با بسترسازی‌ آغاز و سپس‌ پایه‌های‌ آن‌ ایجاد شده‌ و در ساخت‌ آن‌ ملات‌ سنگ‌، ساروج‌ و آجر به‌ کار رفته‌ و برای‌ ساخت‌ پایه‌های‌ پل‌ از سنگ‌های‌ تراشیده‌ استفاده‌ شده‌ است.

پل‌ گاران دارای‌ دو پایه‌ شش‌ ضلعی‌ در میان‌ رودخانه‌ و دو پایه‌ متصل‌ به‌ ارتفاعات‌ طرفین‌ رودخانه‌ است‌ و سه‌ دهانه‌(چشمه‌) دارد و طول‌ آن 42  و عرض‌ آن‌ 9.5 و ارتفاع‌ آن‌ شش متر است.

‌  از آنجا که‌ این‌ پل‌ ارتباط‌ مریوان‌ سنندج‌ را میسر می‌ساخت‌، احتمالاً در دوره‌ والیان‌ اردلان‌  در زمان‌ صفویه‌ مرمت‌ شده‌ است.

پل‌ گاران‌ در زمان‌ ساسانیان‌ ساخته‌ شده و تا سال‌ 1320 شمسی‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گرفت.

 * قلل معروف مریوان

از قلل مشهور این شهرستان می‌توان به قله "سلطان اغره‌تو" در مسیر مریوان به سقز، قله‌ میراجی نزدیک روستای "نی" کوه "قله‌برد" نزدیک روستای چور و قله‌ "گاران" در مسیر مریوان به سقز اشاره کرد.

کوه "کانی چرمه" مریوان : این کوه از ارتفاعات رشته کوه‌های زاگرس میانی با ارتفاع دو هزار و 840 متر در 48 کیلومتری شمال خاوری مریوان و در شمال باختری روستای "ول" واقع شده و سرچشمه اصلی رودخانه دول ده است.

* کوه سناسره مریوان 

این کوه از کوه‌های کوهستان زاگرس با ارتفاع 2 هزار و 884 متر در 42 کیلومتری شمال خاوری مریوان، شمال خاوری روستای گلچیدر واقع شده است.

کوه میانه مریوان : این کوه یکی از بلندترین ارتفاعات شهرستان مریوان است که در 33 کیلومتری جنوب خاوری مریوان و در باختر روستای میانه واقع شده و  2 هزار و 950 متر ارتفاع دارد و کوه "سنگ سور" از طرف شمال به آن متصل است.

* کوه پیازه مریوان

این کوه از ارتفاعات نیمه جنگلی کوهستان زاگرس است که 2 هزار و 953 متر ارتفاع دارد و در 24 کیلومتری جنوب خاوری مریوان و خاور روستای آلمانه واقع شده است.

کوه پیازه از خاور به کوه چله خانه، از شمال خاوری به کوه شاه‌نشین و از شمال باختری به کوه کنولان متصل می‌شود که مسیرهای گردشی، ‌کوه‌نوردی و جنگل‌گردی این کوهستان به دلیل زیبایی طبیعی و چشم‌اندازهای بدیع دامنه‌های زاگرس بسیار قابل توجه است.

*‌ کوه تخت مریوان

این کوه دنباله کوهستان زاگرس است که 2 هزار و 820 متر ارتفاع دارد و در 32 کیلومتری جنوب مریوان واقع شده است.

* صنایع دستی و سوغات محلی

مهمترین محصول صنایع دستی مریوان محصولات چوبی گیوه‌های محلی و شال دستباف است همچنین عسل طبیعی سرشیو به عنوان سوغات محلی مریوان دارای شهرت است.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول