اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/خراسان جنوبی نگین کویر ایران/

بیدسکان نگین آثار تاریخی فردوس

خبرگزاری فارس: روستای تاریخی و سرسبز بیدسکان از جمله روستاهای هدف گردشگری استان خراسان جنوبی و شهرستان فردوس است که قابلیت‌های زیادی در جذب گردشگر دارد.

بیدسکان نگین آثار تاریخی فردوس

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، روستای تاریخی و سرسبز بیدسکان در فاصله 29 کیلومتری شرق فردوس و در مجاورت روستاهای گستج، نوده، سرند و شهر اسلامیه قرار دارد.

جمعیت ساکن این روستا بر اساس آخرین سرشماری‌ها 382 نفر بوده است که شامل 161 خانوار روستایی می‌شود و غالب اهالی روستا باسواد هستند و عده کثیری نیز در خارج بیدسکان و در شهرهای فردوس، مشهد و سایر شهرهای کشور سکونت دارند.

از آداب و رسوم این روستا نیز می‌توان به مراسم نوروز، مراسم ماه رمضان، مراسم محرم و آئین نخل‌برداری، مراسم ازدواج و شب‌چله‌ای اشاره کرد که در این میان باید به خونگرمی و مهمان‌نوازی بیدسکانی‌ها نیز اشاره کرد.

می‌توان بافت سنتی و تاریخی روستا، وجود 9 اثر ثبتی روستا شامل قلعه، دو منزل تاریخی، حمام، پنج آب انبار تاریخی، وجود دره سرسبز به طول چهار کیلومتر، سد روستا و محدوده سرسبز پیرامون آن، زنده بودن ارز‌ش‌های فرهنگی و مردم‌شناسی روستا جاری بودن سنن قدیم و بکر مردم‌شناسی، وجود صنایع‌دستی از قبیل قالی‌بافی، سبدبافی و آهنگری را از جمله ظرفیت‌ها و استعدادهای این روستا برشمرد.

همچنین دارا بودن زیرساخت‌های مناسب شامل راه آسفالته، برق، آب شرب، تلفن و چندین مغازه، کوهستانی بودن و به طبع آن ییلاقی بودن منطقه، ورود افراد با تحصیلات بالا و همکاری مردم در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی از دیگر قابلیت‌های روستای بیدسکان است.

مجموعه جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی توانسته این روستا را به عنوان یک روستای هدف گردشگری در منطقه از دیگر نقاط برجسته کند که با توجه به حجم بالای گردشگر در ایام بهار و تابستان به این منطقه اختصاص اعتبار برای رونق منطقه گردشگری بیدسکان، ایجاد کمپ گردشگری در قسمت بالای دره بیدسکان، ایجاد کمپ گردشگری در قسمت سد بیدسکان، آسفالت جاده دسترسی به دره، ایجاد و تسطیح پارکینگ خودرویی، احداث چند چشمه سرویس بهداشتی در محل بالای دره از جمله نیازهای منطقه است.

همچنین احداث چندین آلاچیق و سکوی استراحت در مکان‌های مناسب در طول مسیر دره، ایجاد موزه مردم‌شناسی روستا در یکی از بناهای تاریخی حمام روستا، ایجاد خانه ترویج صنایع دستی در یکی از بناهای تاریخی، نصب تابلوهای معرفی منطقه هدف گردشگری بیدسکان در شهر و در طول مسیر روستا، برنامه‌ریزی برای پذیریش تورهای گردشگری ورزشی، طبیعی و فرهنگی در روستا، هموارسازی راه دسترسی به قلعه برای بازدید آسان گردشگران، بازسازی و مرمت بناهای تاریخی و قلعه قدیمی روستا و کاربردی کردن فضای قلعه، قابلیت اکوموزه‌ای روستا از راستای تاریخی و فرهنگی و پیگیری راه‌اندازی پایگاه بافت تاریخی و با ارزش روستا از دیگر راهکارهایی است که اجرای آن نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد منطقه و رشد صنعت توریسم و ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان دارد که بخشی در سال‌های گذشته انجام شده است.

روستای تاریخی و سرسبز بیدسکان از جمله روستاهای هدف گردشگری استان خراسان جنوبی و شهرستان فردوس در روزهای گذشته میزبان صدها مسافر نوروزی بود.

انتهای پیام/خ۱۰/پ3003 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول