اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خراسان جنوبی نگین کویر ایران

رضایی: باغ‌های خراسان جنوبی مصادیق بارز هنر ایرانی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: باغ‌های تاریخی این استان از مصادیق بارز هنر، علم و ذوق ایرانی است.

رضایی: باغ‌های خراسان جنوبی مصادیق بارز هنر ایرانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند محمدرضا رضایی صبح امروز در بازدید از باغ‌های تاریخی استان اظهار داشت: ایام نوروز فرصت مناسبی برای بازدید مسافران نوروزی از آثار تاریخی و باغ‌های کشور از جمله در خراسان جنوبی بوده که این باغ‌‌ها مصداق بارز هنر، علم و ذوق ایرانی است.

وی ادامه داد: اقلیم خشک و نسبتاً گرم جغرافیایی ایران سبب شده توجه خاصی به کاشت درختان در فضاهای معماری شود که باغ‌های ایرانی همواره یکی از مصادیق بارز هنر، علم و ذوق ایرانی بوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: استفاده از فضای باز شهری به عنوان باغ میدان و محل تفریح و تفرج و تعاملات اجتماعی از دوره صفویه در شهرهای ایرانی آغاز می‌شود که می‌توان این باغ‌ها را در نواحی مختلف ایران از جمله بیرجند مشاهده کنیم.

رضایی تاکید کرد: باغ‌ها و عمارت‌های بیرجند با طراحی فضای سبز به نمایش گذاشتن آب در جوی‌ها، استخر و فواره‌ها، محیطی زیبا و کاملاً متفاوت با اقلیم منطقه را به نمایش گذاشته‌اند که این باغ‌ها اکثراً متعلق به خاندان‌های ثروتمند بوده است.

وی افزود: تعداد زیادی از این باغ‌ها در داخل شهر بیرجند و روستاهای اطراف پراکنده‌ هستند که از آن جمله می‌توان باغ‌ها و عمارت‌های رحیم‌آباد، معصومیه، بهلگرد، امیرآباد شیبانی، علی‌آباد، شوکت‌آباد و ارگ کلاه‌فرنگی یا ارگ میرحسن خان اشاره کرد که از لحاظ معماری، تزئینات و طراحی شباهت فراوانی با یکدیگر دارند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در معرفی باغ و عمارت بهلگرد گفت: این مجموعه در فاصله یک کیلومتری روستای بهلگرد و حدود 15 کیلومتری شرق بیرجند قرار گرفته و شامل دو باغ، دو عمارت، اصطبل، محل سکونت خدمه و نیز یخدان طبیعی است.

رضایی اضافه کرد: طبقه نخست این عمارت دارای چهار ستون دایره‌ای آجری است که مهم‌ترین عناصر تزئینی باغ را در خود جای داده‌اند و این مجموعه دارای دو باغ مجزای اندرونی و بیرونی بوده که باغ اندرونی از نظر وسعت بسیار کوچک‌تر از باغ بیرونی است.

وی افزود: در مرکز این باغ استخری وجود دارد که جزیره‌ای با طرح هشت ضلعی در مرکز آن واقع شده است و نکته جالب توجه در این باغ وجود یخچالی بوده که عملکرد آن تولید یخ در زمستان و ذخیره آن تا تابستان است.

انتهای پیام/خ۲۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول